آفتاب

حبیبی: مردم باید احساس کنند نظام متعلق به آنهاست/اعتماد عمومی در 8 سال اخیر کاهش یافت

حبیبی: مردم باید احساس کنند نظام متعلق به آنهاست/اعتماد عمومی در 8 سال اخیر کاهش یافت

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه "اعتماد عمومی مهمترین سرمایه هر حکومتی است"، اظهار کرد: برای اینکه این اعتماد از بین نرود، مسئولان نظام باید به صورت شفاف عمل کنند.

نجفقلی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "معنای اعتماد عمومی شهروندان به حکومت این است که مردم باید اینگونه احساس کنند که حکومت به خود آنها تعلق دارد"، خاطرنشان کرد: برای اینکه این اعتماد بوجود بیاید، مردم باید در اداره و مدیریت نظام شریک باشند.

وی با اشاره به سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در آن مقطع مردم،‌ ارتش،‌ پلیس و حتی ادارات را به خود متعلق می‌دانستند و اکنون نیز باید این احساس در کشور تقویت شود. بدین منظور متولیان امور باید به خوبی فکر کرده و سیاست‌های کشور را بر اساس موازین صحیحی طراحی و اجرا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در همین راستا، همچنین مقررات کشور باید به خوبی به مردم توضیح داده و به خوبی هم اجرا شود تا هیچ‌کس از قوانین تخلف نکند. اکنون رانت‌خواری و ویژه‌خواری که به دلیل عدم شفاف‌سازی و عدم اجرای درست قانون بوجود آمده است، موجب کاهش اعتماد عمومی شهروندان شده است.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه با بیان این اعتقاد که "اعتماد عمومی از مجموعه حکومت کاهش یافته است"، خاطرنشان کرد: در مفاسد اقتصادی که در چند سال اخیر رخ داد، به این دلیل که دستگاه قضایی کار خود را به خوبی انجام نداد، اعتماد مردم کاهش یافت.

حبیبی افزود: امروزه اطلاع‌رسانی در انحصار نظام نیست و به راحتی اخبار به شهروندان منتقل می‌شود؛ بنابراین دولت باید اطلاعات دقیق و درستی به مردم بدهد تا اعتماد آنها را جلب کند زیرا اگر اعتماد عمومی از بین برود، نظام برای اجرای سیاست‌های خود با مشکل مواجه خواهد شد. در هشت سال گذشته به دلیل انجام نشدن سیاست‌ها بر مبنای اصول و نیز انتصاب مقاماتی که صلاحیت کافی نداشتند، اعتماد عمومی بسیار کاهش یافت.

وی با بیان اینکه "اکنون اگر حاکمیت می‌خواهد اعتماد مردم را بدست آورد، باید خود مسئولان الگوسازی کنند"، گفت: بطور مثال باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دریافت یارانه انصراف دهند. اکنون عده‌ای از نمایندگان اعلام کردند که از دریافت یارانه انصراف داده‌اند و این بدان معناست که این افراد تا پیش از این یارانه دریافت می‌کرده‌اند. وقتی اینگونه باشد، دیگر چه انتظاری می‌توان از مردم داشت؟

حبیبی با تاکید بر اینکه "دولت باید برنامه‌های خود را بصورت شفاف به مردم ارائه دهد"، تصریح کرد: دولت باید گزارش‌های دقیقی در فاصله زمانی مناسبی به مردم ارائه دهد. البته ممکن است عده‌ای به ارائه گزارش‌های دولت هجمه وارد کنند اما دولت نباید از هجمه‌ها بترسد بلکه باید برنامه‌های دقیقی را طراحی و مدیران شایسته‌ای را انتخاب کند و با قدرت سیاست‌های خود را اجرا کند. دولت باید در این راستا اطلاعات و آمار دقیقی را به مردم ارائه کنند و اگر در موقعیتی نتوانست به مردم اطلاع‌رسانی کند، به آنها شفاف بگوید که به چه دلیلی نمی‌تواند اخبار را به مردم منتقل کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با بیان اینکه "دولت باید در راستای تعیین و اجرای سیاست‌های خود از نظر کارشناسان بهره ببرد"، گفت: صداقت دولت برای جلب اعتماد مردم بسیار مهم است و دولت نباید مسئولان مسأله‌دار را برای اجرای سیاست‌های خود انتخاب کند زیرا این امر موجب کاهش اعتماد مردم خواهد شد.

انتهای پیام

کد N246971

وبگردی