آفتاب
رییس‌جمهور در افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران:

منتقدان با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران

منتقدان با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران

اگر می‌خواهیم کتاب جایگاهش را بیابد باید برای نویسنده و ناشر؛ امنیت و آزادی را تضمین کنیم/ افتخار می‌کنم به دولتی که در آن به‌راحتی نقد می‌کنند و گاه از کاه؛ کوه می‌سازند/ هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تقدیر رییس‌جمهور  از ناشران برگزیده سال 92 آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ روحانی پس از بازدید یک‌ساعته‌ی خود از نمایشگاه کتاب تهران؛ در جایگاه حاضر شد و از ناشران و دست‌اندرکاران نشر در کشور قدردانی کرد. او سخنانش را با تبریک این رویداد مهم فرهنگی به اصحاب فرهنگ و دست‌اندرکاران صنعت نشر کتاب شامل آفرینندگان آثار، ناشران، عرضه‌کنندگان و خریداران کتاب آغاز کرد و حضور مهمانان داخلی و خارجی را در نمایشگاه گرامی داشت.

روحانی با بیان اینکه کلمه‌ی کتاب و نام آن؛ هم با فرهنگ ایرانی و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است؛ افزود: اگر موسی کلیم(ع) را به عنوان شکافنده نیل و عیسی روح الله(ع) را به عنوان زنده کننده مردگان می‌دانند؛ پیامبر اسلام(ص) را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند. معجزه پیامبر ما کتاب است.

رئیس جمهور گفت: ما مسلمانان و خانواده‌های ایرانی از دوران خردسالی؛ از اولین اشیایی که در قفسه‌ی کتاب‌هایمان مشاهده کردیم؛ قرآن؛ کتاب آسمانی‌مان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و پیروان مکاتب توحیدی با کلمه‌ی کتاب شکل می‌گیرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه‌ی اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.

روحانی با اشاره به اینکه کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است؛ تصریح کرد: به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای حرمت است؛ کتاب و نویسنده، نشردهنده و خواننده‌ی کتاب نیز دارای حرمت و احترام است.

وی ادامه داد: البته حرمت کتاب یا آفریننده‌ی اثر تنها با زبان و بیان نیست. باید در قانون، مقررات، حمایت‌ها و امنیت حقوقی،‌ اجتماعی و فرهنگی نیز تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگه داریم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است؛ اذعان کرد: خداوند به قلم قسم یاد کرده پس قلم دارای حرمت و صاحب قلم دارای حرمت بیشتر است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتابخوانی دوست داشتن و با کتاب بودن را بیشتر کنیم.

روحانی گفت: حبل متینی که ما رابه همه اعصار و دوران و همه کشورهای جهان متصل می‌کند؛ کتاب است چراکه کتاب ما را با دیار دور و نزدیک و فرهنگ و زبان و روش آنها آشنا می‌کند.

وی ادامه داد: اسلام آیینی است که تعلق به قوم و قبیله‌ای ندارد و دریچه‌ی ورود و حقایق و علم و دین و فرهنگ را عقل و دل می‌داند، نه طایفه و سرزمین؛ پس کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی‌شناسد بلکه ارزشی فرای همه مرزهای سیاسی و جغرافیایی است.

رئیس جمهور گفت: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد باید برای آفریننده و ناشر و عرضه کننده‌ی کتاب؛ امنیت و آزادی را تضمین کنیم، بدون آزادی فکر و خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ یا صفحه فضای مجازی ثبت نمی‌شود. همه آثار ثبت شده جهانی و محفوظ مانده کتاب هستند. کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان بازنمی‌مانیم و نسبت به فکر فردایمان که چه باید باشد نیز فاصله نمی‌گیریم.

روحانی افزود: اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد باید با نقد توام باشد، کتاب و نقد، اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگر هستند، کدام اندیشه هست که بدون نقد و نقادی به پیش رفته و کمال یابد و کدام نقدی بدون اندیشه می‌تواند مفید فایده باشد.

روحانی افزود: اگر کتاب می‌خواهد جامعه‌ی ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد باید با نقد توام باشد، کتاب و نقد، اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگر هستند. کدام اندیشه هست که بدون نقد و نقادی به پیش رفته و کمال یابد و کدام نقدی بدون اندیشه می‌تواند مفید فایده باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان در اشاره به سانسور گفت: در دنیای کتاب باید زمینه را برای نوشتن آرام‌تر و بدون دغدغه فراهم کنیم. بگذاریم آنچه در دل و اندیشه وجود دارد؛ روی صفحه کاغذ خودنمایی کند. البته دولت در پی سانسور دولتی نیست. همانطور که می‌بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم به دولتی که شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی نقد می‌کنند و سخن می‌گویند و گاهی از کاه؛ کوه می‌سازند.

روحانی با اشاره به اینکه نقد حق همه گروه هاست ادامه داد: انچه پسندیده نیست این است که با پول مردم و بیت المال مردم از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت شروع به کار کرده است کسی بخواهد به جای نقد تخریب را شروع کند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران. ملت ایران راهش روشن است، ملت ایران به دنبال آرامش و اعتدال است، به دنبال پیشرفت و اخلاق است؛ اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارند یا با اتهام و تخریب و دروغ بر اخلاق جامعه ضربه وارد کنند؛ یادشان باشد امسال سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخریب نه سال دروغ و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد.

-- وی با تاکید بر اینکه باید اقتصاد مقاومتی با اقتصاد فرهنگی همگام شود؛ گفت: ما باید به دنبال فرهنگی باشیم که ملت ایران را دربرابر هویت‌های دیگر تضمین کند و بتواند دربرابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند.

