آفتاب

پناهندگان در راه اروپا

پناهندگان در راه اروپا

ابوبکر می گوید: که دیگر در مورد بقیه ی جزئیات مطمئن نیست. او شاهد کودکان،زنان و مردانی در کنار خود بوده است که بخاطر تشنگی در حال مردن بر روی کشتی بوده اند.

بّه گزارش آفتاب به نقل از 55 آنلاین، به نقل از اکونومیست، او می گوید که هزاران نفر از مردم,بدون آب و غذا در یک قایق کوچک محبوس شده بودند. انها بمدت پنج یا شش روز بدون هیچ هدف و مقصدی بر روی دریای ازاد شناور بودند.

عده ای از من خواستند تا برایشان دعا کنم و سپس برای مردن خود را از روی عرشه به دریا انداختند.

او به یاد می اورد که به سختی هوشیار مانده بود وبر روی عرشه دراز کشیده بود تا اینکه هلیکوپتر ایتالیایی گارد ساحلی مسیر لامپدوسا را به این کاپیتان گم شده نشان میدهد.
ابوبکرهنوز هم میتواند تابیدن نورهواپیما را به پایین درغروبی که رو به شب گذاشته بود به خاطر اورد.او به مقصد خود ,اروپا ,رسیده بود .اما هیچ کس افرادی را که غرق شده و به ته دریا رفته بودند حاسب نکرد"ابوبکر تعریف میکند"
ابوبکر در پاییز سال 2011 به جزیره ی ایتالیایی لامپدوسا می رسد.
در بهار سال 2014,دولت ایتالیا بر ان می شود تا  اینگونه اتفاقات که برای ابوبکر و افراد داخل کشتی اش روی داد, دیگر تکرار نشود.
ایتالیایی ها اقدامات خود را بدنبال مرگ 387 نفر در اثرغرق شدن که در ماه اکتبر گذشته در حوالی جزیره لامپدوسا رخ داده بود تغییر دادند. ایتالیا اکنون در جهت برنامه ی نجات ماره نوستروم(یا همان دریای ما),قایق های پناهنده را در تنگه ی سیسیلی متوقف میکنند و مسافران را به داخل کشتی های ایتالیایی منتقل می نماید.

 
افزایش چشمگیر پناهندگان:
پیامد این تغییر چشمگیر بوده است و شمار پناهندگانی که به ایتالیا میرسند به سرعت بالا میرود.اژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) تخمین میزند که حدود 18000 نفر از زمان اغاز سال سفر خود را تکمیل کرده اند. در یک مقطع هفته ی گذشته دروضعیت اب و هوایی مساعد,فقط طی یک دوره ی زمانی 48 ساعته 4000 پناهنده وارد شدند.
در مقابل,در طول سه ماهه ی اول سال 2013 ,تنها حدود 1000 پناهنده بوسیله ی مسیر اولیه در دریای مدیترانه به ایتالیا امدند.
این تعداد پناهنده معادله ای را اشکار می سازد که اتحادیه ی اروپا را در یک معضل اخلاقی قرار داده است.در مکان هایی که با پناهندگان رفتار انسانی تر و اخلاقی تر شده است تعدادشان در حال افزایش است.بنابراین ایا اتخاذ سیاست های بازداری نسبت به تازه واردین بهتر است یا یا جا دادن به ان ها؟
مساله پناهندگان این است که اروپا را دچار تضاد مستقیم با خودانگاره  و خویشتن شناسی اش از خود میکند.قاره ای که متعهد به قوانین حقوق بشر است و تمایل دارد تا ریشه های مسیحیت خود را به دیگر فرهنگ ها خاطر نشان کند,هنوز دراهداف و امیال خودش عقب افتاده است.
در این ضمن,حوزه ی مشکل حل نشده ی پناهندگی در اروپا وضعیت پویای جدیدی را با رشد انفجاری پناهندگانی که به ایتالیا می ایند بوجود اورده است.دولت رم زنگ های خطر را به صدا در اورده است و انجلینو الفانو وزیره داخله کشور هشدارداده که تعداد 300 هزار نفر و شاید حتی 600 هزار تنها در لیبی بوسیله ی قایق های قاچاقی اماده بوده اند تا عازم اروپا شوند. او گفته است که ما نمیتوانیم همه ی انها را بپذیریم.
 
