آفتاب
/تحلیل- سما/

ضد حمله استراتژیک فلسطینی‌ها

ضد حمله استراتژیک فلسطینی‌ها

فلسطینی‌ها با تحقق آشتی به پیروزی بزرگی دست یافتند و صلح را به خانه خود بازگرداندند و پیش از آن که با دشمن خود "صلح" را برقرار سازند، میان خود توافق صلح را منعقد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فلسطینی سما در تحلیلی با عنوان "ضد حمله استراتژیک فلسطینی‌ها آغاز شد" می‌نویسد: حضرت مسیح (ع) فرموده‌اند، "هر خانه‌ای که در آن دو دستگی وجود داشته باشد، سرنوشتش تخریب است." در حال حاضر فلسطینی‌ها خود را از این تخریب نجات داده‌اند، تخریبی که از تمام تهدیدهای اسرائیل و آمریکا سخت‌تر بود.

از این پس فلسطینی‌ها این مساله را مدنظر قرار می‌دهند که تنها خودشان هستند که می‌توانند دشمن را شکست دهند و اکنون نه فتح از حماس هراس دارد و نه حماس از فتح می‌ترسد و این بازی بیهوده پایان یافته است.

تل آویو و شاید آمریکا بخواهند در واکنش به تحقق آشتی ملی علیه فلسطینی‌ها دست به اقداماتی بزنند. در آن هنگامی که زمان پایان دودستگی‌ها میان فتح و حماس نزدیک می‌شد، آن‌ها تحقق آشتی را باور نمی‌کردند و تلاش داشتند تا تردیدهایی را در دل فلسطینی‌ها ایجاد کنند و زمانی که دیدند پایان دودستگی‌ها به واقعیت پیوسته است، دیگر نتوانستند حرفی بزنند. ممکن است که آن‌ها فلسطینی‌ها را مجازات کنند اما باید به این مسأله توجه داشت که چه کسی پیروز شده و چه کسی شکست خورده است.

نه فتح بر حماس پیروز شد و نه حماس بر فتح و باید گفت که این دو گروه فلسطینی با یکدیگر بر اسرائیل پیروز شدند. ممکن است آن‌ها فلسطینی‌ها را مجازات کنند، اما تمام این مجازات‌ها با ظلمی که فلسطینی‌ها در حق خودشان کردند، برابر نیست.

پس از این که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با پیوستن به 15 معاهده و کنوانسیون بین‌المللی موافقت کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بسیار غافلگیر شد و فلسطینی‌ها با آشتی میان فتح و حماس، یک بار دیگر این مقام اسرائیلی را به شدت غافلگیر کردند.

امکان این که در سایه تغییرات سیاسی منطقه‌، آشتی ملی راهی برای ایجاد وضعیت سیاسی جدید در فلسطین باشد، وجود دارد. نقشه سیاسی تغییر یافته کشورهای عربی به تدریج بر سیاست فلسطین تاثیر می‌گذارد. چالش‌های سیاسی موجود بر سر راه مذاکرات نیز، فلسطینی‌ها را به این سمت سوق می‌دهد تا توانایی‌های سیاسی خود را تحکیم بخشند تا ضعفی که در ساختار سیاسی فلسطین به دلیل چندین سال دودستگی به وجود آمده بود، کم رنگ تر کنند.

در همین راستا، به نظر می‌رسد که رویکردهای کلی که نسبت به آشتی میان گروه‌های فلسطینی وجود دارند، مثبت بوده و با عرصه سیاسی بین‌المللی، عربی و داخلی هم‌سو است. این بار آشتی میان گروه‌های فلسطینی با تمام تلاش‌های پیشین فرق می‌کند، چرا که صحنه رخدادها در کشورهای عربی و هم‌چنین رویدادهای داخلی در فلسطین با گذشته فرق کرده است.

می‌توان گفت که ساختار استراتژیک آشتی ملی این بار با تلاش‌های پیشین فرق می‌کند و در شرایط کنونی فلسطینی‌ها نیازمند آن هستند تا حمایت جدی از آنها برای ایجاد یک فضای سیاسی جدید صورت بگیرد، چرا که هر گونه کارشکنی یا بهانه تراشی بر سر راه این توافق‌های بوجود آمده باعث خواهد شد تا خلل بنیادی در ساختار سیاسی فلسطین رخ دهد.

انتهای پیام

کد N247311

وبگردی