آفتاب

سوء قصد به جان شهردار خارکف

سوء قصد به جان شهردار خارکف

ایرنا نوشت:

گنادی کرنسˈ شهردار شهر خارکف در شرق اوکراین هدف تیراندازی و حمله مسلحانه قرار گرفته و به شدت مجروح شد.
به گزارش دفتر مطبوعاتی سازمان پلیس استان خارکف، گنادی کرنس شهردار خارکف روز دوشنبه در جریان تیراندازی فرد ناشناسی به شدت مجروح و در بیمارستان بستری شد.

بر اساس این گزارش حال کرنس بسیار وخیم است و پزشکان در بخش مراقبت های ویژه برای نجات وی تلاش می کنند.

در حال حاضر گروهی از کارشناشان امور جنایی در حال تحقیق در محل سوء قصد در مورد این حادثه هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس از کی یف خبر داد، کرنس شهردار دومین شهر بزرگ اوکراین در پی حمله مسلحانه به وی دو گلوله به کمر او اصابت کرد، به همین دلیل در بیمارستان بستری شد و اکنون وضعیت جسمانی او وخیم گزارش می شود.

همچنین خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از کی یف خبر داد که شهردار خارکف در درگیری میان نیروهای امنیتی این کشور و جدایی طلبان هدف گلوله قرار گرفته و مجروح شد.

شهر خارکف از شهرهای بزرگ اوکراین در شرق این کشور است.

خارکف در هفته های اخیر نسبتا ناآرام بوده و در آن چندین مورد درگیری نیروهای امنیتی و جدایی طلبان روس رخ داده است.

نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه در این منطقه ساختمان های دولتی را اشغال کرده و اعتراضاتی با درخواست برای خودمختاری یا الحاق به روسیه برگزار می کنند.

بر اساس این گزارش کرنس که ابتدا با جدایی طلبان طرفدار روسیه همراهی می کرد، اکنون موضع خود را تغییر داده و به دولت کی یف وفادار است.

اوکراین46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) به دلیل خودداری یانوکوویچ از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بود.

بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت، وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داد.

بعد از همه پرسی شبه جزیره کریمه و الحاق این منطقه به روسیه و تحریم مسکو توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، تنش ها در اوکراین به شکل دیگری ادامه یافت.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از چندی قبل برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈ لوهانسکˈ به اشغال خود در آوردند.

جدایی طلبان مسلح اوکراینی طرفدار روسیه همچنین با اشغال ساختمان های مهم دولتی، کنترل شهر ˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند. اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مذاکرات طولانی (28 فروردین/ 17 آوریل) در ژنو، برای حل بحران اوکراین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن قرار شد گروه های مسلح شبه نظامی از دو طرف خلع سلاح شوند. با وجود این توافق، ناآرامی ها در شهرهای شرق اوکراین ادامه یافت و روز گذشته نخست وزیر اوکراین روسیه را به نقض حریم هوایی اوکراین متهم کرد.

26149

کد N251513

وبگردی