آفتاب

عبدالله گل قانون افزایش اقدامات جاسوسی دولت ترکیه را امضا کرد

عبدالله گل قانون افزایش اقدامات جاسوسی دولت ترکیه را امضا کرد

رئیس جمهور ترکیه مصوبه مجلس درباره افزایش اختیارات سازمان امنیت این کشور را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، "عبدالله گل"  قانونی را امضا کرد که به موجب آن اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت آن کشور افزایش می‌یابد. این قانون در حالی از سوی رئیس جمهور ترکیه امضا شده که انتقادات فراوانی به آن وارد شده است. 

این قانون 10 روز پیش در روز پنجم اردیبهشت ماه در پارلمان ترکیه به تصویب رسیده به سازمان امنیت ترکیه (MIT) اختیارات بیشتری برای استراق سمع یا انجام عملیات در خارج از مرزهای آن کشور می‌دهد.

از مهمترین دلایل تصویب این قانون یکی لو رفتن محتوای نشست محرمانه وزیر امور خارجه ترکیه با دیگر مقامات این کشور درباره سوریه و دست زدن به خرابکاری در این کشور عربی و دیگری انتشار فایل های صوتی گفتگوی اردوغان و پسرش درباره پرونده فساد مالی بود.

لایحه جدید که خبر امضای آن به تازگی منتشر شده، در عین حال برای ماموران اداره امنیت و اطلاعات ترکیه نیز مصونیت بیشتری ایجاد می کند.

با تصویب این قانون سازمان امنیت ترکیه دسترسی بیشتری به اطلاعات شهروندان خواهد داشت. به موجب این قانون افرادی که اقدام به انتشار اسناد محرمانه کنند با مجازات زندان روبرو می شوند.

تصویب این قانون اعتراض مخالفان دولت رجب طیب اردوغان را به همراه داشته است.در همین رابطه رویترز می نویسد : کنترل اداره امنیت و اطلاعات ترکیه مهمترین محور اختلاف میان اردوغان و مخالف او، فتح‌الله گولن، که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، است.

گولن کسی است که بسیاری معتقدند از نفوذ بالایی در ساز و کارهای پلیسی، قضایی و امنیتی ترکیه برخوردار است. نام او به عنوان یکی از عاملان اصلی در به راه انداختن موج افشاگری های اخیر در مورد فساد مالی و دولتی در ترکیه آورده می شود.

دولت اردوغان در سال گذشته میلادی با بزرگترین اعتراضات از زمان روی کار آمدن طی 11 سال گذشته روبرو شد. چالش دیگر آن نیز پرونده‌های فساد مالی و اداری بود که نام برخی از افراد حلقه نزدیکان او را به میان کشید.

انتشار فایل های صوتی منسوب به اردوغان و پسرش در شبکه های اجتماعی از دیگر مسائلی بود که در ماه های گذشته بر دولت وی سابه افکنده بود.

کد N247294

وبگردی