آفتاب

جزئیات تحریم آمریکا و اروپا علیه روسیه؛ تحریم ها کمتر از انتظار

جزئیات تحریم آمریکا و اروپا علیه روسیه؛ تحریم ها کمتر از انتظار

تهران- ایرنا- در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا روز گذشته دور جدید تحریم ها علیه روسیه را اعمال کردند، تحلیلگران بر این باورند که سطح این تحریم ها نسبت به آنچه گفته می شد کمتر از انتظار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دونتسک و لوهانسک، آمریکا از روز گذشته تحریم های جدیدی را علیه نزدیکان ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه اعمال کرد. بر اساس این دور از تحریم ها، صدور ویزا برای ˈایگور سچینˈ رییس شرکت نفت ˈروس نفتˈ ممنوع شد. همچنین ˈسرگئی چموزوفˈ رییس شرکت تولیدات فناوری ˈروس تکˈ از دوستان نزدیک پوتین، ˈاولگ بلاونسیوˈ نماینده پوتین در امور شبه جزیره کریمه، ˈدیمیتری کوزاکˈ معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه، ˈاوگنی موروفˈ رییس اداره فدرال محافظت از مقامات عالی رتبه، ˈآلکسی پوشکوفˈ رییس کمیسیون امور بین المللی مجلس دومای روسیه و ˈویاچسلاو ولودینˈ از مشاوران پوتین نیز در شمار تحریم شدگان هستند.

بر اساس این تحریم ها، آمریکا مجوز صادرات به هیچ یک از اقلام و محصولات نظامی روسیه را نمی دهد و مجوزهای فعلی را نیز لغو می کند.

گفته می شود ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا برای تشدید فشارها علیه روسیه به شدت از سوی جمهوری خواهان تحت فشار قرار دارد اما وی بارها تاکید کرده در برداشتن گام هایی که خود پیش از این ˈتدابیر تدریجیˈ خوانده است، باید با کشورهای اروپایی هماهنگ باشد. اتحادیه اروپا به عنوان مهم ترین شریک تجاری روسیه در صورت اعمال تحریم های بیشتر باید منتظر تبعات اقتصادی بیشتری باشد.

در پی اعمال این تحریم ها ˈسرگئی ریابکوفˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: واشنگتن در حال احیای روش های قدیمی دوران جنگ سرد است.

ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا نیز با ˈسرگئی شویگوˈ وزیر دفاع روسیه گفت و گو کرد که در این گفت و گوی تلفنی یک ساعته، شویگو نگرانی کرملین را از افزایش نیروهای آمریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو نزدیکی مرزهای روسیه بیان داشت و خواستار کاهش این نیروها شد.

تحلیلگران و ناظران بحران اوکراین، سطح تحریم های اعلام شده را کمتر از انتظار و آنچه از قبل آمریکا تبلیغ می کرد می دانند. خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی از واشنگتن نوشت: به نظر می رسد آمریکا در اعمال دور جدید تحریم ها علیه روسیه محتاطانه رفتار کرده تا با متحدان اروپایی خود هماهنگ باشد.

پیش از این گفته می شد دور جدید تحریم های آمریکا علیه روسیه بخش انرژی، معدن و مالی و بانکداری این کشور را بطور مستقیم هدف قرار می دهد که کاخ سفید اینگونه تحریم ها را اعمال نکرده است.

ˈاستیون پیفر/Steven Piferˈ مشاور ارشد موسسه ˈبروکینگزˈ، گفت: من انتظار تحریم های بیشتری را داشتم. برداشت من این است که در داخل اتحادیه اروپا که باید 28 کشور بر روی تصمیم ها توافق نظر کنند، دست یافتن به توافق بسیار دشوار است.

وی افزود: حدس می زنم آمریکایی ها در مورد بعضی از تحریم های شدید عقب نشینی کردند زیرا نمی خواهند بدون اروپایی ها اقدام کنند. بسیاری از کشورهای اروپایی بخصوص آلمان روابط مالی و اقتصادی نزدیکی با روسیه دارند و می ترسند مسکو با این اقدامات مقابله کند.

پیفر گفت: روسیه باعث تشدید تنش شده است و اگر غرب می خواهد باعث تغییر این روند توسط روسیه شود، باید اقدامات بیشتری را در دستور قرار دهد.

