آفتاب

اردوغان خطاب به رییس جمهوری آلمان:تحمل مداخله در امور داخلی ترکیه را نداریم

اردوغان خطاب به رییس جمهوری آلمان:تحمل مداخله در امور داخلی ترکیه را نداریم

آنکارا- ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه امروز - سه شنبه - با انتقاد از سخنان ˈیوآخیم گاوکˈ رییس جمهوری آلمان که از محدودیتهای شبکه های اجتماعی در ترکیه انتقاد کرده بود ، گفت : تحمل مداخله در امور داخلی خود را نداریم.

به گزارش رسانه های ترکیه، وی امروز در نشست پارلمانی نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در مجلس ملی ترکیه این مطلب را بیان کرد.

اردوغان با اشاره به دیدارش با ˈ یواخیم گاوک ˈ رییس جمهوری آلمان گفت: رییس جمهوری آلمان پس از این دیدار به دانشگاه خاورمیانه آنکارا رفته و سخنان عجیبی که به وی آموخته بودند، بیان کرد.

وی با انتقاد از سخنان رییس جمهوری آلمان افزود : چرا رییس جمهوری آلمان آنگونه که با من سخن گفت در دانشگاه خاورمیانه سخن نگفت .

نخست وزیر ترکیه خطاب به رییس جمهوری آلمان گفت: آن سخنانی را که در آلمان به تو آموخته اند در آن کشور تکرار کن . رییس جمهوری آلمان به ما می گوید که شما یک دولت قوی هستید ، از چه چیزی هراسی دارید ؟ ما هراسی از چیزی و فردی نداریم و این موضوع را نیز به وی گفتم.

اردوغان در ادامه سخنان خود افزود : ما تحمل مداخله در امور داخلی ترکیه را نداریم . گاوک می گوید این سخنان به معنای مداخله در امور داخلی ترکیه نیست . شاید وی هنوز خود را یک روحانی فرض می کند و قصد موعظه را دارد . مواضع رییس جمهوری آلمان تاسف بار است.

رییس جمهوری آلمان روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه با طرح این سووال که آیا ترکیه مجبور به مسدودکردن شبکه های اجتماعی ˈتوییترˈ و ˈ یوتبوبˈ شده است؟گفت:رییس دادگاه قانون اساسی ترکیه به تازگی به شدت از ممنوعیت ها در ترکیه انتقاد کرده است ، چرا دولت آنکارا به رغم پیروزی در انتخابات شهرداری ها در امور قوه قضاییه مداخله می کند؟ و آیا این مداخله ها موجب تقویت دمکراسی می شود؟

وی همچنین در سخنانی در دانشگاه خاورمیانه آنکارا با انتقاد از سرکوب اعتراضات با توسل به خشونت در ترکیه و اقدامات دولت این کشور برای افزایش اختیارات سازمان اطلاعات (میت) گفت: اعتراف می کنم که این تحولات موجب نگرانی ما شده است.

گاوک با انتقاد از افزایش فشارها علیه خبرنگاران و رسانه ها در ترکیه و محدودیت دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی در این کشور، گفت: اطلاع رسانی آزاد و دسترسی به اطلاعات از مهمترین مشخصه های جوامع دمکراتیک است.

وی افزود: سخنان تند و توهین آمیز علیه مخالفان سیاسی و معرفی آنان به عنوان دشمن ، به فضای تفاهم و تعامل در جامعه لطمه می زند.

خبرگزاری ˈدوغانˈ ترکیه نیز در گزارشی در این مورد در مطلبی با عنوان ˈهیچ رهبر سیاسی و مقام خارجی در ترکیه چنین انتقادهای تندی از نبود دمکراسی نکرده بودˈ نوشت: رییس جمهوری آلمان با گرامی داشت خاطره قربانیان اعتراضات سال گذشته ترکیه موسوم به ˈاعتراضات پارک گَزی استانبولˈ، گفت: همانگونه که برای شما آنچه در آلمان روی می دهد ، بی اهمیت نیست، برای ما نیز تحولات ترکیه بی اهمیت نیست.

یواخیم گاوک با انتقاد از برکناری های گسترده دادستان ها و ماموران پلیس در ترکیه، اضافه کرد: چنین اقداماتی مانع آشکار شدن فسادهای مالی ، سرقتها و ارتشا در کشور می شود.

وی افزود: به رغم اینکه حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ بیشترین آرا را در انتخابات اخیر شهرداری ها کسب کرده و در مجلس بیشترین تعداد نماینده را دارد، آیا اینگونه اقدامات دولت به توسعه دمکراسی کمک خواهد کرد ؟.

رییس جمهوری آلمان اضافه کرد: اگر دولتی تلاش کند که بر تصمیمات دستگاه قضایی تاثیر بگذارد و یا مانع صدور حکم های ناخوشایند علیه خود شود ، آیا می توان گفت که در آن کشور دستگاه قضایی مستقل است؟.

وی با تاکید بر این که سخنانش نباید به عنوان مداخله در امور داخلی ترکیه ارزیابی شود، افزود: من به عنوان یک آزادیخواه، هر جا که شاهد بی عدالتی ها باشم برای احترام به آزادی و کرامت انسانها صدای خود را بلند می کنم.

رییس جمهوری آلمان به منظور یک دیدار رسمی و گفت وگو با مقامات ترکیه درباره روابط دو جانبه به این کشور سفر کرده است .

خاورم**2012**230 *1446
کد N253376

وبگردی