آفتاب

روسیه به صادرات گاز به اروپا از راه اوکراین ادامه می دهد

روسیه به صادرات گاز به اروپا از راه اوکراین ادامه می دهد

تهران- ایرنا- شرکت گازپروم اعلام کرد که صادرات گاز روسیه را به قاره اروپا از طریق خاک اوکراین متوقف نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت ، آلکساندر مدودف، معاون مدیر عامل گازپروم اعلام کرد که این شرکت صادرات گاز به مشتریان خود در اروپا را از طریق خاک اوکراین متوقف نمی کند، حتی اگر اوکراینی ها بدهی چند میلیارد دلاری خود را به روسیه نپردازند.

روابط عمومی وزارت نفت به نقل از این روزنامه افزود: با این همه، مدودف این نکته را گوشزد کرد که گازپروم نمی تواند تضمین کند که گاز ارسال شده به اوکراین، به دست مشتریان مورد نظر خواهد رسید.

گازپروم که بزرگترین شرکت تولیدکننده گاز روسیه به شمار می آید،حدود ٣٠ درصد از گاز مورد نیاز قاره اروپا را تأمین می کند که حدود نیمی از این میزان، از خط لوله هایی می گذرد که در خاک اوکراین قرار دارند.

هر اختلالی در صادرات گاز روسیه، پیامدی سهمگین برای مشتریان اروپایی، از جمله نیروگاه های برق ایتالیا و آلمان خواهد داشت و قیمت ها را در منطقه اروپا به شدت افزایش می دهد.

روسیه نیز برای تأمین حدود ٥٠ درصد از درآمدهای دولت مرکزی خود، به واردات انرژی وابسته است.

با این همه، روسیه به دلیل اختلاف بر سر بهای گاز با اوکراین، در سال های گذشته، از جمله در سال ٢٠٠٦ و سال ٢٠٠٩ میلادی، صادرات گاز خود را متوقف کرد. در سال ٢٠٠٩، قطع صادرات روسیه سبب کمبود گاز در شرق اروپا شد.

شبک**1983** 1917
کد N246950

وبگردی