آفتاب

روسیه در اوکراین به اقدام نظامی متوسل نمی شود

روسیه در اوکراین به اقدام نظامی متوسل نمی شود

تهران-ایرنا- روزنامه آمریکایی ˈنیویورک تایمزˈ روز یکشنبه در گزارشی به بررسی مزایا و مضرات حمله نظامی روسیه به اوکراین پرداخت و نوشت: مسکو به حمله نظامی در این زمینه متوسل نمی شود.

بر اساس این گزارش، ژنرال ˈفیلیپ ام بریدلاو/Philip M. Breedloveˈ فرمانده نیروی هوایی آمریکا در فرماندهی ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، اخیرا گفت: روسیه می تواند در سه یا پنج روز شرق اوکراین را به کلی تصرف کند، به عبارت دیگر می تواند به هدف خود به سرعت دست یابد و اوکراین را به کشوری ضعیف و خنثی تبدیل کند.

در نگاه اول به نظر می رسد ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه دلایل قوی برای اقدامات فعلی در اوکراین دارد که شامل این موارد می شود: تغییر وضعیت اوکراین پیش از برگزاری انتخابات 25 ماه مه (4 خرداد) به شکلی که می خواهد، روی کار آوردن دولت موقت جدیدی در این کشور، الحاق منطقه ای به روسیه که از نظر تاریخی به روسیه متعلق بوده است، دسترسی مستقیم به منابع طبیعی و کارخانه ها و صنایعی که از زمان اتحاد جماهیر شوروی از نظر نظامی برای مسکو حیاتی بوده است. از این گذشته الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به محبوبیت فراوان او در داخل منجر شده است.

با وجود این، پوتین دلایل بیشتر و منطقی تری برای ممانعت از جاه طلبی های نظامی در اوکراین دارد؛ هزینه اشغال اوکراین و اعزام نیرو به این کشور بسیار زیاد است و مسوولیت حفظ رفاه و امنیت میلیون ها نفر را در بر می گیرد، تاثیر تحریم های جدید و سخت گیرانه تر غرب بر اقتصاد روسیه که از قبل هم ضعیف بوده است، احتمال تلفات فراوان ارتش روسیه به دلیل شبه نظامی گری در شرق اوکراین، تنش در بخش های غربی اوکراین و تبدیل شدن به کشوری یاغی در عرصه بین المللی. تحلیلگران می گویند به نظر می رسد مضرات این اقدامات از مزایای آن بیشتر است.

ˈمارک گالئوتی/ Mark Galeottiˈ استاد دانشگاه نیویورک و کارشناس مسائل نیروهای امنیتی روسیه که اخیرا در این زمینه تحقیقی انجام می دهد، گفت: از نظر پوتین مداخله نظامی در اوکراین طرح دوم و البته از گزینه های مطرح است اما نتیجه خوبی نخواهد داشت.

تحلیلگران معتقدند که پوتین از راه دور جدایی طلبان را حمایت می کند و هرگز اجازه برقرار آرامشی را نمی دهد که اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا یا ناتو به آن نیاز دارد. این روشی است که روسیه در تلاش های پیشین در جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی در حال نزدیکی به غرب و سیاست هایش نیز به کار بسته است.

اما در این تحلیل ها نباید فراموش کرد که عده کمی تصور می کردند پوتین طی چند هفته بتواند شبه جزیره کریمه را به روسیه ملحق کند.

موسسه سلطنتی خدمات یونایتد سازمانی برای تحقیق در زمینه مسائل امنیتی و نظامی در لندن، در گزارشی تحلیلی ماه جاری اعلام کرد: هیچ کس حتی خود پوتین نمی داند، وی در آینده و با تغییر شرایط چه خواهد کرد. نشانه هایی وجود دارد که روسیه در آستانه حمله به اوکراین قرار دارد.

این گزارش با اشاره به عملیات اوکراین در 10 شهر شرقی این کشور برای تخلیه بناهای دولتی و مقابله روسیه با این عملیات با برگزاری رزمایش در مرزهای اوکراین، افزود: پوتین برای الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از استدلال های تاریخی استفاده کرد، وی اخیرا بحث های مشابهی را در مورد جنوب شرقی اوکراین مطرح کرد و گفت اراضی وسیعی از اوکراین پیش از این ˈروسیه نوˈ نامیده می شده است و حقوق روس تبارهای ساکن این مناطق باید به رسمیت شناخته شود.

نیویورک تایمز می افزاید: بسیاری از تجهیزات نظامی قابل توجه روسیه از جمله موشک های بالستیک قاره پیما، رزمناوها و موتورهای بالگرد و جت در اوکراین ساخته می شود.

