آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

ملازهی: حامیان امید دارند انتخابات سوریه آغازی برای چرخش سیاست‌های اسد باشد

ملازهی: حامیان امید دارند انتخابات سوریه آغازی برای چرخش سیاست‌های اسد باشد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنها در صورتی که منتخب مردم در سوریه روی کار بیاید تنش‌های داخلی این کشور و منطقه کاهش خواهد یافت.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه خاطرنشان کرد: باید دید در شرایطی که جمع کثیری از ملت سوریه به دلیل بحران و جنگ داخلی آواره شده و از سرزمین خود دور هستند دولت فعلی می تواند انتخابات قابل قبولی را در این کشور برگزار کند یا نه.

وی در رابطه با مخالفت سازمان ملل با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی نمی‌پذیرند که در شرایط فعلی، سوریه قادر به برگزاری انتخاباتی آزاد باشد که به واسطه آن مشکلات حل شده و صلح به کشور بازگردد.

ملازهی با بیان اینکه در داخل منطقه و خارج از منطقه دو نوع دیدگاه در قبال انتخابات سوریه وجود دارد، گفت: دیدگاه اول مربوط به حامیان اسد می‌شود. آنها معتقد هستند که انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه می تواند در سلامت کامل برگزار شود و قدرت بعدی مشروعیت کافی را برای غلبه بر مشکلات جاری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سطح منطقه ایران و حزب‌الله حامی این تفکر هستند ولی عربستان، کشورهای عرب و گروه‌های رادیکالی که علیه ارتش سوریه می‌جنگند مخالف این دیدگاه هستند. از سوی دیگر در سطح بین‌المللی هم روسیه و تا حدی چین نیز از همین تفکر حمایت می‌کنند ولی در مقابل آمریکا و اتحادیه اروپا معتقد هستند اسد مشروعیت لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم را ندارد. آنها این انتخابات را ظاهرسازی اسد برای ابقا در راس قدرت می‌دانند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: آمریکا و غرب براین باورند که اسد در انتخابات آتی سوریه رقیب جدی ندارد و به دنبال این است که همان سیستم گذشته را مجددا در کشور پیاده کند غافل از اینکه این سیستم نمی‌تواند صلح را برای سوریه به ارمغان بیاورد.

ملازهی با اشاره به نگرش ایران و سایر حامیان انتخابات سوریه به آینده این کشور گفت: آنها هم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نظام کنونی این کشور نمی‌تواند تا حد زیادی صلح و ثبات را به این کشور برگرداند و تا زمانی که دولت سوریه نتواند با مخالفان به جمع بندی درستی در زمینه توزیع قدرت برسد جامعه روی‌ آرامش را نخواهد دید.

ملازهی تاکید کرد: حامیان برگزاری انتخابات سوریه امیدوارند که این انتخابات آغازی برای چرخش سیاست‌های اسد بوده و او پذیرای توزیع قدرت در کشور باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه براساس برخی تحلیل‌ها سوریه نمی‌تواند به قبل از درگیری‌ها باز گردد، گفت: در مناطق کردنشین سوریه حکومت خود مختاری دارند و مناطق سنی نشین تلاش می‌کنند تا حاکمیت خود را در کشور ایجاد کنند از سوی دیگر در رازقیه و بخش‌هایی که علوی هستند نیز خواهان روی کار آمدن فردی موافق سیاست‌هایشان هستند به همین دلیل نمی‌توان گفت سوریه به قبل از بحران باز می‌گردد و حکومتی متوازن می‌تواند روی کار بیاید ولی از طریق این انتخابات احتمالا بتوانند وارد فرصتی برای تعامل جدی با مخالفان بشوند.

وی در رابطه با پیش‌بینی استقبال از انتخابات در سوریه گفت: آن بخش از جامعه که خواهان حفظ قدرت فعلی هستند عمدتا شامل علوی‌ها، و بعد از آن‌ها اقلیتی‌هایی مانند مسیحی‌هایی هستند که احساس می‌کنند همین ساختار قدرت فعلی به نفعشان بوده و در صورت به هم خوردن این سیستم ضرر خواهند کرد.

ملازهی در پایان تاکید کرد: برگزاری انتخابات سوریه تضادها در منطقه و داخل جامعه سوریه را افزایش می‌دهد و تنش‌های ایران،‌ روسیه و اعراب از یک سو و روسیه و آمریکا با توجه به مناسباتی که در اوکراین به وجود آمده است را افزایش خواهد داد، مگر اینکه اسد مشخصا کنار برود یا انتخابات به گونه‌ای برگزار شود که فردی منتخب مردم روی کار بیاید.

انتهای پیام

کد N249960

وبگردی