آفتاب

تصویب لایحه عفو جنایتکاران جنگی در پارلمان نپال

تصویب لایحه عفو جنایتکاران جنگی در پارلمان نپال

یکی از قانونگذاران نپال گفت: از این پس تحت قانون جدید تصویب شده توسط پارلمان، شورشیان سابق مائوئیست و نیروهای امنیتی که مرتکب شکنجه، قتل و سایر جرایم در جریان جنگ داخلی 10 ساله در کشور شده بودند، می‌توانند عفو شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قانونگذاران نپالی روز جمعه لایحه‌ای را برای ایجاد یک کمیسیون اعتماد و سازش و یک کمیسیون درباره افراد مفقود شده به پارلمان ارائه کرده تا به این وسیله اثرات بر جای مانده از جنگ داخلی 10 ساله در کشور را التیام دهند.

اوایل ماه جاری میلادی ناوی پیلای، کمیسر ارشد شورای حقوق بشر سازمان ملل خشم خود را نسبت به این لایحه ابراز داشته و گفته بود که این لایحه تضعیف کننده بنیاد صلحی پایدار و مداوم در نپال است. تحت این قانون جدید، هر فردی که مرتکب جنایات جنگی جدی شده باشد، توسط این دو کمیسیون عفو می‌شود.

رام نارایان بیداری، یک قانونگذار مائوئیست اعلام کرد که این لایحه با دوم سوم رای اکثریت در پارلمان تصویب شد. وی افزود: این دو کمیسیون پرونده‌های مربوط به تجاوز جنسی، قتل، ربودن افراد و سایر موارد مربوط به جرایم جنگی را مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس اعلام خواهد شد که آیا عاملان این جرایم صلاحیت عفو دارند یا خیر.

وی ادامه داد: این دو کمیسیون همچنین تمامی پرونده‌های معلق جرایم جنگی را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرند که آیا آن‌ها را به یک دادگاه ویژه ارجاع دهند یا خیر که تحت قانون جدید تشکیل می‌شود.

این قانونگذار مائوئیست گفت: حتی اگر این جرایم توسط پلیس یا دادگاه تنظیم و پیگیری شده باشند، در حال حاضر بایستی تحت قانون جدید و این دو کمیسیون بررسی شوند.

درگیری میان چریک‌های مائوئیست و دولت نپال در سال 2006 پایان یافت؛ درگیری‌هایی که بیش از 16 هزار کشته بر جای گذاشت. شورشیان، سربازان و پلیس نپال به ارتکاب جرایم و نقض حقوق بشر از جمله کشتار، تجاوز جنسی، شکنجه و ربودن افراد متهم شده‌اند.

گروه‌های حقوق قربانیان، سیاستمداران نپال را به تبانی با قانونگذاران مائوئیست برای تصویب قانون جدید عفو مجرمان جنگی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N247508

وبگردی