آفتاب

چین اسناد دوران جنگ ژاپن را منتشر کرد

چین اسناد دوران جنگ ژاپن را منتشر کرد

چین تعدادی از اسناد محرمانه جنگی ژاپن از جمله اسناد مرتبط با موضوع زنان و سوءاستفاده از آنان به عنوان برده‌های جنسی در جریان جنگ جهانی دوم را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین در حالی این اسناد را منتشر کرد که ژاپن هفته گذشته حدود 29 میلیون دلار برای پس گرفتن یک کشتی که چین در دهه 30 میلادی آن را تصرف کرده بود، پرداخت کرد.

این 89 سند منتشر شده شامل نامه‌های سربازان ژاپنی، تیترهای روزنامه‌ها و اسناد نظامی دهه 50 میلادی هستند و هنوز مشخص نیست چرا تاکنون منتشر نشده بودند.

سیاستمدارهای ملی‌گرای ژاپن مدت‌هاست که شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور را تحت فشار قرار می‌دهند تا عذرخواهی توکیو در سال 1993 بابت بکارگیری زنان به عنوان برده‌های جنسی را پس بگیرد. این در حالی است که آبه ماه گذشته میلادی اعلام کرد که توکیو در این عذرخواهی تجدیدنظر نخواهد کرد.

این سندهای منتشر شده همچنین شامل جزئیاتی در خصوص قتل‌عام نانجینگ است که از دسامبر 1937 آغاز شد. چین و ژاپن در خصوص تعداد قربانیان این قتل‌عام اختلاف نظر دارند و ملی‌گراهای ژاپن معتقدند که گزارش‌ها در این خصوص بزرگ‌نمایی شده‌اند.

انتشار این اسناد با انتشار 110 هزار سند محرمانه نظامی و دولتی ژاپن که مرتبط به دوره جنگ هستند، هم‌زمان شد. علاوه بر این موضوعاتی همچون اختلافات ارضی بر سر جزایر سنکاگو، بازدید آبه از معبد مورد مناقشه یاسکونی و اظهارنظر اخیر شی‌ جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین مبنی بر اینکه خاطرات قتل‌عام نانجینگ همچنان در اذهان چینی‌ها زنده است نیز به مناقشات بین این دو کشور دامن زده‌ است.

انتهای پیام

کد N248343

وبگردی