آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه:

موضوع نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل در حال پیگیری است/ روابط تهران - لندن در مسیر بهبود گام به گام

موضوع نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل در حال پیگیری است/ روابط تهران - لندن در مسیر بهبود گام به گام

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که موضوع نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل ازطریق ساز و کارهای قانونی وبین المللی در حال پیگیری است، گفت: روابط ایران و انگلیس در مسیر بهبود تدریجی و گام به گام است و سفر سایمون گس به تهران نیز در همین چهارچوب بود.

«مرضیه افخم» روز سه شنبه در نشست هفتگی خبری خود با خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا مبنی بر این که با توجه به اظهارنظرنکردن کمیته میزبان سازمان ملل درباره مخالفت آمریکا برای صدور ویزا به حمید ابوطالبی تصمیمات بعدی وزارت خارجه چه خواهد بود؟، بیان کرد.

وی اظهارداشت: ما این موضوع را از طریق ساز و کارهای قانونی و بین المللی پیگیری می کنیم که یکی از آنها کمیته روابط با کشور میزبان در سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیگیری ها برای این موضوع همچنان ادامه دارد.

افخم از اظهارنظر درباره احتمال معرفی فرد جایگزین نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل خودداری کرد و گفت: انتخاب این نماینده ایران در سازمان ملل براساس معیارها و گزینه های همیشگی انتخاب سفرا و دیپلمات ها انجام شده است.



** روابط تهران - لندن در مسیر بهبودی تدریجی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر اخیر سایمون گس مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه انگلستان اظهارداشت: روابط تهران و لندن در روند بهبود تدریجی گام به گام است و رایزنی ها در این باره ادامه دارد. در مرحله اولیه پس از تماس های بسیار مقرر شد کاردارهای غیرمقیم برای پیگیری امور تعیین شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که در روابط بین دو کشور وقفه ای ایجاد شده است، حل آن زمان می برد.

وی خاطرنشان کرد: با شروع به کار دولت یازدهم ما شاهد رفت و آمدهای سیاسی و پارلمانی از سوی کشورهای مختلف اروپایی بودیم و در سفرهای خود دیدارهایی را با مقامات و مسوولان ایرانی داشته اند که سفر مدیرکل سیاسی وزارتخارجه انگلستان نیز در همین چارچوب است.

افخم خاطرنشان کرد: این مقام انگلیسی در سفر خود به تهران با مسوولان بسیاری از وزارت امور خارجه از جمله «عباس عراقچی»، «مجید تخت روانچی»، «حسین امیرعبداللهیان» و ... دیدار و درباره مسایل منطقه ای، بین المللی بحث و گفت و گو کرد.

وی به جایگاه موفق ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران می تواند در حل بحران های منطقه ای تاثیر داشته باشد دیدگاه ایران درباره این موضوعات منطقه ای برای مقامات این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است.



** تهیه پیش نویس انتقال ایرانیان محکوم به اعدام در مالزی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاسی ایرنا درباره اقدامات وزارت خارجه درزمینه صدور حکم اعدام برای تعداد زیادی از ایرانیان در مالزی توضیح داد: متاسفانه طی سال های گذشته به دلیل آشنا نبودن برخی از هموطنان با مقررات کشورهای مقصد آنها دچار مشکلات مختلفی شده اند.

افخم ادامه داد: تعدادی از آنها به دلیل همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده و براساس قوانین سختگیرانه کشور مالزی با حکم اعدام روبه رو شده اند.

وی افزود: در میان تعداد کثیری از ایرانیان در بازداشت در مالی 6 زن نیز حضور دارند که به دلیل حسن روابط بین ایران و مالزی ما توانستیم اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت آنان انجام دهیم و از اجرای احکام جلوگیری کنیم.

وی به موافقت نامه ای درمورد انتقال محکومین به ایران اشاره کرد و گفت: ما تلاش کردیم با امضای این موافقت نامه زمینه انتقال محکومان ایرانی را به کشور فراهم کنیم، البته قوانین داخلی مالزی این امر را نمی پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: مسوولان مالزی به دلیل این که چنین قوانینی با سایر کشورها نداشتند محفل قانونی برای آن قائل نبودند.

افخم یادآور شد: با پیگیری های وزارت امور خارجه و برخی اصلاحات در قوانین امکان اولیه برای ارایه پیش نویسی برای انتقال این محکومین از مالزی به ایران فراهم شد که سفارتخانه ما این پیش نویس را به مقامات مالزیایی ارایه کرده است.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه ایران این مساله را با جدیت پیگیری می کند تا این ایرانیان زندانی در این کشور را برای ادامه گذراندن دوره محکومیتشان به کشور بازگردانند اما از همه هموطنان خواستاریم پیش از سفر به کشورهای مختلف از قوانین و مقررات کشور مقصد اطلاع پیدا کنند، کنسولگری ها و سفارتخانه های ما نیز آمادگی دارند جزییات قوانین کشورهای مختلف را در اختیار هموطنان قرار دهد تا در این صورت ما شاهد تبعات کمتری در این زمینه باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بر اهمیت نقش رسانه ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: همانطور که همواره ایرانیان مقیم خارج از کشور و مسایل مربوط به آنها با حساسیت رسانه ها دنبال می شود، لازم است همکاران رسانه ای نیز با اطلاع رسانی بیشتر در باره قوانین کشورهای دیگر اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهند.