 
این مساله ایتالیا نیست:
ایتالیا مدت طولانی است که خواستار ایجاد تغییر در ائین نامه 2003 دوبلین اتحادیه اروپا می باشد، که این ائین نامه تصریح می کند که برنامه های پناهندگی تنها در کشوری می تواند به اجرا دراید  که در آن پناهندگان برای اولین بار بر روی خاک اتحادیه اروپا قدم میگذارند.فردریک موقرینی  وزیر امور خارجه گفته است: " این تنها مشکل ایتالیا نیست” به محض اینکه پناهندگان به ایتالیا میرسند دراتحادیه اروپا هستند.
با توجه به این واقعیت که ائین نامه دوبلین اساسا شکست خورده ، سیاستمداران آلمان با یک نگرانی افزایش یافته به بالا رفتن تعداد پناهندگان می نگرند.
سخنگوی وزارت داخله كشور آلمان هشدار می دهد که مقامات رسمی برلین تصورشان این است که  شماری از قایق های پناهندگان سفرهایشان را تا المان برای درخواست پناهندگی دراین کشور ادامه خواهند داد.بنظر می رسد که امارها از این ادعا حمایت میکنند.
در طول سه ماهه اول سال 2014، تعداد پناه جویان در آلمان 76 درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبلش افزایش یافت.
توجهات به این مساله در ایالات المان نیز در حال افزایش است چرا که انها ،همراه با جوامع محلی ، مسئول فراهم کردن امکانات برای پناهندگان هستند.در ایالت لاور ساکسونی، بوریس ، وزیر داخله کشور که عضو حزب دموکرات سوسیال چپ مرکز ( SPD )  است از هیئت خود خواسته است تا او را به طور منظم در مورد وضعیت دریای مدیترانه اطلاع رسانی کنند.
او هشدار می دهد که ما با مشکلات فراهم کردن امکانات و تسهیلات برای پناهندگان روبرو هستیم.با این حال، مقامات برلین واقعا نسبت به درخواست کمک ها از جانب ایتالیا دلسوز نبوده و اقدامی انجام نداده اند.. مقامات وزارتداخله كشور المان هیچ دلیلی برای برنامه ریزی ویژه جهت پذیرش پناهندگان اضافی در پاسخ به وضعیت ایتالیا نمی بینند.سخنگوی این کشور اعلام کرده که آلمان خود را در حال حاضر پناهجویان به مراتب بیشتری نسبت به ایتالیا دارد.سال گذشته،آلمان امار 127000 پناهجوی جدید را در مقایسه با  تنها  27000 پناهجو در ایتالیا ثبت کرده است.
مارتین شولتز,نامزد برجسته سوسیال دموکرات ها برای انتخابات پارلمان اروپا، برداشت متفاوتی دارد. او استدلال می کند که کشورهای تحت تاثیر قرار گرفته در حال حاضر گاهی اوقات در این نوسانات توسط اتحادیه اروپا به حال خود رها شده اند.اواستدلال میکند در مناطقی که با مشکلات ویژه ناشی از مهاجرت مواجه هستند،نیاز است تا توزیع پناهندگان در کل اتحادیه اروپا بطور برابری سازمان داده شود.کمک های مالی نیز باید برای کشورهایی که نسبت به دیگر کشورها پناهندگی بیشتر دارند تامین می شود.
 نامزد پیشرو حزب دموکرات مسیحی محافظه کار، ژان کلود جانکر,نیز خواستار همبستگی و اتحاد بیشتر در پذیرش پناهندگان است.او می گوید که رسیدن به توافق در اجرای نظام سهمیه بندی(”یک روش بحث برانگیز که نیاز به این دارد تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش تعداد پناهندگان اضافی جهت کمک به کاهش سنگینی بارمسئولیت پناه جویان,مرزبندی را دردریای مدیترانه تعیین نکنند(” باید در دستور کار بعدی نشست سران اتحادیه اروپا قرار گیرد.
 
