آفتاب
اعلام آمادگی خبرگزاری روسیه امروز برای همکاری خبری با ایرنا

ایران و روسیه بر توسعه همکاری های رسانه ای تاکید کردند

ایران و روسیه بر توسعه همکاری های رسانه ای تاکید کردند

مسکو- ایرنا- در دیدار روز دوشنبه مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه و دیمیتری کیسیلیوف رییس خبرگزاری ˈروسیه امروزˈ بر ضرورت تلاش برای توسعه همکاری های رسانه ای میان دو کشور و گسترش روابط این نهاد رسانه ای تازه تاسیس با سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تاکید شد.

به گزارش ایرنا در این دیدار دو طرف با اشاره به ظرفیت های بالای رسانه ای ایران و روسیه خواستار هم افزایی رسانه ای تهران و مسکو به منظور انعکاس خبری بی واسطه واقعیات دو کشور توسط رسانه های خبری یکدیگر شدند.

دو طرف در این دیدار با اشاره به موافقت نامه همکاری میان ایرنا و خبرگزاری ریانووستی (سلف خبرگزاری روسیه امروز) برای گسترش همکاری ها میان دو نهاد خبری اعلام امادگی کردند.

کیسیلیوف رییس خبرگزاری تازه تاسیس روسیه امروز در این دیدار با اشاره به اینکه نام ایران از دوران کودکی در ضمیر وی حک شده است، گفت : ایران به عنوان یک کشور توانمند بعد از جنگ جهانی دوم و پس از تشکیل باشگاه ابرقدرت های جهان وارد عرصه معادلات بین المللی شد و به همین دلیل نیز امروزه هضم توانایی های آن برای برخی قدرت ها دشوار است.

وی افزود : امروزه ایران کشوری است که انرژی هسته ای صلح آمیز دارد و روسیه بر خلاف بسیاری از کشورها که با دیده تردید به ایران نگاه می کنند به جمهوری اسلامی نزدیک تر است و از روند توسعه روابط با این کشور حمایت می کند.

وی اضافه کرد: در این چارچوب برقراری روابط خاص با ایران برای روسیه بسیار مهم است.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه نیز در این دیدار با تبریک انتصاب کیسیلیوف به ریاست خبرگزاری روسیه امروز اظهار داشت : متاسفانه بسیاری از مطالب مربوط به وضعیت جاری ایران و روسیه در رسانه های خبری دو کشور از رسانه های غربی دریافت می شود.

وی افزود : به نظر می رسد که ارتقای سطح همکاری های رسانه ای میان ایران و روسیه می تواند در تغییر این وضعیت از طریق انعکاس مستقیم و بی واسطه رویدادهای دو کشور نقش به سزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دیدگاه های غالب در روسیه درباره ایران برگرفته از خبرسازی رسانه های غربی است اضافه کرد: باید این فضا شکسته شود و بر این اساس آماده کمک به توسعه همکاری های رسانه ای میان تهران و مسکو هستیم.

وی همچنین با اشاره به انعکاس غیر واقع بینانه وضعیت ایران در گزارش شورای های مشورتی نهادها و وزارت خانه های روسیه گفت : به عنوان نمونه اخیرا گزارش یکی از شوراها منتشر شده بود که محتوای آن هیچ گونه همخوانی با شرایط حاکم بر مناسبات ایران و روسیه نداشت.

وی ادامه داد : همکاری های ایران و روسیه خوب و مبتنی بر دیدگاه ها و برداشت های مشترک از تهدیدهای مشترک می باشد و یکی از اصول اساسی دو طرف در سطح بین المللی مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا و متحدان اش است.

سنایی افزود : خوشبختانه با روی کار آمدن مجدد آقای پوتین در روسیه و نیز سر کار آمدن دولت یازدهم در جمهوری اسلامی ایران حسن تفاهم در مناسبات نزدیک دو کشور بیشتر شده است و گفتمان بسیار خوبی میان روسای جمهوری دو کشور برقرار است و امید می رود که روابط دو طرف روز به روزعمیق تر شود.

وی اضافه کرد: ایران و روسیه در منطقه ای واقع شده اند که منافع و تهدیدهای مشترکی فرا روی آنان است.

وی ادامه داد: غرب و رژیم صهیونیستی30 سال است که شدیدترین خصومت ها را علیه ایران اعمال کرده اند و همواره نیز شکست خورده اند همان طور که آرزوی ساقط کردن بشار اسد به خاطر پشتیبانی ایران و روسیه از دمشق به دلشان ماند.

