آفتاب
شوهانی در گفت‌وگو با ایسنا،

حضور تمامی گروه‌ها و نظارت مجامع بین‌المللی پیش شرط برگزاری انتخابات آرام در سوریه است

حضور تمامی گروه‌ها و نظارت مجامع بین‌المللی پیش شرط برگزاری انتخابات آرام در سوریه است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزاری انتخابات در سوریه در فضی آرام را منوط به وجود پیش شرط‌هایی همچون حضور تمامی گروه‌ها در این انتخابات و نظارت مجامع بین‌المللی دانست.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد الزامات برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه، گفت: شرایط سوریه شرایط خاصی است. اکنون این کشور در حالت جنگ به سر می‌برد و منازعات خاتمه پیدا نکرده از طرف دیگر باید انتخابات نیز به موقع برگزار شود.

وی افزود: در حال حاضر جنگ و درگیری در ظاهر بین دولت و مخالفانش است اما سرمنشا این درگیری‌ها از برخی کشورهای عرب، اروپا، آمریکا و اسرائیل است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اولین پیش شرط برگزاری انتخابات در سوریه وجود امنیت است، گفت: باید شرایط امن در سوریه به گونه‌ای فراهم شود که مردم بتوانند آزادانه رای دهند. رسیدن به این مهم و به دنبال آن برگزاری انتخابات سالم منوط به این است که گروه‌های مخالف به نتیجه نهایی تمکین کنند و نام فردی که به عنوان رییس‌جمهور آینده از صندوق‌های سوریه بیرون می‌آید مشروعیت داشته باشند.

شوهانی تاکید کرد: بر این اساس باید کشورهای حامی گروه‌های مخالف دولت سوریه آنها را به حضور در انتخابات و حتی معرفی کاندیدا ترغیب کنند و از جنگ و خشونت حمایت نکنند. اجازه دهند انتقال قدرت و تغییرات سیاسی به صورت مسالمت‌آمیز و آرام انجام شود.

وی با تاکید بر حضور ناظران بین‌المللی در انتخابات سوریه، گفت: در انتخابات سوریه باید ناظران و نهادهای بین‌المللی و نه کشورهای غربی نظارت کنند. در چنین شرایطی است که دیگر هیچ حرف و حدیثی بعد از برگزاری انتخابات به وجود نمی‌آید و این انتخابات مشروعیت پیدا می‌کند. حتی مشروعیت بشار اسد که مقداری متزلزل شده نیز دوباره جبران می‌شود و آن زمان است که می‌توان انتظار بازگشت آرامش به سوریه را داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در چنین شرایطی باید تمامی گروه‌ها در سوریه نتیجه نهایی انتخابات را پذیرفته و قاعده بازی را بر هم نزنند. به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر چنین شرایطی در سوریه فراهم باشد چون از هم‌اکنون زمزمه‌های تحریم انتخابات و نپذیرفتن نتیجه نهایی آن شنیده می‌شود.

شوهانی خاطرنشان کرد: از هم‌اکنون مخالفان زمزمه‌هایی در مورد تاخیر زمان برگزاری انتخابات و تحریم آن را مطرح کردند که این رویکرد نتیجه‌اش ادامه جنگ و خشونت است. البته با این شرایط بنده باز هم برگزاری انتخابات در سوریه را مسکن خوبی برای این کشور می‌دانم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر وظیفه کشورهای خارجی این است که دست از حمایت گروه‌های مخالف دولت سوریه بردارند و آنها را ترغیب به بیان نظراتشان از طریق صندوق‌های رای کنند چون با اسلحه و جنگ هیچ تحولی در سوریه رخ نمی‌دهد. این تنها شرایطی است که می‌توان به بازگشت آرامش در سوریه امیدوار بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه قطعا بشار اسد در انتخابات شرکت می‌کند، گفت: با توجه به کارهای افراطی گروه‌های مخالف بشار اسد به نظر می‌رسد که افکار عمومی بیشتر به سمت بشار اسد ترغیب داشته باشند و مخالفان دولت پایگاه و جایگاهی در بین ملت سوریه نداشته باشند، این موضوعی است که مخالفان نیز به آن پی برده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد که بشار اسد و نزدیکانش در انتخابات پیروز می‌شوند اما مهم آن است که مخالفان دولت اسد و کشورهای غربی این نتیجه را بپذیرند و از قبل بر روی آن توافق داشته باشند.

انتهای پیام

کد N250358

وبگردی