یکی از تفرقه اندازترین مسائل اروپا:
مشکل حل نشده پناهندگی,درست در زمانی که این قاره برای انتخابات پارلمان اروپا در ماه می اماده می شود,دوباره در پیش روی اروپا قرار گرفته است.بار دیگر,اتحادیه اروپا خودش را اینگونه نشان میدهد که,اتحادیه منافع ملی باشد و پناهندگی مدت طولانی در میان مجادله برنگیزترین مسائل 28 عضو همبسته بوده است.و المان موضع خودش را مشخص نمیکند.
پس از واقعه پاییز گذشته لامپدوسا,هانس پیتر فردریش وزیر داخله کشور, عضو اتحاد محافظه کار سوسیال مسیحی ، وحزب خواهر باواریایی با عجله به اتحاد دموکرات مسیحی مرکل ( CDU ) ، اطمینان دادند که سیاست های پناهندگی اتحادیه اروپا به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.
اظهاراتی مشابه ان در اروپا انجام شد و اتحادیه اروپا متعاقب ان هرگونه  اقدامی را برای اصلاح اساسی ان به تاخیر انداخت.هنگامی که شولتز ، رئيس حال حاضر پارلمان اروپا ،از دیگر ایالتهای عضو درخواست کرد تا در قبول کردن پناهندگان نسبت به ایتالیا سخاوتمند ترباشند ,او با یک مجموعه از انتقادات در آلمان مواجه شد.
در زمان شک گرایی گسترده یورو و نرخ بیکاری دو رقمی در میان بزرگسالان جوان کشورهای بحران زده یورو ، طرح حذف شد، وطرحهای پیشنهادی مانند ان در میان عموم وجود ندارد.انها صرفا رقیبان رادیکالی در اروپا را مصمم تر میکنند.حزب های سیاسی اصلی اروپا در حال حاضر با عمق این معضل روبرو هستند.انها هرگونه دلیلی برای ترسیدن از این موضوع دارند که مناظره ی گسترده بر روی سیاست های پناهندگی شکست خورده,به یک تساوی با  پاپولیست راست گرا تبدیل شود.
برای رسیدگی به این مشکل,جانکر اخیرا گفت: "ما باید برای جلوگیری از دستاوردهای اصلاح گراهای جناح راست در انتخابات اروپا مبارزه کنیم.
 
بودن در قایق هایی که بیش از حد پر شده اند بلیط ورود نیست:
 
برند لوک ، سخنگوی آلمان  در حزب نوپای جایگزین شده ی یورو( AFD ) ، خواستار این شد که در مورد پناهندگانی که به طور غیرقانونی به کشور المان وارد شده اند به سرعت به یک کشور امن آفریقایی برده شوند.ما باید روشن سازیم که بودن در قایق های بیش از حد پر شده,بمنزله ی یک بلیط ورود به اتحادیه اروپا نیست.در غیر این صورت افراد بیشتر و بیشتری اقدام به این سفر مخاطره امیز خواهند کرد.
آندریاس اسکر,دبیر کل CSU ،اطمینان میدهد که حزب او در جریان انتخابات در نظر دارد تا موقعیت خود را به طورواضح در جبهه ضد مهاجرت قرار دهد.او می گوید که سیاست های پناهندگی و مهاجرت فقرا نقش مهمی را در رقابت های انتخاباتی پارلمان اروپا ایفا خواهد کد.تجربه به ما نشان داده است که درخواست پناهندگی در المان به دنبال وارد شدن افراد پناهجو در خاک ایتالیا است.
با توجه به اینکه تعداد افراد متقاضی پناهندگی در آلمان در حال حاضر بالاتر ازمیزان ان در سال های پیش بوده است، او اضافه می کند :ما نمیتوانیم تمام بار مشکلات دنیا را به دوش بکشیم.
با بندهای این چنینی,((کسانی که بصورت غیرقانونی وادر میشوند,برگشت داده خواهند شد)),مذاکره ی شدید بر سر پناهندگی و سیاست های مربوط به پناهندگان بخشی از فهرست CSU شده است.
در حالی که مرکل, صدر اعظم اتحاد دموکرات در حال اتخاذ رویکردی بسیار متفاوت نسبت به چالش ارائه شده توسط AFDضد یورو است،همتای باواریای او درتقابل مستقیم با این مساله قرار گرفته است.(واکنش غیرهمدلانه او به درد و رنج پناهندگان در ایتالیا این را منعکس میکند)
همه چیز میتواند متفاوت گردد.تراژدی لامپدوسا میتواند براحتی باعث نگاهی عمیق و منتقدانه به سیاست های پناهندگی اروپا شود.
در مقابل,رهبران اتحادیه اروپا هر گونه اقدامات جدید توسط کسانی که به دنبال جلوگیری از وقوع مجدد اینگونه فجایع نامطلوب هستند را محدود شده است.
Eurosur؛مخفف سیستمهای مدار بسته مرزی اروپا است؛و یک سیستم نظارتی پیشرفته است که از هواپیماها بدون سرنشین,رادارها و ماهواره متشکل شده است.این پروژه که ایجاد ان هزینه ای حدود 470 میلیون دلار داشته,از ماه دسامبردر چندین ایالت عضو اتحادیه اروپا به اجرا در امده است.
اما این سیستم بسیار بحث برانگیز است چرا که کاربردهای متعددی دارد:این سیستم میتواند برای نجات پناهجویان,رهگیری انها و حتی جلوگیری از ورود انها مورد استفاده قرار گیرد.
اما سیستم Eurosur  راه حل مناسبی برای مساله ی پناهجویان نیست.درواقع اکنون باعث افزایش تعداد افرادی میشود که بصورت غیرقانونی از مرز عبور میکنند؛حتی بیشتر از میزان اوج ان در بهار عربی سال 2011.
70 درصد پناهجویانی که از راه دریای مدیترانه می ایند,از لیبی منشاء میگیرند؛سرزمینی که بعد از سرنگونی معمر قذافی به یک دولت شکست خورده تبدیل شده است.
وزیر امور خارجه ایتالیا موقرینی اشاره کرد که اوضاع در لیبی رسیدگی به مسئله پناهندگان را ازهمه مشکل تر می سازد,چرا که  مذاکره با دولت بصورت بالقوه امکان ناپذیر است.
 
