آفتاب

20 هزار کارگر کامبوجی اعتصاب کردند

20 هزار کارگر کامبوجی اعتصاب کردند

کوالالامپور- ایرنا - حدود 20 هزار کارگر صنایع پوشاک کامبوج در اعتراض به افزایش نیافتن حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش ایرنا، این کارگران خواستار افزایش 50 دلاری دستمزدها هستند که دولت افزایش 15 دلاری آن را پیش از این وعده داده بود.

شبکه خبر آسیا روز سه شنبه اعلام کرد اعتصاب این کارگران از 30 کارخانه و در دو منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی مرز ویتنام از روز گذشته آغاز شده است.

بنابراین گزارش دو کارخانه تولید پوشاک در این منطقه پس از اعتصاب کارگران کاملا تعطیل شده است و کارخانه ها با افزایش دستمزد کارگران مخالفت کرده اند.

کامبوج دی ماه سال گذشته نیز شاهد اعتراض کارگران کارخانه های پوشاک بر سر دستمزدها بود و این اعتصابات بسیاری از این واحدهای تولیدی را تعطیل کرد و کارگران را به تجمع در خیابان ها و درگیری با پلیس کشاند.

کارخانه داران پوشاک در کامبوج وابسته به مارک های معتبر جهانی حاضر به افزایش دستمزد کارگران نیستند.

اعتصاب اخیر کارگران کامبوجی فعال در کارخانه های تولید پوشاک از هفته گذشته با وسعت کمتری آغاز شد.

دولت کامبوج اوایل دی ماه سال گذشته تصمیم گرفت حداقل دستمزد کارگران را در این کشور از آوریل امسال (فروردین ماه) از 80 دلار به 95 دلار در ماه افزایش دهد.

براساس تصمیم دولت کامبوج 15 دلار در سال 2015 میلادی، 16 دلار در سال بعد و 17 دلار برای سال های 2017 و 2018 به حداقل حقوق کارگران تولید پوشاک این کشور افزوده می شود، اما اتحادیه های کارگری خواستار دو برابر شدن دستمزد کارگران از سال جاری میلادی بوده اند.

صنعت پوشاک 80 درصد صادرات کامبوج را تشکیل می دهد و بیشترین ارزآوری را برای این کشور به همراه دارد. هم اکنون حدود 500 کارخانه تولید پوشاک در کامبوج فعال است و در هرکدام بین 510 تا 600 کارگر فعال هستند.

کامبوح در11 ماهه سال گذشته میلادی حدود پنج میلیارد دلار پوشاک صادر کرد.

کامبوج کشوری با 14 میلیون نفر جمعیت، پایین ترین نرخ دستمزدها را دارد و همین امر مارک های معروف تولید البسه در جهان را برای تاسیس کارخانه به این کشور جنوب شرق آسیا سوق داده است.

بیشتر نیروی کار در کامبوج را زنان و دختران جوان تشکیل می دهند و فقط کشورهای بنگلادش و میانمار دستمزدی پایین تر از 80 دلار اعلامی دولت کامبوج دارند.

آساق**1611
کد N251773

وبگردی