آفتاب
نایب رئیس مجلس مطرح کرد:

عبور ایران از تحریم بانک مرکزی غرب را پای میز مذاکره کشاند

عبور ایران از تحریم بانک مرکزی غرب را پای میز مذاکره کشاند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کشوری نمی تواند در برابر تحریم بانک مرکزی دوام بیاورد اما ایران با وجود تحریم بانک مرکزی توانسته است همچنان یکی از با ثبات ترین کشورهای دنیا باشد و یکی از دلایلی که مذاکرات ژنو برگزار شد و ادامه یافت همین ثبات سیاسی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن ابوترابی در نشست واحد جوانان جامعه اسلامی مهندسین که عصر امروز در محل دائمی این تشکل سیاسی برگزار شد با اشاره به ظرفیت های کشور در حوزه سیاسی، دفاعی، امنیتی، علمی و فرهنگی گفت: نظام جمهوری اسلامی در طول 3 دهه از عمر خود از ظرفیت های ارزشمند و سرمایه های ماندگاری در حوزه های سیاسی، دفاعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی برخوردار بوده و توانسته در این حوزه ها یک موقعیت فاخر و برجسته ای به دست آورد.

وی با تاکید بر اینکه ایران یکی از با ثبات ترین نظام‌های سیاسی جهان است، گفت: با توجه به آنکه ایران در طول این سه دهه با چالشهای بزرگی همچون جنگ علیه کشورمان مواجه بوده است اما توانسته موقعیت و اقتدار خود را حفظ کند و این چالش بزرگ را تبدیل به فرصت کند.

وی همچنین با اشاره به تحریمهای اقتصادی غرب علیه ایران ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای دیگری که ایران با آن مواجه بوده است تحریمهای اقتصادی است. هیچ کشوری نمی تواند در برابر تحریم بانک مرکزی دوام بیاورد اما ایران با وجود تحریم بانک مرکزی توانسته است همچنان یکی از با ثبات ترین کشورهای دنیا باشد و یکی از دلایلی که مذاکرات ژنو برگزار شد و ادامه یافت همین ثبات سیاسی بوده است.

محمدحسن ابوترابی تصریح کرد: مسائلی مانند فتنه و جریان نفاق مسائل جانبی و کوچکی بوده که نظام از این اتفاقات نیز با قدرت عبور کرد و توانست نظام سیاسی با ثبات آن هم با مشارکت مردم سامان دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این ثبات سیاسی ایران با ثبات نظامی دیگر کشورها متفاوت است چرا که این ثبات سیاسی در کنار مردم سالاری تحقق یافته است و این ثبات سیاسی اقتدار سیاسی را خلق کرد و این اقتدار سیاسی جایگاهی فاخر برای ایران امروز در سطح بین المللی ایجاد کرده است به طوری که رئیس جمهور آمریکا در نطق خود در سازمان ملل 25 بار نام ایران را می برد.

وی ادامه داد: این اقتدار سیاسی ظرفیتی است که امروز از آن برخورداریم و مذاکرات 1+5 یکی از روشن ترین دلایل اقتدار سیاسی ایران است.

محمدحسن ابوترابی در ادامه با بیان اینکه ایران در کنار این ظرفیت ثبات سیاسی از سطح بالای امنیت نیز برخوردار است گفت: با توجه به اینکه ایران در ناامن ترین جای کره خاکی آن هم به دلیل مداخلات آمریکا و متحدانش قرار دارد اما توانسته است امنیت خود را حفظ کند و این امنیت سرمایه بزرگ و دست یافتنی است آن هم برای جریانی که مقابل نظام سلطه حرکت می کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران در کنار این امنیت سیاسی از یک قدرت دفاعی هم برخوردار است که این قدرت دفاعی تنها در فاصله دو دهه از دفاع مقدس ایجاد شده آن هم با قدرت بازدارندگی بالا.

وی در واکنش به شعار "گزینه نظامی روی میز است" آمریکا گفت: بیش از یک دهه امریکاییها این شعار را سر می دهند اما تاکنون جرات تعرض به ایران را نداشتند که دلیل آن قدرت دفاعی ایران بوده است.

ابوترابی همچنین با اشاره به قدرت علمی کشور گفت: تولید دانش کار بزرگی است اما کار بزرگتر تبدیل دانش به فناوری است که این کار در کشور صورت گرفته و زمان تبدیل دانش به فناوری کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ایران امروز یک وزن علمی فاخری در دنیا کسب کرده است گفت: امروز در آستانه تجاری سازی علم قرار گرفته ایم که این یک کارستان است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کنار این گامهای بزرگ برنامه های مدون قابل قبولی نداشتیم و نتوانستیم زیرساختهای کشور در دو دهه بعد از دفاع مقدس آماده کنیم که اگر در این حوزه ها هم دارای برنامه بودیم امروز در جایگاه دیگری قرار داشتیم.

وی با بیان اینکه ما باید از نظر اقتصادی به یک موقعیت ممتاز و جایگاه فاخر متناسب با ظرفیت های ملی دست یابیم گفت: دست یافتن به اقتصاد بومی و درون زای پایدار مبتنی بر تولید کالا، خدمات با اقتصاد دانش بنیان با نوآوری علمی و اقتصادی جوشیده از مردم، عدالت گستر که منجر به کاهش شکاف طبقاتی شود باید در اولویت نخست کشور قرار گیرد.

محمدحسن ابوترابی  تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی شکل گیری ظرفیت کارآمد و گره گشا در کشور.

وی با بیان اینکه نگاه ما و توسعه باید مبتنی بر برنامه باشد گفت: برنامه نویسی ها باید مطابق با واقعیت های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تنظیم شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و فاصله زیادی با این آرمان داریم.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه با توجه به عدم اجرای ناموفق هدفمندی یارانه ها مجلس چرا از ابزار نظارتی خود به درستی استفاده نکرده است گفت: قوای سه گانه با تعامل و هماهنگی با یکدیگر حرکت می کنند و در این فضای تعامل و هماهنگی که قانونمداری و التزام به قانون آن را ارتقاء می بخشد اگر اختلاف و تفاوت دیدگاهی رخ داد از مجاری قانونی استفاده می شود اما اگر مبنا بر تعامل نبود نظارت گره گشا نیست بلکه نظارتها به افزایش شکافها تبدیل می شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گاهی اوقات اقتضا می شود برای حفظ تعامل میان قوا از برخی اعمال نظارتها چشم پوشی کرد.

وی افزود: باید اراده قوای سه گانه بر تعامل و هماهنگی و اجماع سازی و حرکت قانون و حکومت قانون در کشور باشد. و باید سیستم نظارتی درون قوه ای را مقدم بر نظارت بیرونی دانست.

ابوترابی گفت: اولین مرجعی که می تواند نظارت صحیح و درستی بر اعمال یک قوه داشته باشد سیستم نظارتی درونی است و بعد از اعمال سیستم نظارتی درونی سیستم نظارتی بیرونی نیز می تواند به آن کمک کند اما ما در کشور به این درجه از بلوغ نرسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: البته ما یک نظام سیاسی نوپایی داریم که سه دهه بیشتر از عمر آن نگذشته است و در این سه دهه نیز با چالشهایی مواجه بوده بنابر این وجود چنین مشکلاتی نیز عادی است.

کد N249251

وبگردی