سفیر کشورمان در روسیه تاکید کرد: امروزه سه سال از ناآرامی های تحمیلی به سوریه می گذرد و این اسد است که امسال انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می کند در حالی که غربی ها شعار می دادند می خواهند در عرض یک هفته، دو هفته و حداکثر چهار هفته اسد را از قدرت پایین بکشند.

وی گفت: ایران سیاست خارجی اصولی و روشنی دارد که بر مبنای عدالت در مناسبات بین المللی بنیان گذاشته شده است. بر این اساس ایران هرگز هیچ کشوری را تهدید نمی کند ضمن اینکه روی اصول خودش نیز ثابت قدم است.

وی با اشاره به اینکه ایران همواره به جامعه جهانی اعلام کرده است که دنبال سلاح هسته ای نیست و دراین ارتباط حتی حکم دینی (فتوا) نیز داریم، افزود : رژیم صهیونستی در دهه 1960 در جنگ شش روزه کشورهای عربی را شکست داد اما همین رژیم در اوج قدرت خود در جنگ33 روزه در مقابل حزب الله زانو زد.

سنایی با بیان اینکه امروزه شرایط دنیا تغییر کرده است اضافه کرد : خوشبختانه همکاری خوبی بین ایران و روسیه در زمینه تحولات جاری خاورمیانه در جریان است و آقای پوتین در دیدار من با وی نیز گفت که به این مساله توجه دارد.

وی با بیان اینکه ایران در صدها سال گذشته هیچ جنگی را علیه کسی آغاز نکرده است ادامه داد: تحولات عراق، افغانستان و بیداری اسلامی در کشورهای عربی نشان داده است که غرب قابل اعتماد نیست و ما با درک این واقعیت مبتکر گفت و گوی تمدن ها در سطح جهانی هستیم.

وی گفت : تجربه عراق و افغانستان نشان داده است که غرب به چیزی جز اعمال استانداردهای دوگانه و یکجانبه گرایی اعتقاد ندارد واین در حالی است که ایران به ضرورت نهادینه شدن نگاه برابر و مبتنی بر اصل احترام متقابل در روابط بین المللی تاکید دارد و خواستار حل مسایل از طریق گفت و گو است که مذاکرات هسته ای با ۱+۵ از مصادیق عینی آن می باشد.

سفیر کشورمان در روسیه ادامه داد : در زمان حاضر شاهد خروج ظاهری آمریکا از افغانستان هستیم اما واقعیت این است که عوارض ناشی از این حضور به شکل افزایش قاچاق مواد مخدر برای کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و چین می ماند و بر این اساس همکاری نزدیک تر این سه کشور در این ارتباط ضروری است.

وی یادآور شد: البته ما از یک رهبری خردمند برخورداریم که در حوادث منطقه ما را به بهترین وجه ممکن رهبری کردند و توجه ویژه ای نیز به روابط با روسیه دارند و بر همین مبنا نیز امیدواریم که روابط دو کشور در زمینه های تازه گسترش یابد.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از بانک های روسیه به بهانه تحریم های یکجانبه و غیرقانونی غرب با ما همکاری نکردند و همین امر موجب شد که سطح مناسبات اقتصادی و مالی دو کشور کاهش یابد.

پاول آندریف معاون امور بین الملل خبرگزاری روسیه امروز نیز در این دیدار گفت : ایران به عنوان عضو موزون تری در جامعه خبری جهان جای می افتد و در تحولات مهم جهانی درگیر می شود.

آندریف اضافه کرد : خوشبختانه ما روابط نهادینه شده و خوبی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به عنوان خبرگزاری رسمی ایران داریم و آماده توسعه آن در دوره جدید می باشیم.

وی آمادگی خبرگزاری تازه تاسیس ˈروسیه امروزˈ را برای گسترش همکاری ها با ایرنا اعلام کرد و ادامه داد : بر این اساس آماده ارایه هر گونه کمک لازم به همکاران خود در ایرنا می باشیم.

خبرگزاری ˈروسیه امروزˈ به تازگی با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین و به جای خبرگزاری ریانووستی تاسیس شد.

دیمیتری کیسیلیوف از مجریان تلویزیونی سرشناس روسیه و از افراد نزدیک به کرملین با حکم ولادیمیر پوتین به ریاست این خبرگزاری تازه تاسیس منصوب شد.

خبرگزاری ریانووستی با بیش از۷۰ سال سابقه کاری اوایل سال جاری میلادی با دستور ولادیمیر پوتین منحل و خبرگزاری ˈروسیه امروزˈ متشکل از ریانووستی و رادیو صدای روسیه تاسیس شد.

اروپام/۵۱۸ ** 1064
کد N250954

وبگردی