 
آیا قایق پر است ؟
تعداد پناهجویان در آلمان همچنان به طور مداوم در سال های اخیر افزایش یافته است. در واقع، به طرز حیرت انگیزی درخواست پناهندگی های معدودی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در ایتالیا، اسپانیا و لهستان وجود داشته است.در مقایسه با جمعیت و ساکنین هر کدام از این کشور ها,ایتالیا در جایگاه پانزدهم و المان در جایگاه هفتم قرار دارد.ایالت های کوچکتر مانند مالتا و سوئد نسبت به جمعیتشان,سه برابر بیشتر از المان مهاجر می پذیرند.و درصد کل پناهندگان در المان رقمی پایین تر از یک درصد جمعیت کل ان می باشد.
بنابراین ایا شعار قایق پر است بعنوان یک شعار مردمی قدیمی رواج دارد؟این موضوعی بحث برانگیز می باشد,بویژه اگر بصورت مستقیم از مردم المان پرسیده شود.در بررسی که توسط ناظر انتخابات,فرسا,انجام شد,معلوم گردید که تنها یک سوم مردم المان میخواهند کشورشان پناهنده های بیشتری را بپذیرد.
اولاف شولز شهردار هامبورگ(عضو) SPD ، کسی است که از نزدیک درگیر موضوع مهاجرت در شهری با جمعیت بالایی از مهاجران می باشد،با این حال او درخواست سیاست صدور ویزای ازادیخواهانه تری می کند.او میگوید که بردباری و امادگی برای قبول کردن پناهندگان هنوز اساسی و مهم است اما او سوال میکند "اگر مردم بگویند کافی است چه اتفاقی میافتد؟ "
گرد مولر وزیر توسعه آلمان( از CSU ) اظهار میکند که هیچ کس نمی تواند ایده قدیمی رسیدگی به مسئله پناهندگان را در خاستگاه ان فراموش کند :یعنی آفریقا
او اخیرا به اعضای خود را در وزارتخانه دستور داد تا یک برنامه خاص برای پناهندگان بیاندیشند.اما نیروی محرکه ی عمده در پس فداکاری او جلوگیری از موج مهاجرت های بیشتر به اروپا است.گزارش 100 روز پیشرفت از سوی وزارت خانه,تمایل ان را برای غلبه بر علت مهاجرت ها روشن می سازد.با این حال زمانی که نوبت به افریقا می رسد همه چیز در جهت مخالف عنوان میشود.در حالی که آلمان اندکی هزینه های توسعه خود را در سال گذشته افزایش داده است،منابع مالی افریقا با سرعت بالایی کاهش یافته اند.براساس محاسبات سازمان غیردولتی ONE که بر کاهش فقر در سراسر دنیا تمرکز دارد,المان در سال 2013هزینه هایی که برای توسعه ی افریقا پرداخت میکرده را به اندازه نیم میلیارد یورو قطع کرده است.
این سازمان مدعی است که هیچ یک از کشوهای کمک کننده دیگر مشارکت خود رابه میزانی که المان کاهش داده است پایین نیاورده است.. در بهترین حالت، 100 میلیون دلار که برلین تا کنون به آفریقا متعهد شده را می توان تلاشی برای کنترل خسارت در نظر گرفت.
کد N248876

وبگردی