آفتاب
با اشاره به آشتی جنبش‌های فلسطینی و در گفت‌وگو با ایسنا

قدومی: آشتی ملی به معنای رها کردن برنامه‌ها و اعتقادات ایدئولوژیک نیست

قدومی: آشتی ملی به معنای رها کردن برنامه‌ها و اعتقادات ایدئولوژیک نیست

نماینده جنبش حماس در تهران اولویت اصلی در برنامه سیاسی فلسطین را ایجاد "وحدت" دانست و تاکید کرد:‌ توافق بر سرآشتی ملی به معنای این نیست که کسی برنامه‌ها و اعتقادات ایدئولوژیکش را رها کند. حماس، حماس و فتح هم فتح باقی می‌ماند.

خالد قدومی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ارزیابی از آشتی میان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس به منظور تشکیل دولت توافق ملی گفت: آشتی میان فلسطینی‌ها و آشتی ملی پروژه جدیدی نیست. ما در جنبش حماس از همان روز اول و در سال 2007 درباره ضرورت ایجاد وحدت و سامان‌بخشی به وضعیت داخلی فلسطین صحبت کردیم و بارها بر تجدیدنظر در اولویت‌بندی‌های فلسطینی تاکید کردیم. از این رو به نظر ما اولویت اصلی در برنامه سیاسی فلسطینی ایجاد وحدت است چرا که اختلاف و شکاف به منافع ملی فلسطین زیان می‌رساند.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم این حرف‌ها از سال 2007 بوده و ما خواهان آن بودیم و به قولی "زیر پل آب‌های زیادی روان شده و در نهرها آنچه که باید جریان یابد، جریان یافته است". ادبیات زیادی در این باره به کار برده شده و تلاش‌های زیادی برای صلح انجام شد. ما امروز با شروع فصل تازه و امتحان جدیدی در برابر ملت فلسطین قرار داریم. برخی از شخصیت‌های ملی طی دو ماه گذشته به منظور میانجیگری میان جنبش‌های فتح و حماس به ماجرا ورود پیدا کردند و به توافقات اولیه‌ای دست یافتند برای همین همه با قلبی باز و تفکری جدید به این آشتی روی آوردند تا شاید مشکلات ملت فلسطین حل و فصل شود و بتوانیم چرخ‌های فلسطین را به سوی منافع ملت و احقاق حقوق آن به حرکت درآوریم.

قدومی در پاسخ به این سوال که آیا آشتی ایجاد شده میان گروه‌های فلسطینی می‌تواند با وجود تهدیدهای مستمر طرف‌های غربی و رژیم صهیونیستی ادامه‌دار باشد؟ بیان کرد: امیدواریم که برادران‌مان در جنبش فتح در برابر فشارهای آمریکایی و اسراییلی تسلیم نشوند. از همین رو اسماعیل هنیه، نخست وزیر فلسطین نیز از جهان عرب و اسلام خواسته است تا به وظایف‌شان برای ایجاد یک شبکه امن مالی و سیاسی عمل کنند. البته طبیعتا فشارهایی از سوی اسراییل و آمریکا وجود دارد و فکر می‌کنم که طرف فلسطینی باید به این مساله توجه داشته باشد. هم‌چنین معتقدم محمود عباس و سایر برادران در رام الله باید به این مساله حتی پیش از توافق توجه می‌کردند؛ چرا که این مساله این طور نیست که اگر با اسراییل به توافق نرسیدند می‌توانند به طرف فلسطینی مقابل، روی بیاورند به این بهانه که طرف اسراییلی را بترساند. امیدواریم که اینطور نباشد.

وی ادامه داد: ما اکنون انگیزه مثبتی داریم و معتقدیم که برادران‌مان در رام‌الله با نیتی خالصانه به این آشتی روی آوردند بنابراین همه باید در برابر این فشارها ایستادگی کنند؛ چرا که این فشارها امری پیش‌بینی شده هستند و امروز قابل قبول نیست که ملت فلسطین ما، قربانی اینگونه تهدیدها و زورگویی‌ها باشد. همچنین امروز این ملت فلسطین است که حَکَم و ضامن ادامه این توافق است. امروز مشخص خواهد شد که چه کسی مخالف آشتی و چه کسی موافق آن است و چه کسی به دنبال به شکست کشاندن این آشتی است.

نماینده حماس در پاسخ به این که با توجه به تفاوت دیدگاه‌های دو جنبش تا چه اندازه دو طرف می‌توانند در تشکیل دولت توافقی موفق عمل کنند؟ گفت: این اولین تجربه نیست. ما و برادران‌مان در جنبش فتح می‌دانیم که توافق بر سرآشتی به معنای این نیست که کسی برنامه‌ها و اعتقادات ایدئولوژیکش را رها کند. ما چنین چیزی را نمی‌گوییم. حماس حماس باقی می‌ماند و فتح هم فتح باقی می‌ماند اما توافق به معنای حفظ منافع و پروژه‌های ملی فلسطینی، ادامه مبارزات، مقاومت، حفظ مشروعیت حقوق فلسطینی، عدم مشروعیت بخشی به اشغالگران و مقاومت در برابر آن با کلیه ابزارهای موجود است.

