آفتاب

کشف بازداشتگاه‌های محرمانه نیروهای آمریکایی- انگلیسی در افغانستان

کشف بازداشتگاه‌های محرمانه نیروهای آمریکایی- انگلیسی در افغانستان

یک کمیسیون که برای تحقیق در خصوص بازداشتگاه‌های آمریکا و انگلیس در افغانستان تشکیل شده است، اعلام کرد که در دو پایگاه نیروهای ائتلافی زندان‌هایی مخفی کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، "عبدالشکور دادرس"، رئیس این کمیسیون در این خصوص گفت: ما تحقیقاتی گسترده در قندهار و هلمند انجام داده‌ایم و بازداشتگاه‌های غیرقانونی که توسط نیروهای نظامی خارجی اداره می‌شدند، یافته‌ایم.

در همین راستا "تاد بیرسل"، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: همه بازداشتگاه‌هایی که ما استفاده می‌کردیم، نه تنها برای دولت افغانستان بلکه برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز قابل دسترس بودند.

نیروهای بین المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان نیز در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کردند که در حال همکاری کامل با روند تحقیقات این کمیسیون هستند که توسط حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان برای یافتن این بازداشتگاه‌های مخفی تشکیل شده است.

پیش از این نیز دولت افغانستان به دلیل آزاد کردن زندانی‌های مرکز بگرام که توسط نیروهای ائتلافی بازداشت شده بودند به اختلافات خود با آمریکا دامن زده بود.

افغان‌ها معتقدند که نیروهای خارجی بسیاری را به صورت نامنصفانه و بدون وجود اسناد معتبر زندانی کرده‌اند.

دادرس در ادامه گفت که موضوع پایگاه بسشن پیش از این نیز مطرح شده بود.

وی ادامه داد که نیروهای انگلیسی باید از انتقال زندانی‌ها به مراکزی که در آن‌ها شکنجه رخ می‌دهد خودداری کند و این موضوع تاکنون حل نشده است.

اما موضوع پایگاهی که در قندهار مورد تحقیق قرار گرفته بود، همچنان مبهم است زیرا گفته می‌شود که نیروهای آمریکایی در این پایگاه اجازه دارند تا شبه‌نظامیانی را که در درگیری دستگیر می‌کنند 96 ساعت در این پایگاه بازداشت کرده و سپس به دولت افغانستان تحویل دهند.

انتهای پیام

کد N248418

وبگردی