افخم از پیگیری مستمر سفارتخانه های ایران در خارج از کشور نسبت به وضعیت ایرانیانی که دچار مشکلاتی از این دست می شوند، خبر داد و افزود: این تلاش ها شامل دسترسی ایرانیان به مشاوره های حقوقی، آشنایی با حق و حقوق آنها، اختصاص وکیل، در اختیار قراردادن مترجم و همچنین فراهم کردن شرایط بهداشتی می شود.

وی ادامه داد: البته تحقق همه این اقدامات روند تدریجی دارد اما امیدواریم در مقطع زمانی مناسب و پیچیده تر شدن موضوع بتوانیم اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهیم.



** انتخابات سوریه فرصتی برای برقراری صلح و ثبات در این کشور است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد نامزد شدن بشار اسد در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم تا شرایط برای پایان جنگ در این کشور فراهم شود.

افخم افزود: ما از همه نیروها و طرف های درگیر خواسته ایم برای حل موضوع تلاش کنند.

وی یادآور شد: ما فکر می کنیم در این مسیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می تواند نقش مهمی در صلح و ثبات این کشور داشته باشد.

وی با بیان این که برگزاری انتخابات جزو حقوق همه ملت ها است و مردم سوریه نیز از آن مستثنی نیستند، گفت: جامعه جهانی باید به حقوق مردم سوریه احترام بگذارد تا پایانی بر بحران این کشور باشد و از طریق انتخابات صلح و ثبات در منطقه فراهم شود.



** نشست کارشناسی ایران و 1+5 در حاشیه کنفرانس بازنگری ان پی تی

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به سفر حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه به نیویورک اشاره کرد و گفت: وی برای شرکت در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان. پی. تی 2015 به نیویورک سفر کرده است.

افخم تصریح کرد: چند سال یک بار این معاهده مورد بازنگری قرار می گیرد و کنفرانس مقدماتی آن نیز امسال در نیویورک برگزار می شود.

وی تصریح کرد که در این سفر از فرصت برگزاری این کنفرانس و حضور مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران استفاده می شود تا در حاشیه این کنفرانس نشست کارشناسی ایران و 1+5 نیز برگزار شود و گفت و گوها و دیدارها در زمینه موضوع هسته ای ادامه یابد.



** صدور احکام اعدام برای اخوان المسلمین مقابل با اصل تساهل و تسامح است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست خبری به صدور حکم اعدام برای تعدادی از اعضای اخوان المسلمین در مصر واکنش نشان داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تحولات این کشور را به دقت دنبال می کند.

افخم یادآور شد: ما برای انقلاب بزرگ این کشور، حفظ و تحقق دستاوردهای آن احترام قائلیم و برای تحقق مطالبات مردم مصر و رفتار مبتنی بر مساوات، ایجاد وحدت ملی میان جریان ها و نهادهای مدنی را جهت حفظ شکوه تاریخی و مدنی این کشور ضروری می دانیم.

وی تصریح کرد: صدور این احکام می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال داشته باشد و دشمنان مصر را تشویق به دامن زدن به شرایط کنونی کند.

وی همچنین اعمال تحریم های جدید غرب علیه روسیه را محکوم کرد و اظهارداشت: اروپا و آمریکا باید متوجه باشند که این روش ها ناکارآمد است و نباید از موضع برتری جویی با کشورها برخورد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تحریم یک تجربه ناکارآمد مبتنی بر روحیه برتری جویی است و معتقدیم بحران ها باید از طریق گفتگو و راه های مسالمت آمیز حل و فصل شود.

افخم همچنین در واکنش به اظهارات اخیر دستیار وزیر خارجه آمریکا درمورد توان نظامی ایران اظهار داشت: این اظهارات برای منحرف کردن افکار عمومی نسبت به طیفی از اشتباهات، تهدیدات و اقدامات دوگانه آمریکا در منطقه است.

وی تصریح کرد: آمریکا با توجه به این که دوجنگ باهزینه های انسانی را در این منطقه به راه انداخت فاقد مشروعیت برای هرگونه اظهار نظر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تقویت روابط و اعتماد متقابل با همسایگان اولویت دولت عنوان کرد و گفت: همسایگان ما هم اهمیت حسن همجواری و لزوم همکاری سازنده را به خوبی درک می کنند.

وی تصریح کرد: پیشرفت نظامی و موشکی ایران هیچ گونه تهدیدی برای همسایگان و منطقه نیست راهبرد دفاعی ماتضمین صلح و امنیت و ثبات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در این نشست خبری برای برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی عراق ( 10 اردیبهشت ) آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدواریم نتایج این انتخابات موجب تحکیم حرکت مستقل مردم عراق در مسیر ساختن و پیشرفت این کشور دوست و برادر شود.

وی ادامه داد: تحکیم روند دمکراتیک کنونی عراق گزینه تمامی جریان های سیاسی برای حل و فصل مشکلات است و راهکاری برای خروج از مشکلات امنیتی عراق است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: معتقدیم انتخابات وحضور هر چه بیشتر مردم عراق در صحنه ومشارکت سیاسی جریان افراطی را به انزوا خواهد کشانید.

خبر در حال تکمیل است.

سیام(3)**9173**9132**1336
کد N252693

وبگردی