وی افزود: بی‌شک تفاوت‌های زیادی بین برنامه‌های سیاسی ما و برادران‌مان در جنبش فتح وجود دارد اما مطمئنا این ملت فلسطین است که اولا نماینده‌اش را انتخاب خواهد کرد. در ثانی منافع مشترک زیادی بین ما و برادران‌مان در جنبش فتح وجود دارد که همان سرزمین فلسطین و حقوق فلسطینی‌ها است. ما با هم در امواج متلاطم این دریا حرکت و بر اساس شایستگی‌ها عمل خواهیم کرد. مطمئنا وقتی که بتوانیم به این شایستگی‌ها دست یابیم، می‌توانیم موانع را از بین برده و دیدگاه‌ها را بر اساس حفظ پروژه مقاومت و حقوق ملت فلسطین به هم نزدیک کنیم.

قدومی درخصوص تهدیدها و چالش‌های پیش روی دولت توافق ملی اظهار کرد: همانطور که گفتم فشارهای آمریکایی و اسراییلی تهدید بزرگ و برجسته‌ای به شمار می‌رود که دولت جدید می‌تواند با‌ آن رو به رو باشد. متاسفانه سریعا بعد از اعلام آشتی ملی، وزارت امور خارجه آمریکا موضع صریح و منفی‌اش را در قبال آن اعلام کرده است و ما به عنوان طرف فلسطینی نمی‌توانیم این موضع‌گیری را درک کنیم چرا که در واقع آنها طرف رژیم صهیونیستی را گرفته وعلیه ملت فلسطینی موضع گرفته‌اند آن هم از سوی وزیر خارجه آمریکا. از این رو این یک تهدید بارز به شمار می‌رود.

وی افزود: از برادرانمان در جنبش فتح می‌خواهیم از تجربیات جنبش مقاومت اسلامی حماس در عرصه مقاومت در برابر محاصره‌ها و همه موانع موجود استفاده کنند و به حفظ اصول و برنامه‌های سیاسی خود بپردازند ما با هم و در کنار هم می‌توانیم با یک برنامه سیاسی واحد در برابر جهان باشیم و از حقوق ملت فلسطین حمایت کرده و در برابر اشغالگران مقاومت کنیم.

نماینده حماس در ادامه درخصوص برنامه‌های این جنبش در دولت جدید گفت: به لحاظ فنی مساله‌ای که از دولت انتظار می‌رود انجام یک ماموریت آن هم "فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات" طی شش ماه آینده است؛ چرا که به محض تشکیل دولت طرف ها در جهت لغو محاصره غزه و تسهیل عبور ومرور از گذرگاه رفح عمل خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر جنبش فتح و محمود عباس بخواهد به مذاکرات سازش ادامه دهد آیا این مساله با اعتقادات حماس برای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی منافاتی نخواهد داشت، تصریح کرد: صراحتا باید گفت که اگر دولتی تشکیل شود که گرایش آن داشتن برنامه‌های دموکراتیک با استفاده از ابزارهای دموکراتیک باشد، طرح و پروژه‌هایش برای فلسطینی‌ها در شورای قانونگذاری، پارلمان و در چارچوب ساز و کارهای دموکراتیک جستجو خواهد شد. از این رو ما از برادرمان محمود عباس انتظار نداریم که در صورت تشکیل دولت بدون توافق فلسطینی‌ها گام سیاسی را بردارد اما اگر خدای ناکرده اختلافات ادامه داشت دیگر کسی الزامی به اجرای برنامه‌های طرف مقابل ندارد و هر کس می‌تواند جداگانه به برنامه‌ی خودش بپردازد. اما اگر دولت تشکیل شود کسی نمی‌تواند اقدام سیاسی را انجام دهد مگر با مراجعه به شورای قانونگذاری و پارلمان.

وی ادامه داد: بنابراین اگر اختلافات و جدایی‌ها ادامه یافت هر کس هر آنچه را که می‌خواهد انجام می‌دهد؛ چرا که به لحاظ سیاسی چیزی که طرفی را مجبور به انجام کاری کند، وجود ندارد. لذا آنچه که مد نظر ما است تسریع بخشیدن به تشکیل دولت، برگزاری انتخابات در زمان مشخص شده و مناسب آن و پایبندی به مفاد توافق آشتی ملی است. زمانی که دولتی را تشکیل دهیم که نماینده ملت فلسطین باشد در این صورت ساز و کارهای دموکراتیک و قانونی در هر گونه طرح سیاسی مشخص خواهد شد.

وی درباره احتمال انجام سفری از سوی اسماعیل هینه و یا خالد مشعل به تهران و کشورهای عربی و اسلامی به منظور تشریح مفاد توافق به مسوولان ایرانی و عربی گفت: ما از انجام این گونه سفرها استقبال می‌کنیم اما این مساله نیازمند برنامه‌ریزی است و چیزی در این باره مشخص نشده است. در رابطه با آشتی، اسماعیل هنیه سعی کرده تا تماسهایی را با سران و رهبران دولت‌های عربی و اسلامی در این باره داشته باشد و در این ارتباط با سران کشورهایی هم‌چون یمن، قطر، ترکیه و تونس تماس داشته است. هم‌چنین به دنبال انجام تماس‌هایی با برادران ایرانی‌مان هستیم تا آنها را در جریان آشتی و آخرین تحولات قرار دهیم و این امر جدای از مساله سفر است.

قدومی درخصوص روابط ایران و حماس بعد از تشکیل دولت جدید نیز گفت: وزارت امور خارجه ایران این توافق را تبریک گفته است البته این موضع مثبتی بوده که از ما جمهوری اسلامی ایران انتظار داشتیم. در عین حال این داستان ارتباطی به روابط ایران و حماس ندارد چرا که روابط ما با تهران روابطی استراتژیک است و به موضع‌گیری‌هایی که اینجا و آنجا انجام می‌شود، بستگی ندارد.

انتهای پیام

کد N252900

وبگردی