آفتاب

شمارش معکوس پایان نبرد کسب/ استقرار کماندوهای سوری در مرزهای ترکیه

شمارش معکوس پایان نبرد کسب/ استقرار کماندوهای سوری در مرزهای ترکیه

بیروت – ایرنا – شمارش معکوس برای پایان نبرد کسب آغاز شده است و کماندوهای نیروی دریایی ارتش سوریه با ورود ناگهانی و غیرمنتظره به شهرک راهبری السمراء، شکست سنگینی را به تروریست های تکفیری تحمیل کرده و در مرزترکیه مستقر شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا امروز نبردهای اساسی در سوریه از مرزهای عراق تا اردن وفلسطین اشغالی ( البوکمال ، درعا و قنیطره) و منطقه کسب ریف لاذقیه در مرزهای استان اسکندرون ترکیه متمرکز شده است.

در کنار جنگ ها در سه محور مرزی ، آتش جنگ در حلب و ریف آن نیز ملتهب است و ارتش سوریه تاکنون موفق شده تا جلوی موج حملات پی درپی گروه های مسلح به فرماندهی چچنی ها و قفقازها را در بیشتر محورها سد کند و حتی در برخی مناطق مانند الراموسه برای تامین خطوط امدادی سیطره خود را مستحکم کند.

در منطقه حلب در شمال سوریه ، عناصر مسلح تروریست در اطراف الراموسه به محاصره در آمده اند و بیشتر کشته ها چچنی هستند.

ارتش سوریه با کشف تونل هایی که الراموسه را به الشیخ سعید در حلب مرتبط می کرد، آنها را منهدم کردند.

در روستای السمراء، آخرین نقطه مرزی با ترکیه ، کماندوهای نیروی دریایی سوریه برای نخستین بار از شروع جنگ مستقر شدند و در منطقه مرزی البوکمال نزدیک مرزهای عراق هم نیروهای عراقی برای نخستین بار کاروان تانکرهای سوخت گروه تروریستی تکفیری « دولت اسلامی در عراق و شام» (داعش) را منهدم کردند.

این اقدام ده روز بعد ازحمله نیروی هوایی اردن به یک کاروان خودروهای عناصر مسلح سوری در منطقه مرزی سوریه و اردن صورت گرفت.



** نبرد کسب – المراء

نبرد کسب در نزدیک مرزهای ترکیه شاهد یک تحول نظامی مهم و بزرگ بود که پیامدهای بزرگتری بر صحنه میدانی ریف لاذقیه دارد.

این نبرد 21 ماه مارس گذشته و ده روز قبل از انتخابات ترکیه با حمله بزرگ گروه های مسلح تکفیری به شهرک کسب کلید خورد.

ارتش سوریه بعداز یک مرحله جنگ و گریز ، توانسته است خطوط درگیری ها درمساحتی حدود 20 کیومتر مربع را با خط آتشی تقریبا 5 کیلومتری تثبیت کند و بعداز سیطره بر موقعیت راهبردی « دیده بانی 45» مانع تحرکات و حملات تکفیری های مسلح شود.

یک منبع آگاه از تحولات نظامی در منطقه کسب به روزنامه لبنانی السفیر گفت که در سایه فضای حاکم و کاهش روحیه مهاجمان بعداز 40 روز از نفوذ « انتحاری» آنها از داخل خاک ترکیه اکنون شرایط میدانی تغییر کرده است.

السفیر نوشت : ارتش سوریه با اغتنام از فرصت رکود حاکم بر میدان نبرد ، گروهی از نیروهای ویژه خود و همپیمانانش را بعداز بررسی دقیق جبهه وشرایط نبرد و تثبیت مواضع و مشخص کردن اولویت های حمله به منطقه کسب منتقل کرد و در یک اتفاق بزرگ و غیرمنتظره نیروهای کماندویی نیروی دریایی سوری در ساحل شهرک السمراء پیاده شدند.

این روزنامه لبنانی به نقل از منبع خود افزود: این فرود ناگهانی کماندوهای نیروی دریایی ارتش سوریه که سیطره آنها بر السمراء دیروز صورت گرفت ، پاسخی بود به حمله ناگهانی و تعجب برانگیز عناصر مسلح به کسب از داخل خاک ترکیه در 21 ماه مارس گذشته که با حمایت و کمک آشکار نظامی ترکیه صورت گرفت.

ترکیه در حمایت از عناصر مسلح تکفیری یک جنگنده میگ ارتش سوریه را سرنگون ، شرایط ورود این عناصر را به داخل خاک سوریه فراهم و با شلیک توپخانه آنها را حمایت و پشتیبانی کرد.

السفیر با اشاره به گزارش رسانه های ترکیه ای از موفقیت سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در دو هفته گذشته نوشت که سوریه توانست از فعالیت جنگنده های ترکیه جلوگیری و مانع نزدیک شدن آنها و دخالتشان در درگیرهای کسب شود و این موفقیت مرهون یک « معامله منطقه ای » بین سه کشور از جمله سوریه و روسیه در قبال نقش ترکیه در نبرد کسب است.

این روزنامه لبنانی به نقل از منبع خود افزود: این معامله بزرگ شامل فرود غافگیرکننده کماندوهای نیروی دریایی ارتش سوریه در آخرین نقطه مرزی با ترکیه برای عملیاتی زمینی در حالی صورت گرفت که نیروهای ترکیه تحرکی نداشتند.

شهرک السمراء بر ساحل دریای مدیترانه مشرف است و دارای اهمیت راهبردی برای عناصر مسلح تکفیری به عنوان یک گذرگاه دریایی بود و در طول نبرد کسب با حمایت نیروهای دریایی و زمینی ترکیه این گذرگاه بر روی آنها باز بوده است.

السفیر نوشت که از این مهمتر بازپس گیری کسب و السمراء در این مرحله تاکیدی بر حاکمیت و سیطره سوریه بر آخرین نقطه مرزی با ترکیه و درحقیقت واکنشی به اقدام ترکیه در حمایت از تروریست های تکفیری است.

ارتش سوریه در جریان نبرد آزادسازی السمراء در نزدیک ترین نقطه به کسب مستقر شده و خسارت های زیادی را به تروریست های تکفیری وارد کرد و بویژه اینکه پرچم سوریه را بر فراز پاسگاه مرزی آن به اهتزار در آورد.

همزمان با حمله به تروریست های تکفیری در السمراء از طریق دریا، عملیاتی نیز از منطقه جنوبی شروع و درگیری های شدید منجر به کشته شدن شمار زیادی از تروریست ها و فرار باقیمانده های آنها شد.

منابع السفیر با بیان اینکه تلاش ها در چند روز گذشته بر قطع راه ارتباطی بین کسب و السمراء بویژه در تله الصخره و النبعین متمرکز بوده است، تاکید کرد که نبردها تا آزادسازی کامل کسب و حومه آن ادامه خواهد یافت.

خاورم ** 1324
کد N249403

وبگردی