آفتاب

سعود الفیصل: بازگشت سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه بعید است

سعود الفیصل: بازگشت سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه بعید است

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه بازگشت سفیران امارات، عربستان و بحرین به دوحه همچنان بعید است شروط آشتی میان کشورهای حوزه خلیج فارس را با قطر فاش کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری پانوراما، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان در دیدار با سردبیران روزنامه‌های این کشور عنوان داشت: دو کمیته از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شده تا اجرای توافقنامه ریاض از سوی قطر را که دوحه در نشست فوق العاده وزرای خارجه شورا آن را امضا کرد پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: یکی از این کمیته‌ها وابسته به کابینه‌های کشورهای عضو شورای خلیج فارس است که ماموریت آن نظارت و پیگیری اجرای بندهای توافقنامه ریاض از سوی قطر است و ماموریت کمیته دوم نیز بازنگری و ارائه نتایج بررسی‌های خود به وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس است.

این مقام عربستانی خاطرنشان کرد: مساله بازگشت سفیران عربستان، امارات و بحرین به دوحه در گرو این است که قطر بندهای توافقنامه ریاض را اجرایی کند وباید تاکید کنم تعهدات قطر به این مسائل تحت نظارت‌های جدی قرار خواهد داد.

وزیر خارجه عربستان خاطرنشان کرد: تنها پس از آنکه قطر این توافقنامه را اجرایی کند می‌توان گفت که دوحه به توافقنامه ریاض پایبند بوده است.

این مقام عربستانی فاش کرد که ریاض و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نکات اساسی را مشخص کرده‌اند که قطر باید آن‌ها را اجرا کند که از جمله این امور بستن سازمان قطری "الکرامة" به ریاست دکتر عبدالرحمان بن عمیر النعیمی و آکادمی "التغییر" و مراکز پژوهشی است که برای ایجاد فتنه در کشورهای حوزه خلیج فارس و براندازی نظام‌های حاکم تلاش می‌کنند.

سعود الفیصل به نام این نهادها اشاره‌ای نکرد اما احتمال می‌رود که از جمله آن‌ها نهاد آمریکایی "راند" و موسسه آمریکایی "بروکینگز" باشد.

وی در سخنانی هشدار آمیز اعلام کرد که احتمال دارد تدابیر و تصمیماتی برای ممانعت از تلاش دولت قطر برای آسیب زدن به امنیت کشورهای دیگر اتخاذ شود و از جمله این شروط آن است که قطر به حمایت خود از اخوان المسلمین پایان داده و کسانی را که وجودشان برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تهدید محسوب می‌شود اخراج کند.

انتهای پیام

کد N249667

وبگردی