آفتاب

5 بازیگر اصلی سیاست در عراق

5 بازیگر اصلی سیاست در عراق

انتخابات پارلمانی عراق در حالی آغاز شده است که با توجه به رقابت‌های شدید حزبی و قومی در این کشور، پیش‌بینی برنده انتخابات و نخست وزیر آتی عراق کار آسانی نیست اما مساله‌ای که واضح است این است که پنج شخصیت عراقی بازیگران اصلی دنیای سیاست در این کشور هستند و بیشترین نفوذ را در عرصه انتخابات دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه العربیه در گزارشی از میزان تاثیر پذیری مردم عراق از سیاستمداران خود می‌نویسد: پنج شخصیت سیاسی، بازیگران اصلی انتخابات پارلمانی عراق هستند که یکی از آن‌ها آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق است.

آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله علی سیستانی برجسته‌ترین مرجع شیعیان در عراق است و برای دوره‌های طولانی از فعالیت در عرصه سیاست خودداری کرده است اما میلیون‌ها طرفدار دارد و از محبوبیت مردمی زیادی برخوردار است.

آیت‌الله سیستانی مرجعیت دینی بسیاری از مرد عراق محسوب می‌شود و از احترام زیادی برخوردار است. وی در تمام طول زندگی خود فعالیت سیاسی چندانی نداشته است اما از عراقی‌ها خواسته بود تا در انتخابات 2010 شرکت کنند بدون اینکه از جناح خاصی حمایت کند.

بازگشت آیت‌الله سیستانی از سفر درمانی لندن در سال 2004 نقش زیادی در کاهش درگیری‌های خشونت‌آمیز میان ارتش "المهدی" وابسته به مقتدی صدر و نیروهای آمریکایی داشت.

به دنبال فشارهای آیت‌الله سیستانی بود که واشنگتن تصمیم گرفت تا به برگزاری انتخابات در اوایل سال 2004 سرعت ببخشد و زمینه برای خروج آمریکایی‌ها از عراق آماده شود.

وی عامل اصلی اتحاد شیعیان عراق و ائتلاف آنها در پارلمان در سال 2006 بود. آیت‌الله سیستانی در جریان درگیری‌های طایفه‌ای سال‌های 2006 تا 2008 بارها خواهان برقراری صلح و آرامش شده بود.

نوری مالکی

مالکی که در حال حاضر نخست‌وزیر عراق است، تلاش می‌کند تا در شرایطی که دولت وی با اقدامات خشونت‌آمیز در کشور مواجه است، برای بار سوم نامزد پست نخست وزیری عراق شود. مالکی دهه‌هایی را در تبعید به سر برده است اما پس از حمله آمریکا به عراق و پس از سرنگونی صدام، به عراق بازگشت و بعد از مدتی اداره کشور را به دست گرفت.

مالکی که کمتر کسی لبخند وی را می‌بیند، پس از آنکه تواسنت ثبات نسبی را در عراق برقرار کند و از حجم خشونت‌ها در کشور بکاهد به عنوان رهبری قدرتمند شناخته شد.

ائتلاف «دولت قانونی» که مالکی ریاست آن را بر عهده داشت پس از ائتلاف "فهرست العراقیة" که اهل تسنن از آن حمایت می‌کرد، در انتخابات 2010 در جایگاه دوم قرار گرفت اما هم پیمانی وی با دیگر احزاب شیعی حاضر در پارلمان باعث شد بتواند به حد نصاب لازم برای نخست وزیری برسد و دولتی ائتلافی تشکیل دهد.

بالا گرفتن خشونت‌ها طی سال گذشته میلادی در عراق موجب کاهش محبوبیت مالکی شده به گونه‌ای که در معرض انتقادهای بسیاری قرار گرفته است و برخی وی را به استبداد و ظلم متهم می‌کنند.

اسامه النجیفی

اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق و برجسته‌ترین شخصیت سیاسی سنی است که نماینده اهل تستن عراق محسوب می شود. النجیفی یکی از چهره‌هایی است که در انتخابات 2010 از "فهرست العراقیة" به ریاست ایاد علاوی حمایت کرد و با این ائتلاف سکولار پیروز انتخابات شد.

وی اختلافات زیادی با نوری مالکی دارد و از مهمترین مخالفان نخست وزیری مالکی محسوب می‌شود. النجیفی با همکاری برادرش اثیل النجیفی، استاندار نینوا، حزبی تشکیل داده است که از جایگاهی نسبتا خوب میان اهل سنت عراق برخوردار است.

النجیفی در آوریل سال گذشته میلادی و زمانی که نیروهای عراقی به معترضان و مخالفان دولت در شهرک "العویجة" حمله کردند، از دولت خواست استعفا دهد و انتخابات زودهنگام برگزار کند. وی در فوریه گذشته از حمله‌ای که خودروی وی را در شهر موصل هدف قرار داده بود، جان سالم به در می‌برد.

مقتدی صدر

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق و یکی از رهبران شیعی این کشور است که رهبری ارتش "المهدی" را بر عهده دارد و اخیرا از فعالیت سیاسی عراق کناره‌گیری کرده است اما همچنان نفوذ زیادی در میان مردم این کشور دارد.

این مرد شیعه پس از حمله به عراق در سال 2003 از محبوبیت مردمی زیادی برخوردار شد و نیروهای تحت امرش در مناطق زیادی با اشغال‌گران آمریکایی درگیر شدند.

مقتدی صدر با وجود اینکه در سال 2006 از مالکی در تشکیل دولت حمایت کرد اما در سال 2007 از سیاستمداران نزدیک به خود خواست تا از دولت خارج شوند که این امر حکومت مالکی را در آستانه استعفا قرار داد.

صدر در انتخابات دسامبر 2010 از مالکی حمایت کرد اما چندی بعد نخست وزیر را با سیلی از انتقادات مواجه کرد وی پس از کناره گیری از سیاست، مالکی را انسانی "مستبد و ظالم" خواند که نباید در راس قدرت باقی بماند.

مسعود بارزانی

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق است که از سال 1991 به شکل خودمختار اداره می‌شود. حزب دموکرات کردستان با همکاری جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق و رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان که دومین حزب قدرتمند کرد محسوب می‌شد، از سال 1991 تا کنون قدرت را در این منطقه خودمختار در دست دارند.

وی پسر مصطفی بارزانی، رهبر پیشین کردهای عراق است و از سال 1979 رهبر حزب دموکرات کردستان است. پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام، بارزانی و طالبانی توافق کردند که طالبانی رئیس جمهور عراق و بارزانی رئیس منطقه کردستان شود.

به رغم میانجیگری بارزانی و کمک وی به مالکی که به ابقای مالکی در سمت نخست وزیر در سال 2010 انجامید، بارزانی از سرسخت‌ترین مخالفان مالکی است.

وی به تازگی از استقلال کامل منطقه کردستان عراق سخن به میان آورده است.

انتهای پیام

کد N250605

وبگردی