آفتاب
جانشین فرمانده کل سپاه:

اقتدار علمی راه اصلی مصون شدن از فشار دشمن است

اقتدار علمی راه اصلی مصون شدن از فشار دشمن است

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دین علم را تقویت می کند، گفت: ما نیازمند این هستیم بر مبنای دینی تکیه کنیم تا به همه چیز دست پیدا کنیم. راه اصلی قدرتمند شدن و مصون شدن از فشار دشمن دستیابی به اقتدار علمی است و هر گاه در تولید علم مستقل شدیم به استقلال حقیقی رسیده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر ، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در پنجمین جشنواره علمی تحقیقاتی علوم پزشکی سپاه که امروز دوشنبه در سالن مسجد بقیه الله برگزار شد، گفت: برای کشورهایی که ظرفیت ساخت تمدن در جهان را دارند قدرت های بزرگ نسخه متفاوتی از راهبردهای مواجهه و برخورد را طراحی می کنند.

وی ادامه داد: کشورهایی که دارای استعداد ایجاد یک تمدن در جهان هستند اینها دارای یک نظام فکری، فرهنگی و سیاسی مستقل با قابلیت نفوذ در ورای مرزهای جغرافیایی خودشان هستند.

سلامی با بیان اینکه این گونه کشورها می توانند مدل های توزیع قدرت را به هم زنند، افزود: این گونه کشورها می توانند صورت بندی سیاسی را متحول کنند، اینها می توانند میدان تنفس قدرت های بزرگ را محدود و یا حتی مسدود کنند به همین دلیل معمولا وقتی آثاری از ظهور چنین پدیده ها و کشورهایی در عالم آشکار می شود قدرت های موجود و مسلط برای دفاع از حریم توسعه خود به ممانعت از فروپاشی نظم خودساخته خود یک نبرد جدی و چند بعدی وسیعی را با این پدیده ها آغاز می کنند.

سلامی ایران را دارای چنین ظرفیت و استعدادی دانست و گفت: جهان ایران را به عنوان یک منظومه تمدنی می شناسد. کشوری که در گذشته صاحب یک تمدن جهانی بوده و امروز هم می تواند مولد یک تمدن جدید باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: هنر بزرگ انقلاب ما این بود که قدرت تفکر استراتژیک را به عرصه تولید نقشه جامع پیشرفت کشورمان بازگردانیم و آنچه که نظام سلطه مثل آمریکا برای کشورهایی مثل ایران تدارک دیده بود این بود که در آرزوی راهبردی خود می خواست این گونه کشورها را به نقشه ژئوپلیتیک خود اضافه کند.

وی با بیان اینکه آنها برای خود نقش راهبردی و برای کشورهایی مثل ما نقش عملیاتی می دادند، ادامه داد: از دکترین ستون های دوگانه آمریکا برای تسلط بر جهان در زمان شاه یکی از ستون ها ما بودیم در کنار عربستان، اما در همان زمان نیز رشد علمی ما را مهار می کردند برای اینکه دانش علمی ما به نقطه خاصی نرسد.

سلامی گفت: اما الان به سطحی از علم و فناوری می رسیم که قدرت های بزرگ در این زمینه با ما می جنگند و جنگ فیزیکی را به عنوان یک استراتژی انجام می دهند. دانشمندان ما را ترور می کنند برای عدم دستیابی ما به حوزه جدید و مدرن علمی.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه آنها به دنبال مهار ما در عرصه علم هوافضا، زیست محیطی، فناوری و علوم دیگر خواهند رفت، افزود: اگر در این میدان نایستیم آنها فضا را برای ما تنگ تر خواهند کرد. ما را تحریم می کنند تا در زمینه اقتصاد رشد نکنیم، آنها علاقه ندارند ما صاحب استقلال در اندیشه، فکر و علم شویم چون سرشت ملت و انقلاب ما سرشت تمدنی است. اگر ما مثل کره جنوبی و مثل ترکیه یک کشور ملی بودیم نه منطقه ای و بین المللی، شاید کاری به کار ما نداشتند. البته در آن کشورها هم وارد می شوند و نمی گذارند به برخی از علوم دست یابند.

وی با بیان اینکه کشور ما کشور بزرگ و صاحب تاریخ و آرزوهای بزرگ و مکتب الهام بخش به نام اسلام است، ادامه داد: ما برای رشد علمی دارای دو پیشران بزرگ هستیم یکی فلسفه عمیق به سمت رشد که از قرآن الهام می گیرد و با فلسفه علمی دنیای غرب متفاوت است و دیگری آرمان بزرگ ماست و آن احیای انسان و بشر است.

سلامی با اشاره به اینکه دین علم را تقویت می کند، افزود: ما نیازمند این هستیم بر مبنای دینی تکیه کنیم تا به همه چیز دست پیدا کنیم. راه اصلی قدرتمند شدن و مصون شدن از فشار دشمن دستیابی به اقتدار علمی است و هر گاه در تولید علم مستقل شدیم به استقلال حقیقی رسیده ایم. هر واقعیتی در بیرون بازتاب یک حقیقت است از درون، لذا هر ملتی آن گونه عمل می کند که می اندیشد و هر ملتی آنقدر بزرگ است که ذهنش بزرگ است.

کد N250040

وبگردی