آفتاب

ارتش ترکیه اعزام نیروهای کمکی به سوریه را تکذیب کرد

ارتش ترکیه اعزام نیروهای کمکی به سوریه را تکذیب کرد

آنکارا- ایرنا - ستاد مشترک ارتش ترکیه امروز - دوشنبه - با صدور اطلاعیه ای اخبار منتشره شده مبنی بر حضور نیروهای کمکی نظامی این کشور در خاک سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا ، در این اطلاعیه آمده است که فعالیتهای ارتش ترکیه مرتبط با مقبره ˈسلیمان شاهˈ در سوریه در زمینه اعزام نیرو و تجهیزات نظامی فعالیتی عادی است.



رسانه های جمعی در چند روز اخیر خبردادند که ترکیه برای محافظت از مقبره ˈسلیمان شاهˈ جد بنیانگذاران امپراتوری عثمانی نیروی نظامی به سوریه اعزام کرده است.

ستاد ارتش ترکیه در اطلاعیه خود با ادعای اینکه مقبرهˈ سلیمان شاه ˈ در خاک سوریه ،جزیی از خاک ترکیه بشمار می رود ، اضافه کرد : هر سه ماه یک بار نیروهای نظامی ترکیه در این محل و تجهیزات آنان تغییر می کند.

براساس این گزارش ، به تازگی نیز نیروهای جدیدی از ترکیه حامل کاروان تجهیزات نظامی و نظامیان ترک به مقصد این مقبره به سوریه اعزام شدند.

رسانه های ترکیه هفته گذشته از ارسال واحدهای نظامی و تجهیزات تقویتی به مقبره سلیمان شاه در سوریه خبر دادند و ادعا کردند که کاروان نظامیان ترکیه مورد حمله قرار گرفتند و ترکیه قصد اعزام نیروهای جدید به سوریه را دارد.

ˈ خلوصی آکارˈ فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه نیز پیش از این از حضور نیروهای کمکی این کشور در خاک سوریه با ادعای محافظت از مقبره ˈسلیمان شاهˈ جد بنیانگذاران امپراتوری عثمانی خبر داده بود.

آکار در گفت وگو با خبرنگاران رسانه ها ادعا کرد که ارتش ترکیه فعالیتی خارج از فعالیتهای همیشگی خود در منطقه انجام نداده و اعزام نیرو به خاک سوریه برای محافظت از این مقبره طبق برنامه ریزی ها صورت گرفته است.

ˈرجب طیب اردوغانˈ و ˈاحمد داوداوغلوˈ نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه نیز اعزام نیروهای کمکی ارتش این کشور به سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور به منظور محافظت از مقبره شاه سلیمان را تایید کردند.

به نوشته برخی از منابع خبری ترکیه ، ارتش این کشور صدها نیروی نظامی به همراه شش تانک و 12 خودروی زرهی برای محافظت از این مقبره به خاک سوریه اعزام کرده است.

ˈ احمد داوداوغلو ˈ وزیر امور خارجه ترکیه نیز پیش از این گفته بود در صورتی که گروه های مسلح شبه نظامی به مقبره تاریخی جد بنیانگذار امپراتوری عثمانی در شهر ˈحلبˈ سوریه حمله کنند ، ترکیه واکنش نشان خواهد داد.

وی ادعا کرد که مقبره شاه سلیمان تنها بخشی از خاک ترکیه است که بر اساس توافقنامه سال 1921 در خارج از مرزهای ترکیه قرار دارد و به همین سبب آنکارا این حق را دارد که برای حفظ امنیت این منطقه و ثبات آن تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند.

بر اساس ماده 9 معاهده منعقد شده میان ترکیه و فرانسه در دوره سلطه فرانسه بر سوریه در سال 1921 میلادی ، این مکان تحت حاکمیت ترکیه قرار دارد و سربازان ترکیه ای از آن محافظت می کنند.

ترکیه از آغاز بحران در سوریه به همراه کشورهای عربستان سعودی و قطر از معارضان و تروریست های سوری حمایت به عمل آورده است و اکنون این معارضان در کنار مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارند.

خاورم ** 2012 **230*1446
کد N250826

وبگردی