آفتاب

"92 درصد از مواد شیمیایی از سوریه خارج شده است"

"92 درصد از مواد شیمیایی از سوریه خارج شده است"

وزیر امور خارجه روسیه و همتای آمریکایی‌اش در مکالمه‌ای تلفنی اذعان کردند، تاکنون 92 درصد از مواد شیمیایی از سوریه خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز خروج 5 / 92 درصد از مواد شیمیایی از سوریه را تایید کردند.

سیگرید کاگ، هماهنگ کننده ویژه هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: از پیشرفت چشمگیر سه هفته اخیر استقبال و شدیدا مقام‌های سوریه را تشویق می‌کنم تا عملیات خروج مواد شیمیایی از این کشور را به عنوان بخشی از تلاش‌هایشان برای دستیابی به ضرب الاجل 30 ژوئن سال جاری میلادی تکمیل کنند.

مقا‌م‌های سوریه علاوه بر این عملیات خروج مواد شیمیایی، ساختمان‌ها و تجهیزات سلاح‌های شیمیایی را تخریب، کانتینرهای حاوی گاز خردل را تخلیه و دیگر کانتینرها در تعدادی از انبارهای تسلیحات شیمیایی و سایت‌های ساخت و تولید مواد شیمیایی را پاکسازی کرده‌ و اکثر این سایت‌ها در حال حاضر بسته شده‌اند.

کاگ در چند روز گذشته گفته بود، خروج مواد شیمیایی از سوریه باید در چند روز آتی تکمیل شود. این مساله به دستیبای به ضرب‌الاجل تعیین شده توسط شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی از جمله 30 ژوئن سال جاری میلادی؛ روزی که روند انهدام کل برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه تکمیل می‌شود، کمک خواهد کرد.

وی افزود: این زمان تمدید شده در این جریانات مثبت است و برای تضمین تکمیل این فرآیند و دستیابی آن به ضرب الاجل ضروری محسوب می‌شود.

براساس گزارش‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هیچ سلاح شیمیایی تا 27 آوریل سال جاری میلادی نباید در سوریه بماند. آن‌ها توسط انگلیس، آلمان، آمریکا و فنلاند منهدم خواهند شد.

زمانی که تمام تسلیحات شیمیایی سوریه از تمامی انبارهای این کشور در کشتی‌های نروژ و دانمارک بارگیری شده برای انهدام تحت کنترل بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به مکان‌های مختلفی منتقل خواهند شد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت، بیشتر مواد شیمیایی دسته "اولویت 1" بر روی کشتی آمریکایی "کیپ ری" در دریا رقیق خواهند شد و اندکی از آن در یکی از تاسیسات زمینی بندر "السمر" انگلیس رقیق می‌شوند. مواد شیمیایی دسته "اولویت 2" در تاسیسات تجاری در آمریکا و فنلاند منهدم خواهند شد. تاسیساتی در آلمان نیز قرار است بخشی از مواد برجای مانده از عملیات کشتی آمریکایی "کیپ ری" در انهدام مواد شیمیایی سوریه را از بین ببرد.

دولت سوریه این هیات مشترک را از یک برنامه اصلاح شده برای خروج تمامی مواد شیمیایی مرتبط از کشورش تا 27 آوریل سال جاری میلادی مطلع کرده است.

این برنامه مهم هفت مارس سال جاری میلادی توسط شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت. کشورهای غربی نگرانند که این تاخیرها به سوریه اجازه ندهد تا تمامی تسلیحات شیمیایی‌اش را تا 30 ژوئن سال جاری میلادی طبق برنامه اولیه منهدم کند.

انتهای پیام

کد N247532

وبگردی