آفتاب
استاد ایرانی دانشگاه هاروارد:

استعمال سیگار رابطه مستقیم با سرطان مثانه دارد

استعمال سیگار رابطه مستقیم با سرطان مثانه دارد

تهران- ایرنا-استاد ایرانی دانشگاه هاروارد آمریکا اظهار داشت: سرطان مثانه یکی از شایع ترین بیماری های قرن جدید است و استعمال سیگار با آن ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر شاهین طباطبائی امروز سه شنبه در حاشیه هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران به خبرنگاران گفت:طبق بررسی های به عمل آمده، 30 درصد افراد مبتلا به سرطان مثانه از سیگار استفاده می کردند.

وی با بیان اینکه حدود 15 سال طول می کشد تا یک فرد سیگاری به سرطان مثانه مبتلا شود، افزود: استعمال سیگار برای اطرافیان افراد سیگاری نیز خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد.

به گفته طباطبائی، سرطان مثانه به صورت ژنتیکی نیز می تواند بروز یابد اما عوامل محیطی نیز نقش بسیار مهمی در بروز این بیماری دارد.

وی با بیان اینکه در دهه های اخیر ابتلا به سرطان مثانه در جهان شایع شده است، افزود: در کشورهای مصر، آفریقا، خاورمیانه و برخی مناطق ایران این بیماری شایع تر است.

طباطبایی با بیان اینکه اگر سرطان مثانه زود هنگام و به موقع تشخیص داده شود شانس درمان آن بالاتر است گفت:درمان سرطان مثانه به روش های مختلفی صورت می گیرد اما برخی از افرادی که به سرطان مثانه مبتلا می شوند با جراحی و با برداشتن مثانه به زندگی خود ادامه می دهند.

این متخصص اورولوژی با بیان اینکه تاکنون در درمان سرطان مثانه هیچ پیوندی انجام نشده است گفت:حدود 70 درصد بیماران سرطان مثانه با جراحی های ترمیمی درمان می شوند که این تحول نوین محسوب می شود.

طباطبایی افزود:یکی از جراحی های ترمیمی این است که بخشی از انتهای روده را برداشته و از آن برای بیمار مثانه درست می کنیم.

وی همچنین ادامه داد: روش دیگر اینکه کیسه ای کوچک در حالب شکم قرار داده تا محل جمع شدن ادرار باشد که این روش در ایران بر روی بیماران زیاد انجام می شود.

استاد دانشگاه هاروارد آمریکا یاد آور شد:تاکنون برای درمان سرطان مثانه از سلول بینادی استفاده نشده است و در مراحل تحقیقاتی است.

طباطبایی به مهمترین علایم سرطان مثانه اشاره کرد و گفت : شایع ترین علایم دیدن خود در ادرار است و متاسفانه این شرایط وقتی اتفاق می افتد بیماری پیشرفت کرده است.

وی اظهار داشت :افرادی که دارای مشاغلی هستند که با مواد شیمیایی ، پتروشیمی ، آسفالت ، رادیواکتیو و استفاده از رایانه و غیره سر و کار دارند شانس ابتلا به سرطان مثانه در آنان افزایش می یابد.

طباطبایی افزود: آرایشگرها و آن دسته از افرادی که از مواد شیمیایی به طور مکرر استفاده می کنند نیز در معرض خطر سرطان مثانه هستند.

وی همچنین گفت:درمان متخصصان ایرانی تفاوتی با سایر کشورهای جهان ندارد و از تجربه پزشکی خوبی برخوردار هستند. تنها تفاوت آنان در زمینه تکنولوژی و تجهیزات درمانی است .

هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران در روزهای 9 تا 12 در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است .

علمی (3)**1354**1834**1440
کد N252596

وبگردی