آفتاب

اوباما: تحریم یکجانبه علیه روسیه اشتباه است

اوباما: تحریم یکجانبه علیه روسیه اشتباه است

تهران-ایرنا-ˈباراک اوباماˈرییس جمهوری آمریکا که در سفر دوره ای آسیایی خود در مالزی به سر می برد، ایده اعمال تحریم های یک جانبه علیه مسکو را از سوی آمریکا و بدون همراهی طرف های اروپایی اقدامی اشتباه دانست.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، اوباما امروز (یکشنبه) در پوتراجایا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر این کشور به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

رییس جمهوری امریکا در پاسخ به پرسشی درباره چرایی تعلل آمریکا در اعمال یک جانبه و فوری تدابیر تنبیهی علیه روسیه در واکنش به وقایع اوکراین، توضیح داد که آمریکا پس از رایزنی با شرکای اروپایی خود، روسیه را ناپایبند به تعهداتش در قبال توافق ژنو تشخیص داد.

رییس جمهوری امریکا افزود: گرچه توافق ژنو امید زیادی را ایجاد کرد و قرار شد اوکراین به تعهدات خود عمل کند، اما روسیه در اجرای تعهداتش برای کاستن از تنش در نواحی شرقی اوکراین کوتاهی کرد.

اوباما گفت : با این حال، اعمال برخی تحریم ها علیه روسیه، به تنهایی و بدون همراهی شرکای اروپایی تاثیر بازدارندگی در برابر روسیه نخواهد داشت و اقدامی اشتباه است.

اوباما افزود: آمریکا در پی رسیدن به موضعی قوی تر برای بازداشتن روسیه است، زیرا اگر رییس جمهوری روسیه متوجه همسویی جهانیان و وحدت آمریکا و اروپا در برابر خود شود، تاثیر بیشتری در قیاس با یک درگیری صرف بین آمریکا و روسیه خواهد داشت.

رییس جمهوری آمریکا گفت: در حقیقت بسیاری تلاش دارند تا قضیه را به عنوان جنگ سرد جلوه دهند، اما این طور نیست.

اردوگاه غرب و در راس آن کاخ سفید از وقایع اوکراین و حضور ده ها هزار نظامی روسیه در مرزهای شرقی با این کشور ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال، روسیه در پاسخ به ازسرگیری حملات واحدهای امنیتی و ارتش اوکراین به مناطق شرق و جنوب این کشور که جمعیت آن عمدتا روس تبار هستند، رزمایش گسترده ای را روز پنجشنبه در استان های مجاور اوکراین آغاز کرد.

حدود 15 میلیون نفر از ساکنان مناطق جنوب و شرق اوکراین را روس زبانان با اکثریت روس تبار تشکیل می دهند و دولت اوکراین از 15 آوریل سرگرم اجرای عملیات نظامی در این مناطق است، امری که بر تنش میان مسکو و کی یف افزوده است.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه توسل کی یف به واحدهای نظامی علیه ساکنان غیرنظامی مناطق شرق و جنوب اوکراین را جنایت علیه مردم خواند.

بحران سیاسی اوکراین ماه نوامبر با تظاهرات خیابانی معترضان هوادار نزدیکی رابطه با اروپا آغاز شد.

این بحران سرانجام در فوریه 2014 منجر به برکناری ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری سابق اوکراین و حاکمیت یک دولت موقت شد، اما مسکو وقایع اوکراین را حاصل سازماندهی آمریکا و اروپا می داند و دولت کنونی در ˈکی یفˈ را به رسمیت نمی شناسد.

ناآرامی در شبه جزیره کریمه و در نهایت الحاق آن به روسیه که متعاقب حاکمیت دولت جدید در اوکراین اتفاق افتاد، خشم غرب از جمله واشنگتن را برانگیخت و مسکو را با تحریم هایی از سوی اردوگاه غرب مواجه ساخت.

به دنبال برگزاری همه پرسی از مردم کریمه در16مارس 2014 (25 اسفند 1392)، 81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده و 96.77٪ به جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاق آن به روسیه رأی مثبت دادند.

مترجمام **1302** 1064
کد N247809

وبگردی