آفتاب

ابراز پشیمانی کری از استفاده از واژه آپارتاید برای اسرائیل

ابراز پشیمانی کری از استفاده از واژه آپارتاید برای اسرائیل

وزیر خارجه آمریکا به دنبال انتقادات به اظهاراتش درباره تبدیل شدن اسرائیل به یک دولت آپارتاید، بیانیه‌ای رسمی را منتشر کرد و گفت اگر می‌توانستم نوار را بازبینی کنم از واژه دیگری برای توصیف اعتقاداتم درباره اسرائیل استفاده می‌کردم.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری فارس، به دنبال موجی از انتقادات شدید نمایندگان کنگره و لابی‌های صهیونیستی از اظهارات روز گذشته «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که تأکید کرده بود اسرائیل به یک دولت آپارتاید تبدیل می‌شود، کری بیانیه‌ای رسمی را در این زمینه منتشر کرد.

وی در این بیانیه از حمایت 30 ساله خود در سنا آمریکا از رژیم صهیونیستی سخن به میان آورد و گفت که ب«رای بیش از 30 سال در سنا آمریکا، نه تنها در حمایت از اسرائیل سخن گفتم بلکه وقتی قرار بود رأیی نیز صادر کنم نیز وارد عمل شدم و وقت جنگیدن برای اسرائیل نیز اقدام کردم.»

کری ادامه داد: «من بعنوان وزیر خارجه آمریکا ساعات بی‌شماری را با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و «زیپی لیونی» وزیر دادگستری اسرائیل گذراندم زیرا به آینده‌ای معتقدم که نه تنها خواستار آن است بلکه شایستگی آن را دارد. من می‌خواهم شاهد یک راه‌حل دو دولتی باشم که منتهی به یک دولت یهودی امن و یک دولت فلسطینی در رفاه باشد و برای این هدف تلاش می‌کنم.»

وزیر خارجه آمریکا به نوعی از اظهارات روز گذشته خود ابراز ندامت کرد و گفت که «من اجازه نمی‌دهم که تعهداتم به اسرائیل توسط هیچ کس به ویژه برای اهداف سیاسی و حزبی زیر سوال برود بنابراین می‌خواهم با شفافیت درباره آنچه که به آن معتقدم و آنچه که اعتقادی به آن ندارم صحبت کنم.»

کری در ادامه اظهار داشت: «اول آنکه اسرائیل یک دموکراسی پرجنب و جوش است و من معتقد نیستم و هرگز به صورت آشکار یا محرمانه نگفتم که اسرائیل یک دولت آپارتاید است یا اینکه قرار است یک دولت آپارتاید باشد. هر کس مرا می‌شناسد بدون تردید به این مسئله واقف است.»

وی اینگونه ادامه داد، «دوم آنکه من به اندازه کافی قدرت لغات را می‌دانم که چگونه می‌تواند سوء برداشت به وجود آورد، حتی اگر این واژگان غیرعمدی استفاده شده باشند. و اگر من می‌توانستم نوار را بازبینی کنم، یک لغت متفاوت برای توصیف اعتقاد راسخ خود مبنی بر اینکه تنها راه در طولانی‌مدت برای داشتن یک دولت یهودی و اینکه دو دولت و مردمان دو طرف بتوانند در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند، از طریق راه‌حل دو دولتی است، استفاده می‌کردم.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا، «در طولانی مدت، یک دولت واحد و دو ملیتی نمی‌تواند یک دولت یهودی دموکرات که اسرائیل شایسته آن است باشد یا نمی‌تواند یک دولت در رفاه که تمامی حقوق مردم فلسطین را تحقق بخشد باشد. این چیزی بود که من گفتم و این همان چیزی است که نتانیاهو نیز گفته بود.»

کری در پایان این بیانیه گفت با اینحال لیونی و نخست‌وزیران سابق یعنی ایهود باراک و ایهود اولمرت نیز همگی به روح آپارتاید برای تأکید بر خطرات یک دولت واحد برای آینده استناد کرده بودند، این (آپارتاید) بهترین لغتی است که از مباحثات در اینجا برجای مانده است.

گفتنی است این چرخش موضع 180 درجه ای از سوی وزیر امور خارجه آمریکا پس از آن صورت می گیرد که فشارها علیه وی تا آنجا پیش رفت که عده ای خواستار اخراج وی از وزارت خارجه آمریکا شدند.
کد N252041

وبگردی