آفتاب
برای نشان دادن حمایت از کی‌یف،

هیگ به اوکراین، مولداوی و گرجستان می‌رود

هیگ به اوکراین، مولداوی و گرجستان می‌رود

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، وی برای نشان دادن حمایت از کی‌یف و دیگر دولت‌های حامی اتحادیه اروپا، در چند روز آتی به اوکراین، گرجستان و مولداوی سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بیانیه همزمان با افزایش فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا بر روسیه منتشر شد. کاخ سفید علیه هفت مقام روسی و 17 شرکت نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تحریم اعمال کرده و اتحادیه اروپا نیز نام 15 تن دیگر را به فهرست تحریم‌های خود افزود.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان ضمن انتقاد از روسیه به خاطر افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین، برنامه‌های خود برای سفر به این منطقه را اعلام کرد.

وی افزود: من قصد دارم در چند روز آتی به اوکراین، گرجستان و مولداوی سفر کنم. انگلیس برای تقویت گروه کنترل هوایی بالتیک ناتو چهار فروند جت جنگنده "تایفون" اعزام کرده است.

هیگ ادامه داد: همزمان با واکنش ناتو به تحولات این منطقه، ما آماده کمک و حمایت از این اقدامات هستیم.

گرجستان و مولداوی دو کشور عضو شوروی سابق هستند که در ابتدا توافق نامه‌های همکاری با اتحادیه اروپا را امضا کردند.

آن‌ها ا ین توافقنامه‌ها را در نوامبر سال گذشته میلادی همزمان با خروج اوکراین از توافق نامه‌ای مشابه در راستای همکاری نزدیک‌تر با روسیه امضا کردند؛ اقدامی که باعث موج اعتراضات و سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه شد.

هیگ مستقیما از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به دلیل عدم تلاش کشورش برای پیروی از توافقنامه امضا شده در ژنو با هدف کاهش تنش‌ها و تعویق دور جدید تحریم‌ها، انتقاد کرد.

وی افزود: روسیه تاکنون نتوانسته هیچ یک از بخش‌های توافقنامه ژنو را اجرا کند. من اواخر روز چهارشنبه با لاوروف مکالمه‌ای تلفنی داشتم و در حالی که از حضور او در نشست ژنو استقبال کردم به او گفتم که هیچ اقدام مثبتی از سوی روسیه برای انجام این توافقنامه مشاهده نکرده‌ام.

هیگ به دنبال اعمال تحریم‌های جدید روز دوشنبه گفت: من رویدادهایی را که منجر به تحریم اقتصادی بیشتر روسیه می‌شود، ترغیب نمی‌کنم اما مداخله نظامی روسیه در شرق اوکراین قطعا منجر به چنین تحریم‌هایی می‌شود و ما آماده واکنش به آن هستیم.

وی با قاطعیت دستگیری ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین توسط شبه نظامیان حامی روسیه را محکوم کرد.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: دستگیری این ناظران شرم آور است و به وجه روسیه لطمه بیشتری می‌زند.

انگلیس امروز (سه شنبه) میزبان مذاکرات بین‌المللی با هدف احیای دارایی‌های اوکراین است.

انتهای پیام

کد N251939

وبگردی