آفتاب

جمهوری آذربایجان برای هماهنگ سازی شبکه برق خود با ایران و روسیه اعلام آمادگی کرد

جمهوری آذربایجان برای هماهنگ سازی شبکه برق خود با ایران و روسیه اعلام آمادگی کرد

باکو-ایرنا- معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان، آمادگی فنی کشورش برای هماهنگ سازی (سنکرون) شبکه برق جمهوری آذربایجان با شبکه های برق ایران و روسیه را اعلام کرد.

ˈناطق عباس افˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، برنامه هماهنگ سازی شبکه های برقی سه کشور را از ابتکارات مشترک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دانست.

وی با اشاره به این که جمهوری آذربایجان به عنوان کشور ترانزیتی از عملیات انتقال برق سود خواهد برد ، آمادگی کشورش را از لحاظ فنی در مناطق مرزی با ایران و روسیه برای اجرای این عملیات اعلام کرد.

به گزارش ترند، عملیات مبادله برق میان ایران و جمهوری آذربایجان از طریق خطوط انتقال برق ˈپارس آباد -1ˈ و ˈپارس آباد – 2ˈ به ترتیب به قدرت 230 کیلو ولت و 330 کیلوولت ، خط انتقال برق ˈآستاراˈ به قدرت 110 کیلو ولت و نیز خطوط ˈجلفاˈ و ˈآرازˈ هر یک به قدرت 132 کیلوولت در حال اجرا می باشد .

بر پایه این گزارش ، شبکه های برق جمهوری آذربایجان و روسیه نیز از طریق خطوط ˈدربند ˈ و ˈیالاما ˈ به ترتیب به قدرت 330 کیلو ولت و 110 کیلوولت به یکدیگر متصل شده اند .

هماهنگ سازی (سنکرون) شبکه های برقی ایران ، جمهوری آذربایجان و روسیه علاوه بر اینکه زمینه لازم برای برای مبادله برق میان این سه کشور را فراهم می کند ، امکان پیوستن کشورهای دیگر منطقه را نیز به این طرح به وجود می آورد.

طی دو روز گذشته، مدیرعامل شرکت توانیر و هیات همراه با هیات های آذری و روسی در باکو به منظور بررسی راههای تقویت همکاری ها در زمینه انتقال برق بحث و تبادل نظر کردند.

خاورم*1206*1446
کد N250539

وبگردی