آفتاب

کارگاه کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی در پژوهشکده تاریخ اسلام

کارگاه کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی در پژوهشکده تاریخ اسلام

کارگاه «کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی» با تدریس سیدعلی اصغر سلطانی روزهای دوشنبه، ۱۵، ۲۲ و ۲۹ اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود.

کارگاه «کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی» به همت گروه روش‌شناسی و تاریخ نگاری برگزار می‌شود. این کارگاه به مدرسی دکتر سید علی اصغر سلطانی روزهای دوشنبه، ۱۵، ۲۲ و ۲۹ اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد و هزینه ثبت نام ۵۰۰۰۰ تومان است.

به گزارش ایلنا؛ این کارگاه بر اساس تجربیات حاصل از سال‌های متمادی تدریس «تحلیل گفتمان» برای رشته‌های مختلفی چون زبان‌شناسی، ارتباطات، علوم سیاسی و تاریخ در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های باقرالعلوم، تهران، الزهرا، موسسه رخداد تازه، مرکز پژوهش‌های صدا و سیما و غیره تنظیم شده است. تحلیل گفتمان روش تحلیلی کیفی است که در دهه‌های اخیر رواج یافته است، زیرا دارای قابلیت تبیینی فوق العاده‌ای است. در حقیقت، هر جا که به نوعی با کاربرد زبان چه به صورت نوشتار یا گفتار سروکار داشته باشیم، می‌توان از آن برای تحلیل سود جست. حتی در بعضی از رویکردهای پساساخت گرایانه به گفتمان می‌توان از این روش برای تحلیل پدیده‌ها و تحولات کلان اجتماعی و تاریخی نیز بهره برد.
اما متأسفانه به دلیل قدیمی بودن سرفصل‌های بسیاری از رشته‌های علوم انسانی در ایران، این روش به صورت درسی مستقل به دانشجویان ارائه نمی‌شود. به علاوه، گوناگونی رویکردهای تحلیل گفتمانی و فراوانی منابع مرتبط با این روش، حتی به زبان فارسی، باعث می‌شود که معمولاً علاقمندان در ابتدای کار در میان این رویکرد‌ها و منابع سردرگم شوند. ازاین رو، لازم است مبانی و کلیات تحلیل گفتمان به صورت کارگاهی معرفی شود تا علاقمندان بتوانند در صورت نیاز با مطالعه بیشتر از آن در پژوهش‌های خود به عنوان چارچوب نظری و روش بهره گیرند. لذا هدف این کارگاه ارائه کلیات و ترسیم خطوط اصلی این روش است، به نحوی که مخاطب بتوانند متناسب رشته تحصیلی و موضوع پژوهش خود روش مناسبی را برگزیند.

ارائه این کارگاه به شکلی که شرکت کنندگان بتوانند در حین کارگاه تحقیقی واقعی بر اساس این روش انجام دهند ممکن نیست زیرا این نوع پژوهش‌ها مستلزم وقت و مطالعه زیادی است که به صورت معمول در این کارگاه‌های کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. بااین حال، تلاش شده است با ارائه تمرین‌های کوتاه و نمونه تحقیقات انجام شده با این روش متناسب رشته تحصیلی مخاطبان تا اندازه‌ای این مشکل برطرف شود. همچنین کارگاه به شکلی اداره می‌شود که افراد بتوانند به آسانی سؤالات و مشکلات پیش آمده را مطرح کنند و آرام آرام پیش بیایند. به لحاظ زمانی نیز بسته به نیاز می‌توان تغییراتی در طول دوره ایجاد کرد.

علاقمندان برای ثبت نام می‌توانند با شماره‌های ۳-۸۸۶۷۶۸۶۱ تماس بگیرند.

کد N251060

وبگردی