آفتاب
بخشایش در گفت‌وگو با ایسنا،

برگزاری انتخابات سالم در عراق به معنای وجود امنیت در این کشور است

برگزاری انتخابات سالم در عراق به معنای وجود امنیت در این کشور است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انتخابات پارلمان عراق از حساسیت ویژه و بالایی برخوردار است گفت که این انتخابات مظهر دموکراسی و امنیت در عراق به شمار می‌آید.

احمد بخشایش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمان عراق در پایان هفته جاری گفت: برگزاری انتخابات در عراق به معنای وجود نظام دموکراسی و مردم سالاری در این کشور است بنابراین می‌توان گفت که انتخابات پارلمان عراق از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی با برگزاری انتخابات پارلمان عراق علاوه مشخص شدن نخست‌وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور، وضع احزاب نیز معلوم می‌شود از این جهت است که این انتخابات نقش با اهمیتی در عراق دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برگزاری انتخابات در عراق در فضای آرام به معنای وجود امنیت در عراق است گفت: معمولا دشمنان و مخالفان این کشور به دنبال ایجاد ناامنی در زمان برگزاری انتخابات هستند به همین دلیل اگر دولت عراق بتواند این انتخابات را به سلامت و فضای آرام برگزار کند یعنی توانسته کشور را مدیریت کند.

بخشایش ادامه داد: انتخابات عراق از این جهت دارای حساسیت بالایی است که بعد از انتخابات افغانستان دومین انتخاباتی است که در فضای امنیتی بعد از آمریکا برگزار می‌شود. از طرف دیگر در حال حاضر عراق ضربات بسیاری را از ناحیه شورشیان و مخالفان به خصوص جبهه داعش و به طور مستقیم عربستان سعودی متحمل می‌شود.

به گفته وی، عراق از ناامنی رنج نمی‌برد، بلکه از حرکات عربستان سعودی در رنج است و این بدان معناست که یک کشور پشت ناامنی‌های عراق است و این باعث شکنندگی و ناامنی در عراق شده است.

بخشایش با بیان اینکه منطقه منطقه سنی نشین فلوجه در عراق بیشترین ناامنی را دارد گفت: منطقه فلوجه منطقه‌ای است که در گذشته حزب بعث در آن جا حکومت می‌کرده است اشتباه دولت عراق از آن جا نشات می‌گیرد که برخی افسران ارتش عراق را بیرون کرد اما به این موضوع فکر نکرد این افسران روزگاری دست به اسلحه می‌برند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: سنی‌های تندرو و رادیکال عراق از اینکه حکومتی دموکراسی و انجمنی در عراق شکل گیرد خوشحال نیستند چون در زمان صدام حسین سنی‌های اقلیت بر شیعیان اکثریت حکومت می‌کردند ولی اکنون وضعیت به گونه‌ای شده است که براساس نظام دموکراسی قومیتی فعلی عراق حتما نخست‌وزیر از شیعیان، رئیس جمهور از کردها و رئیس مجلس از سنی‌ها است که هرکدام دو معاون از شاخه‌های دیگر دارند این بدان معناست که انتخابات عراق در هم تنیده شده است.

بخشایش با این پیش‌بینی که حزب نوری المالکی بیشترین کرسی را حداقل در بغداد کسب خواهد کرد، گفت که شاید نوری المالکی بهترین نباشد ولی در شرایط فعلی بهتر از او پیدا نمی‌شود چون عراق فعلی دارای مشکلاتی است که یکی از آنها وجود نظام رشوه‌خواری است بدان معنا که قومیت‌ها و احزاب مختلف با در دست داشتن وزارتخانه‌هایی رشوه می‌گیرند که این عدم رعایت قانون باعث ایجاد ناامنی می‌شود.

وی دخالت خارجی و گروه‌هایی همچون داعش را از جمله مشکلات حکومت عراق دانست و گفت: گروه داعش به دنبال آن است که رفت و آمد بین سوریه و عراق انجام داده و ناامنی سوریه را به عراق سرایت دهد با این کار می‌خواهند به ایران و سایر کشورها بفهمانند که فقط ناامنی در بحرین و عربستان نیست بلکه تمام خاورمیانه ناامن است. البته دولت فعلی نیز با انتقاداتی از جنس ناتوانی در سامان دادن کسب و کار و معیشت مردم نیز روبرو است.

انتهای پیام

کد N249879

وبگردی