آفتاب

استاد دانشگاه صربستان: حقوق هسته ای ایران را باید محترم شمرد

استاد دانشگاه صربستان: حقوق هسته ای ایران را باید محترم شمرد

بلگراد- ایرنا- استاد دانشگاه صربستان درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: جمهوری اسلامی ایران در جهان اعتبار خاصی دارد و تنها راه برای حل برنامه هسته ای این کشور، احترام گذاشتن به حقوق قانونی تهران است.

ˈلیلیا بوگئوا سدلارˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در مذاکرات ماه نوامبر 2013 در ژنو عمل کرده و اکنون غرب باید از این فرصت استفاده کند و دست از بهانه جویی و اشکال تراشی بردارد.

سدلار طولانی بودن مذاکرات با ایران را به زیان کشورهای غربی بخصوص آمریکا دانست و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از کاهش تحریم های ایران، علاقمندی وافر خود را برای تجدید و گسترش روابط همه جانبه با تهران ابراز کردند.

استاد برجسته صرب استفاده از انرژی هسته ای را حق مشروع ایران دانست و گفـت: هیچ کشوری حق پیشرفت در علوم مختلف را نمی تواند از ایران و یا کشور دیگری سلب کند و آمریکا باید از سیاست دوگانه خود دست برداشته و پیشرفت های علمی ایران در زمینه های مختلف از جمله علوم هسته ای را بپذیرد.

سدلار برنامه هسته ای ایران را مطابق مفاد عهد نامه ˈان پی تیˈ و تمامی قوانین بین المللی خواند و گفت: اتهامات آمریکا به ایران بی اساس و تهی از حقیقت بوده و کاملا جنبه سیاسی دارد.

وی همچنین درباره ممنوعیت صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد از سوی واشنگتن گفت: این امر دخالت در امور داخلی کشورها به شمار می رود و آمریکا حق ندارد به جای دیگران تصمیم بگیرد. این اقدام در تضاد با حقوق بین المللی است و کشورهای عضو سازمان ملل باید موضوع انتقال مقر این نهاد بین المللی از نیویرک به یک کشور بی طرف را مطرح کنند.

اروپام**2061**1485**1010
کد N253439

وبگردی