آفتاب

جهانگیری: عده ای می خواهند دولت را وارد حاشیه های بی نتیجه کنند

جهانگیری: عده ای می خواهند دولت را وارد حاشیه های بی نتیجه کنند

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دولت ده ها برنامه مهم و اساسی پیش رو دارد، گفت: عده ای خواسته یا ناخواسته تلاش دارند دولت را وارد یکسری حاشیه های بی حاصل و بی نتیجه کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، معاون اول رییس جمهوری عصر امروز (شنبه) در همایش کارگر، سلامت و تامین اجتماعی که به مناسبت روز کارگر در تالار وزارت کشور برگزار شد، افزود: «آنهایی که تازه خیلی خیرخواهی می کنند می گویند چرا رییس جمهور همچون بقیه شعار نمی دهد؟؛ مگر سرنوشت شعار دادن مسوولان پیش روی ما نیست؟»

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: «مگر در مقطعی از زمان بیشترین شعار برای مبارزه با فساد، کشورهای خارجی و آمریکا داده نشد؟، مگر گفته نمی شد این لوکوموتیو ترمز و دنده عقب ندارد؟»

جهانگیری با بیان اینکه رییس جمهور سوگند می خورد که با عقل و تدبیر مسائل کشور را پیش ببرد، اضافه کرد: رییس جمهوری به عنوان یک انسان مجرب، دانشمند و علاقه مند به حل مسایل با مردم پیمان بسته و در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی سوگند خورده که مدافع حقوق ملت باشد و آنچه در توان دارد برای باز کردن گره از مشکلات مردم به کار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رییس دولت تدبیر و امید به طور کامل در این مسیر قرار دارد، گفت: گاهی اوقات، روزها جلساتی چندین ساعته با رییس جمهوری داریم که در آن به طور جدی به مسائل اقتصادی پرداخته می شود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: می دانیم که کشورهای غربی خصوصا آمریکایی ها و استکبار در طول این 35 سال، دست از دشمنی با ملت ایران برنداشتند و در هر مقطعی قویترین نقشه ها را برای مبارزه با ملت ایران طراحی کردند.

جهانگیری با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان دولت این است که نقشه های آنها را نقش بر آب کنیم گفت: آنها حتما طراحی شان این است که ما با کشورهای همسایه وارد چالش و درگیری شویم و با گفتن برخی از حرف ها از ما، فضای بین المللی را علیه ما ایجاد کنند تا قطعنامه پشت قطعنامه و تحریم پشت تحریم علیه ملت ایران وضع کنند.

وی ادامه داد: ما کشوری بودیم که بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز صادر می کردیم، هنگامی که دولت را تحویل گرفتیم این میزان حدود 900 هزار تا یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی بود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: یک راه این است که بیاییم خودمان را درگیر حواشی کنیم و یک راه دیگر آنکه رییس جمهور وقت بگذارد، تیم مجرب انتخاب کند و بگوید با خطوط قرمزی که توسط رهبری نظام ترسیم شده بروید با کشورها مذاکره کنید و ببینید چگونه می توانیم بنیان تحریم ها را بشکنیم.

جهانگیری با اشاره به قدرت دیپلماسی تیم مذاکره کننده ایران گفت: وقتی وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده وارد مذاکره شدند 6 قدرت بزرگ مقابل یک وزیر خارجه نشستند که به دلیل قدرت دیپلماسی او، حقوق هسته ای ملت ایران در راستای سیاست های رهبری تثبیت شد و انشاءالله تثبیت خواهد شد.



** از زمان مذاکرات یک تحریم جدید علیه ایران وضع نشد

جهانگیری با تاکید بر اینکه بنیان تحریم ها یکی پس از دیگری در حال فروریختن است گفت: از زمانی که مذاکرات آغاز شد تا کنون یک تحریم جدی علیه ایران وضع نشده است، اینکه برخی می گویند تحریم های جدید، کدام تحریم جدید است؟

جهانگیری ادامه داد: حتی زمانی که تندروهای داخل کنگره و سنای آمریکا تصمیم گرفتند تحریم وضع کنند؛ آمریکایی ها می دانستند که اگر تحریم جدید وضع شود، ایران خود را از مذاکرات کنار می کشد. به همین دلیل کاخ سفید اعلام کرد که اگر تحریم وضع شود ما هم وتو می کنیم زیرا می خواهیم مذاکره را ادامه دهیم.

جهانگیری توضیح داد: «اینکه می گوییم بنیان تحریم ها به هم خورده به دلیل آن است که آن میزان فروش نفت، در اسفندماه به یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز رسید.

