آفتاب

اعتراضات در تایوان مانع اجرای طرح هسته ای شد

اعتراضات در تایوان مانع اجرای طرح هسته ای شد

پکن - ایرنا - اعتراضات مردمی نسبت به مسایل امنیتی مانع اجرای یک طرح هسته ای در تایوان شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون مرکزی تایوان، مسووولان درپی این اعتراضات تصمیم گرفتند به دلیل آنچه معضلات امنیتی خوانده شده است این طرح را متوقف کنند.

قرار بود با اجرای این طرح چهارمین نیروگاه برق هسته ای تایوان ساخته شود، اما اکنون مسوولان می گویند باید نشستی برگزار شده و در آن در مورد نحوه توزیع برق در این جزیره بحث و تبادل نظر شود.

حزب حاکم ˈ کومین تانگ ˈ در بیانیه ای اعلام کرد که بررسی های امنیتی در خصوص ساخت راکتورهای یک و دو نیروگاه متوقف شده در حال انجام است.

با این حساب ممکن است پس از فروکش کردن اعتراضات مردمی تایوان بار دیگر ساخت نیروگاه از سرگیرفته شود.

هزاران تایوانی عصر یکشنبه با تجمع در خیابانی که به ایستگاه قطار مرکزی تایپه منتهی می شود نسبت به ساخت این نیروگاه اتمی اعتراض کردند.

تجمع این افراد باعث شد عبور و مرور خودروها متوقف شده و جابجایی نزدیک به 450 هزار نفر مختل شود.

معترضان می گویند که فقط توقف کار ساخت نیروگاه کافی نیست کلا این طرح باید لغو شود .

شرکت برق تایوان اعلام کرده است لغو این طرح بار سنگین بدهی متوجه این شرکت کرده و باعث ورشکستگی آن خواهد شد.

با این وصف گروه های مدنی می گوید باید این طرح هسته ای در شهر نیوتایپه فورا متوقف شود زیرا مشکلات امنیتی برای مردم تایوان ایجاد خواهد کرد.

اعتراضات در شرق آسیا نسبت به ساخت نیروگاه های هسته ای از سال 2011 میلادی شدت گرفته است. این اعتراضات از زمانی آغاز شد زمین لرزه ای در ژاپن منجر به سونامی و فاجعه هسته ای فوکوشیما شد.

نخست وزیر تایوان دوم اردیبهشت ماه با رد درخواست مخالفان برای توقف ساخت نیروگاه هسته ای تاکید کرد که این مساله به همه پرسی نیز گذاشته نمی شود.

یک گروه مخالف احداث تاسیسات هسته ای پیش از این تهدید کرده بود اگر ˈما یینگ جئوˈ تا روز پنجشنبه از برنامه احداث این نیروگاه صرفنظر نکند، هواداران این گروه کاخ ریاست جمهوری را محاصره می کنند.

دولت تایوان امیدوار است این نیروگاه تا دو سال دیگر در شهر نیو تایپه در شمال این جزیره به بهره برداری برسد.

آساق ** 2100 ** 1611
کد N249366

وبگردی