آفتاب

کری: آمریکا نگران اقدامات نظامی تحریک‌آمیز روسیه است

کری: آمریکا نگران اقدامات نظامی تحریک‌آمیز روسیه است

وزیر خارجه آمریکا با اعلام نگرانی خود نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز سربازان روسیه گفت: مسکو باید در آزادی ناظران هیات سازمان امنیت و همکاری اروپا که توسط معترضان حامی روسیه در شرق اوکراین اسیر شده‌اند، کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان‌ کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش بر حمایت و پشتیبانی کامل مسکو برای آزادی این گروگان‌ها که در اسلاویاسنک ربوده شدند، تاکید کرد و در ادامه نگرانی دولت واشنگتن را نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز سربازان روس در مناطق مرزی با اوکراین ابراز داشت.

وی همچنین بر حمایت بی‌ قید و شرط روسیه برای دفاع و حمایت از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا اصرار ورزید.

اظهارنظرهای جان‌ کری پس از آن مطرح شد که یک گروه هفت نفره متشکل از کمپانی‌های بزرگ اقتصادی اتحادیه اروپا موسوم به گروه هفت اعلام کردند که هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال حمله نظامی روسیه به شرق اوکراین، در چند روز آتی فشارهای اقتصادی خود بر مسکو را افزایش می‌دهند.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین نیز مدعی شد که روسیه حریم‌ هوایی اوکراین را هفت بار با هدف انجام اقدامات تحریک‌آمیز برای آغاز جنگ نقض کرده است. مسکو این ادعا را رد کرده و لاوروف نیز با تاکید بر لزوم اقدامات فوری برای کاهش بحران اوکراین که باعث متزلزل شدن روابط میان شرق و غرب شده، عنوان کرد: کری در جریان این مکالمه تلفنی بر انجام اقداماتی از جانب دولت کی‌یف برای اجرای اصلاحات قانون اساسی دقیق و گسترده در سراسر اوکراین و امتناع از هرگونه تحرکات تفرقه‌افکنانه و خطرناک تاکید کرد.

وی همچنین خواستار حمایت و پشتیبانی کامل و علنی روسیه از انجام اقدامات مناسب اوکراین به جای انجام اقدامات تحریک‌آمیز شد.

لاوروف و کری همچنین درباره امحای تسلیحات شیمیایی سوریه به گفت‌وگو پرداختند و کری بر ضرورت تکمیل این روند تاکید کرد.

کری گفت: واشنگتن قصد دارد رایزنی‌ها را با سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و سازمان ملل برای تعیین حقایق مربوط به حمله شیمیایی اخیر در سوریه که در آن از کلر استفاده شد، ادامه دهد.

فرانسه و آمریکا دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را به حمله شیمیایی علیه مواضع شورشیان در استان حماة‌ در ماه جاری میلادی متهم کرده‌اند. فعالان نیز گزارش داده‌اند که از کلر در این حمله استفاده شده بود، اما دولت مسکو روز جمعه اعلام کرد که شواهد و مدارکی مبنی بر عدم استفاده دولت دمشق از این ماده شیمیایی در دست دارد.

در همین حال خبرگزاری شینهوا گزارش داد، بازرسانی که تحت توافق به دست آمده در 21 مارس سال جاری میلادی در وین، پایتخت اتریش به همراه اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا به اوکراین اعزام شده‌اند و برای کاهش تنش‌ها و خنثی‌سازی بن‌بست نظامی در این کشور به فعالیت می‌پردازند، روز جمعه توسط یک گروه موافق دولت روسیه شرق اوکراین به همراه چند تن از اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا ربوده شدند و تلاش برای آزادی این افراد همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N247241

وبگردی