روحانی افزود: همانطور که ما نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم به همان اندازه نیز به فرهنگ مقاومتی احتیاج داریم. فرهنگی که از دیرباز در آن کتاب، شعر، ادبیات، خداپرستی و یکتا پرستی حضور داشته است.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که جامعه؛ چارچوبی را برای نویسندگان، آفرینندگان و مبلغان فرهنگ ایجاد کرده است؛ گفت: این چارچوب؛ منافع و مصلحت فعلی همچنین احترام به دین، عقاید مردم؛ اسرار کشور؛ تمامیت ارضی و وحدت ملّی است. البته که ملت ما به سوء‌استفاده‌گران اجازه‌ی تفرقه‌افکنی نمی‌دهد تا بتوانند بین اقوام، طوایف و مذاهب؛ شکاف و فاصله بیندازند.

روحانی با اشاره به ارزش‌آفرینان جامعه گفت: مادران جامعه؛ در قدم اول ارزش‌آفرینان این کشور بوده‌اند. همچنین اساتید جامعه، مبلغان فرهنگ در جامعه هستند و اگر امروز به دنبال ثروت‌آفرینی در جامعه هستیم، آنها بودند که انگیزه‌ی لازم را برای تعالی به جامعه دادند.

وی افزود: آنها پایه‌های اصلی اخلاق را در جامعه ایجاد کردند. همچنین اگر امروز در پی اقتصاد مقاومتی کشور هستیم؛ راهی جز اعتدال؛ وحدت؛ همراهی و همزیستی مسالمت‌آمیز نداریم و نباید اجازه دهیم عده‌ای در میان ما تفرقه ایجاد کنند.

-- روحانی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی؛ یک دیپلماسی عمومی و محل تلاقی فرهنگ و اندیشه‌هاست خاطرنشان کرد: اینجا محل فروش کتاب تنها نیست؛ اینجا جولانگاه فرهنگ است؛ اینجا جولانگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.

وی ادامه داد: باید از همدیگر استفاده کنیم و به همدیگر نزدیک شویم چراکه ما تابع پیامبری هستیم که گفت تا اقصی نقاط شرق جهان یعنی چین راه بپیماییم تا علم بیاموزیم.

وی تاکید کرد: باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ‌دوستان آماده کنیم، باید مشکلات را از پیش پای نشر و ازجمله کتاب برداریم، باید فضا را برای همه کسانی که تلاش می‌کنند؛ چه آفرینندگان اثر و چه کسانی که به عنوان ویراستار، مصحح، حروفچین و همچنین کسانی که در چاپخانه و توزیع و نشر فعالیت می‌کنند یا کسانی که مغازه‌ی خود را با محصول اندیشه آراسته می‌کنند یا کسانی که مردم را به خواندن و خرید کتاب تشویق می‌کنند یا معلمانی که کتاب را می‌آموزند، آماده کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من به معلمان نیز توصیه کرده‌ام زنگ انشا و بخوانیم و بنویسیم را پاس بدارند چراکه «اقرا باسم ربک الذی خلق» همان است که خداوند قدرتی به ما عنایت کرده مثل بیت‌های فضای مجازی با حروف و کلماتی که حروف و عددش زیاد نیست. می‌بینیم که نشر چه کرده است با ترکیب حروف و کلمات درکنار یکدیگر عشق،‌ علم،‌ ثروت، پیشرفت،‌ تعالی،‌ دوستی، برادری و تعاون را آفریده است که بار معنای سنگینی دارد.

وی گفت: خداوند به ما قدرت داده با واژگانی ساده آنچه را که در دل داریم به دیگران عرضه کنیم و از دیگران نیز بیاموزیم.

روحانی در ادامه با ابراز قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران آن برای برگزاری نمایشگاه کتاب؛ از مولفانی که در خلق و نشر آثار فرهنگی دست دارند؛ سپاسگذاری کرد و گفت: اخلاق و ثروت ما در سایه‌ی کار این افراد است لذا باید راه را برای کار آنان آسان کنیم.

وی تاکید کرد: باید تشخیص کار خوب و بد را به صاحب‌نظران و اصحاب علم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچکس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نیست.

رئیس جمهور کشورمان یاد آور شد: مردم خود می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه‌ی انزوا بگذارند. صاحبان صلاحیت خود بهترین شیوه را انتخاب خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دولت معتقد است دخالت خود را در همه امور کمتر کرده و کار را به صاحبان آن رشته و پیشکسوتان و اگذار کند.

روحانی همچنین با بیان اینکه همه ما ازجمله دولتمردان؛ نیازمند ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم؛ گفت: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذارند و عبور کنند و تماشا کنند. چون صاحب فکر و فرهنگ‌اند و باید دیگران را ارشاد کنند و راه را نشان دهند. آنها خود روش احترام به فرهنگ و دین را می‌دانند.

وی در خاتمه نسبت به تعالی و علاقه بیشتر مردم به کتاب و کتابخوانی و تعالی فرهنگ و اخلاق در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار امیدواری کرد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در فضایی به وسعت 135 هزار مترمربع و در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برپا شده است. در بخش داخلی نمایشگاه 266 هزار و 429 کتاب از سوی 2330 ناشر از کشورمان عرضه خواهد شد. در این نمایشگاه 600 ناشر خارجی در دو بخش لاتین و عربی حضور دارند که 132 هزار عنوان کتاب را به معرض فروش می‌گذارند.

کد N252833

وبگردی