آفتاب

نیویورک تایمز: معاملات ایران و روسیه کارکرد تحریم‌ها را زیر سوال برده است

نیویورک تایمز: معاملات ایران و روسیه کارکرد تحریم‌ها را زیر سوال برده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تحلیلی با اشاره به مذاکرات جدید ایران و روسیه بر سر یک معامله انرژی نوشت: استراتژی دولت اوباما برای مجازات روسیه از طریق تحریم‌های اقتصادی موجب بروز پیچیدگی‌های جدید در خصوص کارکرد چنین تحریم‌هایی شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش تحلیلی با اشاره به مذاکرات جدید ایران و روسیه بر سر یک معامله انرژی نوشت: استراتژی دولت اوباما برای مجازات روسیه از طریق تحریم‌های اقتصادی موجب بروز پیچیدگی‌های جدید در خصوص کارکرد چنین تحریم‌هایی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیویورک تایمز در ادامه به نقل از رسانه‌های داخلی ایران نوشت: ایران و روسیه در حال حاضر در حال مذاکره بر سر یک معامله خرید انرژی هستند که ارزشی بالغ بر 8 تا 10 میلیارد دلار دارد.

ایران دیگر کشوری است که در طول سالهای اخیر هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته است و برای عملی شدن چنین معامله‌ای نیازمند همکاری روسیه است.

به نوشته این روزنامه معامله انرژی میان ایران و روسیه که از سوی رسانه‌های دولتی این کشور اعلام شده است. دومین همکاری اقتصادی قابل توجه تحت مذاکرات میان دو کشور است که می‌تواند کارآیی تحریم‌ها علیه ایران را زیر سوال ببرد.این تحریم‌ها بیشتر به دلیل تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات در جریان میان ایران و گروه 1+5 اعتبار کرده بود.

مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا که وظیفه اجرای تحریم‌ علیه ایران را به عهده دارد به این سوال که آیا معامله ایران و روسیه ممکن است به طور تکنیکی این تحریم‌ها را نقض کند پاسخی نداده است براساس این تحریم‌ها هرگونه معامله با یک سری شرکتها و کارخانجات دولتی ایران ممنوع شده و خارجی‌هایی که آن را نقض کنند مجازات می‌کنند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: آنگونه که رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند برطبق این معامله روسیه 500 مگا وات برق به ایران صادر می‌کند و نیروگاه‌های تولید برق و حرارت و شبکه مخابراتی ایجاد می‌کند.

این در حالی است که به تازگی انتشار خبری مبنی بر اینکه ایران و روسیه یک معامله خرید نفت با ارزش 20 میلیارد دلار امضا خواهند کرد موجب بروز خشم دولت اوباما شد. براساس این معامله ایران روزانه 500 هزار بشکه نفت به روسیه صادر و در ازا محصولات و کالاهای روسی دریافت می کند. مقامات دولتی اعلام کردند که چنین معامله‌ای نقض تحریم‌ها علیه ایران است.

به نوشته نیویورک تایمز روسیه یکی از اعضای گروه 1+5 است که در نوامبر سال گذشته در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران به یک توافق اولیه دست پیدا کردند بنا بر این توافق که مهلت شش ماه دارد ایران متعهد شد در ازای کاهش برخی از تحریم های اقتصادی غرب و آزاد شدن 4.2 میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورد.

اما دیپلمات های غربی معتقدند که هنوز بخش زیادی از تحریم‌ها به قوت خود باقی است که محدودیت در خرید نفت خام ایران و ممنوعیت استفاده این کشور از شبکه بانکی بین المللی را شامل می‌شود.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: ایران و روسیه روابطی دیرینه دارند که گاه در طول تاریخ با مشکلاتی روبه‌رو بوده است ایران به دلیل عدم دسترسی به بسیاری از منابع اقتصادی غربی به روسیه روی آورده است. مشهورترین همکاری اقتصادی روسیه در ایران به نیروگاه انرژی هسته‌ای بوشهر بر می‌گردد که اولین و تنها راکتور هسته‌ای تجاری ایران به شمار می آید.

از طرف دیگر ایران به دلیل کوتاهی روسیه در یک معامله خرید تسلیحات نظامی از این کشور ضربه دیده است. بر طبق این معامله که در سال 2007 به امضا رسید قرار بود روسیه 5 سیستم دفاع موشکی پیشرفته به نام اس 300 را به ایران صادر کند که هیچگاه چنین کاری را نکرد. از این رو ایران در یک دادگاه بین‌المللی از روسیه شکایت کرده است. بسیاری از ایرانی‌ها در خصوص روس‌ها و تمایلاتشان نگران هستند اما رویکرد کنونی رهبران این کشور نشان می‌دهد که ایران به دلیل سیاست‌های ضدغربی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با این کشور احساس راحتی و قرابت می‌کند.

انتهای پیام

کد N252497

وبگردی