ˈولادیسلاو زوباک/Vladislav Zubokˈ کارشناس مسایل روسیه در زمان جنگ سرد و مربی مدرسه اقتصاد لندن، می گوید: بسیاری از مقامات ارشد اتحاد جماهیر شوروی از مدت ها قبل به دلیل از دست دادن شبه جزیره کریمه و قلب صنعتی اوکراین احساس شرمندگی می کردند، بنابر این بحران جاری ریشه های عمیقی دارد.

اما به گفته زوباک شاید برداشت این باشد که دستگاه اطلاعاتی و امنیتی روسیه دستور برگزاری بسیار دقیق تر مانورهای نظامی را بدون حمله به اوکراین صادر کرده است تا مناطق ناآرام را از گذشته متشنج تر بکند. روسیه در سال 1959 نیز از این روش در برلین و سال های 1980 تا 1981 در لهستان استفاده کرد، اگر مسکو امروز نیز از این راهبرد پیروی کند نباید منتظر حمله بود.

مهم ترین عاملی که در مورد نادرستی حمله به اوکراین بیان می شود، خطر پیش روی اقتصاد و رفاه روسیه است که خود پوتین آن را به دست آورده است.

زوباک ادامه داد: پوتین باید بتواند توضیح دهد چرا خطر جنگ و تحریم را می خرد و چطور می خواهد زندگی چند میلیون نفر را در این منطقه از اوکراین بهبود بخشد در حالیکه استانداردهای زندگی مردم روسیه را نیز حفظ می کند. نتیجه الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه تا همین حالا به معنای ورود اقتصاد روسیه به بحران و رکود به همراه فرار سرمایه و ترساندن سرمایه گذاران خارجی بوده است.

موسسه اعتبارسنجی ˈاستاندارد و پورˈ رتبه اعتباری روسیه را روز جمعه به BBB کاهش داد که به معنای ورود اقتصاد به مرحله در آستانه رکود است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در اقدامی پوتین و نزدیکانش را تحریم کرده اند، اما تهدید اعمال تحریم های جدید علیه کل اقتصاد یا بخش های کلیدی اقتصادی روسیه موضوع حساس دیگری است.

ˈایگور کوروتچنکو/ Igor Korotchenkoˈ یکی از اعضای شورایی که به ارتش روسیه مشاوره می دهد و سردبیر مجله دفاع ملی گفت: فدراسیون روسیه اکنون علاقه ای به استقرار سربازان خود در شرق اوکراین ندارد.

کوروتچنکو می گوید : روسیه تنها در صورتی روس ها احتمالا تنها در صورتی وارد مداخله نظامی در اوکراین می شود که نیروهای دولت کی یف به کشتار دسته جمعی روس تبارها روی آورند. در این صورت سربازان روس به عنوان صلح بان به اوکراین اعزام می شوند.

غیر از این روسیه باید دشمنی ساکنان محلی اوکراین را نیز بپذیرد، نظرسنجی های داخلی در شرق اوکراین نشان داد که یک سوم از جمعیت از پیوستن به روسیه حمایت می کند. اگر 40 هزار سرباز روس اکنون در مرزهای شرق اوکراین مستقر شده باشند، احتمال حمله به آنها بسیار زیاد است. روسیه همچنین مسبب کمبود مواد غذایی شناخته خواهد شد.

ˈالکساندر ام گولتس/Alexander M. Goltsˈ تحلیلگر مستقل روس با اشاره به سربازان بدون یونیفورم در شبه جزیره کریمه می گوید: تنها با آن تعداد سرباز نمی توان به اوکراین حمله کرد. مساله تنها از میان برداشتن سربازان اوکراینی نیست، باید مرزها بار دیگر محکم و تقویت و مرزهای جدید ساخته شود، به 40 هزار سرباز نیاز نیست؛ دست کم باید 140 هزار نیرو داشت.

تحلیلگران همچنین معتقدند برای روسیه بهتر و کم هزینه تر است اگر به ادامه تحریک شورش های جسته و گریخته ادامه دهد. این امر اهداف روسیه را محقق می سازد، اوکراین را به اندازه کافی بی ثبات می کند که دیگر اتحادیه اروپا و ناتو علاقه ای به عضویت آن نداشته باشند، روسیه پیش از این نقشه مشابهی را در مورد گرجستان و مولداوی پیاده کرده است.

ˈکلیف کوپچان/Cliff Kupchanˈ کارشناس موسسه اوراسیا در واشنگتن می گوید: این حمله بدون ارتش و تانک انجام می شود و از مدت ها قبل مسکو به آن اندیشیده بود.

اروپام**9157 **1010
کد N248580

وبگردی