آفتاب

معاهده نظامی 10 ساله آمریکا و فیلیپین

معاهده نظامی 10 ساله آمریکا و فیلیپین

براساس یک پیش‌نویس محرمانه دولتی و گفته‌های دو تن از مقام‌های مجمع الجزایر فیلیپین، آمریکا و فیلیپین به یک معاهده 10 ساله دست یافتند که اجازه حضور نظامی گسترده‌تر آمریکا را در این کشور جنوب شرق آسیا می‌دهد چرا که این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با مناقشه‌های منطقه‌ای شدید با چین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام‌ها گفتند، توافقنامه افزایش همکاری دفاعی که به نیروهای آمریکایی امکان دسترسی موقت به اردوگاه‌های نظامی تعیین شده و استقرار جت‌های جنگنده‌ و کشتی‌های بیشتر را می‌دهد قرار است روز دوشنبه در وزارت دفاع فیلیپین واقع در مانیلا، پایتخت این کشور و کمی پیش از رسیدن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امضا شود. سفر اوباما به مجمع الجزایر فیلیپین آخرین مقصد وی در تور آسیایی چهار کشوری‌اش است که پیش از آن به ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیز سفر کرده بود.

این دو مقام خواستند نامشان فاش نشود چرا که آن‌ها اجازه صحبت درباره جزئیات این توافقنامه پیش از آنکه امضا شود را ندارند.

در این پیش‌نویس محرمانه دولت فیلیپین در خصوص این توافقنامه دفاعی، تعداد نیروهای آمریکایی اضافی که قرار است در پایگاه‌های موقت و گردشی مستقر شوند ذکر نشده اما در آن آمده است که تعداد این نیروها بستگی به میزان فعالیت‌های نظامی مشترک در اردوگاه‌های نظامی فیلیپین دارد.

صدها تن از پرسنل ارتش آمریکا از سال 2002 میلادی برای آموزش‌های مقابله با تروریسم و مشاوره دادن به سربازان فیلیپینی که سال‌هاست با شبه نظامیان مسلمان مبارزه می‌کنند، در این کشور جنوب شرق آسیا مستقر شده‌اند.

براساس این پیش‌نویس، قانون اساسی فیلیپین پایگاه‌های دائمی ارتش آمریکا در این کشور را ممنوع می‌کند. براساس این توافقنامه یک فرمانده پایگاه نظامی فیلیپین امکان داخل شدن به مناطق مشترک با نیروهای آمریکایی را دارد.

اختلاف در خصوص امکان دسترسی فیلیپینی‌ها به مناطق تعیین شده برای نیروهای آمریکایی در داخل اردوگاه‌های محلی سال گذشته میلادی مذاکرات در مورد این توافقنامه را با مانع ایجاد کرد.

این توافقنامه همکاری بهتر میان نیروهای آمریکایی و فیلیپینی را تقویت کرده و ظرفیت‌های نظامی فیلیپین برای نظارت و امنیت قلمرو این کشور را افزایش داده و به فجایع طبیعی و دیگر موارد اضطراری واکنش می‌دهد.

در این پیش‌نویس آمده است: تجهیزات و نیروهای اضافی اجازه واکنش به فجایع طبیعی یا غیرطبیعی را دارند.

حضور نیروهای خارجی در فیلیپین یک مساله بسیار حساس به شمار می‌آید.

در حال حاضر تمرکز فیلیپینی‌ها و ارتش این کشور به تهدیدهای خارجی از جمله مناقشات منطقه‌ای با چین بر سر دریای چین جنوبی که از نظر نفت و گاز غنی است، معطوف شده است.

انتهای پیام

کد N248567

وبگردی