آفتاب

بررسی راه های تقویت همکاری بین ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه انتقال برق

بررسی راه های تقویت همکاری بین ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه انتقال برق

باکو - ایرنا - نمایندگان صنعت برق جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان چگونگی تقویت همکاری در زمینه یکسان سازی(سنکرون) شبکه انتقال برق سه کشور را در باکو بررسی کردند.

به گزارش ایرنا ، در نشست سه جانبه ای که با حضور ˈهمایون حائریˈ مدیر عامل شرکت ˈتوانیرˈ از جمهوری اسلامی ایران، معاون وزیر انرژی روسیه و رییس شرکت ˈآذر انرژیˈ جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد ، طرفین به دیدگاههای مشترکی در زمینه یکسان سازی شبکه های انتقال برق سه کشور دست یافتند و قرار شد تبادل نظر در مورد جزییات این همکاری در نشست های آتی ادامه یابد.

همچنین در نشست دوجانبه ای که بین نمایندگان ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد ، تمایل تهران برای افزایش ظرفیت انتقال برق از جمهوری آذربایجان مطرح شد و با توجه به توافقاتی که در این زمینه انجام شده ، مقرر شد جزییات فنی و حجم ظرفیت انتقال برق در جلسات آتی که در تهران و باکو برگزار خواهد شد، پیگیری شود.

یک مقام آگاه در سفارت ایران به ایرنا گفت: تاکنون در خاک جمهوری اسلامی ایران خطوط انتقال برای پوشش ظرفیت این تبادل انرژی تا مرزهای شمال غربی کشور تکمیل شده و در خاک روسیه نیز امکان تبادل انرژی از مرز جمهوری آذربایجان از نظر سخت افزاری فراهم است.

وی افزود: به منظور یکسان سازی کامل (سنکرون) شبکه برق بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نیاز به ساخت یک خط انتقال برق به قدرت 300 کیلوولت در مسیر روسیه به جمهوری آذربایجان وجود دارد که در صورت برقراری این خط، شبکه های برق سه کشور قابلیت ˈهمپوشانیˈ کامل را کسب و مسیر این تجارت منطقه ای انرژی تکمیل می شود .

وی با تاکید بر اینکه ایران و جمهوری آذربایجان در صنعت برق دارای تجربه طولانی همکاری هستند، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات موجب توسعه همکاری های دو کشور در صنعت آب و برق شود.

وی افزود: توافقات ثمربخشی در این مذاکرات صورت گرفته و گروه هایی مشخص شدند تا این مذاکرات را به نتیجه نهایی برسانند.

ˈناطق عباس اف ˈمعاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز در گفت و گو با خبر گزاری ˈترندˈ از آمادگی کشورش به لحاظ فنی برای هماهنگ سازی شبکه برق این کشور با شبکه های برق جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خبر داده است.

خاورم*1206**1651
کد N250347

وبگردی