وی در ادامه افزود: اما ممکن است در مرحله ای به این تصمیم برسند که روسیه احتمالا مقابله می کند و اروپا بیشتر از آمریکا با تبعات تحریم ها روبرو می شود، اما تحریم ها از اولین دور یعنی یک ماه قبل تاثیر مخرب خود را بر اقتصاد روسیه گذاشته است و فضای اعتماد در بازار روسیه به دلیل تحریم ها تا حدی از بین رفته بود.

تحلیلگران از قبل هشدار داده اند روسیه احتمالا در سه ماهه دوم سال 2014 بعد از اینکه تولید ناخالص داخلی روسیه در اولین سه ماهه 5 دهم درصد کاهش یافت، با رکود اقتصادی مواجه می شود.

تحریم های روز دوشنبه در آستانه سفر ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان به آمریکا اعمال شد. انتظار می رود اوکراین مهم ترین محور گفت و گوهای مرکل و ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در روز جمعه هفته جاری (12 اردیبهشت/2 مه) باشد.

پیفر یادآور شد: با در نظرگرفتن وضعیت اقتصادی و سیاسی آلمان، یقینا مرکل در مورد بحران اوکراین با اوباما صحبت می کند، آلمان یکی از محتاط ترین کشورها در این زمینه بوده است.

اما ˈهارولد جیمز/Harold Jamesˈ استاد دانشگاه ˈپرینستونˈ آمریکا اختلاف نظر بین آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد تحریم های روسیه را رد کرد و گفت: آلمان که تقریبا 40 درصد از نیازهای انرژی خود را از روسیه تامین می کند، در زمینه تحریم ها محتاط نبوده است.

وی ادامه داد: بعضی از شرکت ها مانند ˈزیمنسˈ در بازار روسیه بسیار فعال هستند اما اعلام کرده اند از تصمیم های اتحادیه اروپا پیروی خواهند کرد.

وی در همین حال شدید نبودن تحریم های اتحادیه اروپا را به دلیل قانون این اتحادیه دانست و یادآور شد باید قوانین سخت گیرانه تری تدوین شود.

ˈولفگانگ شوبلˈ وزیر دارایی آلمان اخیرا بحران اوکراین را فرصتی برای نزدیک شدن آمریکا و اتحادیه اروپا و بهبود روابط به ویژه بعد از افشاگری های ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد جاسوسی آمریکا از متحدان اروپایی اش دانست.

ˈجورج فوربریگ/Joerg Forbrigˈ افسر ارشد برنامه ریزی در صندوق مارشالˈMarshall Fundˈ، گفت: به نظر من آمریکایی ها به خوبی می دانند اعمال تحریم علیه روسیه برای اروپایی ها بسیار سخت است، غیر از مسائل اقتصادی باید موضوع تصمیم گیری در سطوح مختلف را نیز در نظر گرفت.

وی ادامه داد: آمریکایی ها برای از بین نرفتن اتحادشان با کشورهای اروپایی بر سر این موضوع، محدودیت های زیادی را تاکنون پذیرفته اند، واشنگتن و بروکسل تحریم های متفاوتی را برای اهداف مد نظر خود تدوین کرده بودند.

به گفته وی، تحریم های اتحادیه اروپا بیشتر بر این مبنا طراحی شده بود که نمادین باشد، طوری که ادبیات آن نارضایتی اروپایی ها را از اقدامات کرملین نشان دهد. هدف از آنها این نبود که واقعا اقتصاد روسیه یا افراد حقیقی و حقوقی در روسیه هدف قرار گیرند. اما تحریم های آمریکایی ها بیشتر با هدف آسیب رساندن واقعی علیه روسیه طراحی شده بود.

ˈجن ساکیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه بعد از اعمال تحریم ها گفت: آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم ها از نزدیک همکاری می کردند.

وی گفت: ما رویکرد متفاوتی نسبت به اتحادیه اروپا داریم، تحریم های ما پیش از این نیز با تحریم های اتحادیه اروپا هماهنگ نبوده است و بعد از این نیز نخواهد بود، بلکه مکمل هم هستند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: واشنگتن همچنین باور دارد باید با همکاری یکدیگر این کار را انجام دهیم زیرا تعهد مشترکی در این زمینه داریم.

اروپام**9157**1485**1337
کد N252739

وبگردی