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: اگر ما در جایی مانور نمی دهیم، به دلیل، آن است که اقدامی نشده است.

وی با بیان اینکه منابع نفتی در اختیار ما قرار گرفته است گفت ما امروز اگر از منابع نفتی خود در هر نقطه دنیا کالای اساسی و دارو خریداری کنیم می توانیم پول منتقل کرده و آن را تحویل بگیریم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که گفتیم منابع نفتی در اختیار کالاهای اساسی و دارو قرار گرفته است و از ارزهای دیگری که در دست داریم به صورت ارز مبادله ای به بخش تولید کشور پرداخت می کنیم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: هر بنگاه اقتصادی ذینفع بسیاری دارد و تنها کارفرما و مدیران ذینفعان آن نیستند.

وی با بیان اینکه کارگران و نیروی انسانی مهم ترین سرمایه یک بنگاه اقتصادی است یادآور شد اگر تولید کشور شکوفا شود همه مردم، چه کسانی که در بنگاه فعالیت می کنند یا نمی کنند به نوعی از رونق گرفتن تولید کشور نفع می برند.

جهانگیری ادامه داد: خروج تولید کشور از رکود در سال 93 یکی از سیاست هایی است که در پی ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اینکه می شنویم برخی بنگاه های تولیدی کشور به طور کامل متوقف شده اند یا با ظرفیت پایین کار می کنند یا تعدادی نیروهای کار خود را کاهش داده اند مسائل دردناکی است، کشوری که هر سال منابعی هنگفت از منابع نفت عایدش می شود می تواند مجموعه منابع نفت کشور را در خدمت تولید قرار دهد و آن را با سرعت بیشتر پیش ببرد.

به گفته وی در این چارچوب برنامه های اقتصادی خوبی برای کشور طراحی شده است.



** توجه دین اسلام به مقوله کار و کارگر

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آموزه های دینی و توجه پیامبر گرامی اسلام به کار و کارگر گفت: جایگاه این قشر زحمتکش همواره در دین اسلام بزرگ بوده و امام راحل نیز درباره کار و کارگر بهترین تعابیر را استفاده کرده است.

وی گفت در طول 35 سال انقلاب با توجه به محدودیت ها و فشارها، مجموعه های کارگری قویترین پشتوانه نظام اسلامی بودند و آنها هیچگاه در دفاع از نظام جمهوری اسلامی تردید نکردند.

وی ادامه داد انشاءالله این نظام هم بتواند به خواسته های بحق کارگران جامعه عمل بپوشاند و هر روز گره از زندگی آنها باز کند.

معاون اول رییس جمهوری توسعه پایدار را جز با سلامت جامعه قابل تحقق ندانست و گفت: سلامت جامعه نیز تنها با مشارکت آحاد ملت و دستگاه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و رسانه ها قابل تحقق است.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم کشور بسرعت به سمت پیشرفت و تعالی سوق یابد، باید به سلامت جامعه بهای جدی دهیم.

معاون اول رییس جمهوری درمان را بخشی از سلامت دانست و گفت: امیدوارم در بخش درمان با ساز و کارهایی که اتخاذ کرده ایم، بخش قابل توجهی از دغدغه ها به ویژه هزینه های درمان را در سال 93 از ذهن مردم بکاهیم.

به گفته وی در همین راستا منابعی از بودجه دولت و هدفمندی یارانه ها اختصاص یافته است.

معاون اول رییس جمهوری به اشاره به دغدغه های کارگران گفت: درباره تامین اجتماعی نگرانی نداشته باشید؛ آنچه مصلحت شما باشد انجام می شود و مصلحت شما بر هر چیز ترجیح داده خواهد شد.

وی اظهار داشت: دولت اجازه نخواهد داد در اداره امور روش هایی در پیش گرفته شود که وقت مدیران به مسایل بیهوده و حاشیه ای تلف شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: امروز دیگر فرصت اشتباه و پرداختن به موضوعات فرعی و حاشیه ای را نداریم و باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات و مسایل کشور به کار گیریم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه رییس جمهوری به همراه تیم سیاسی و اقتصادی خود در حال تدبیر برای ثبات و آرامش کشور است گفت: یکی از سازمان هایی که می تواند ملاک ارزیابی و مقایسه عملکرد و مدیریت دولت تدبیر و امید با دولت گذشته باشد سازمان تامین اجتماعی است که شاهد بودیم یک فقره چک به مبلغ 17 هزار میلیارد تومان از سوی این سازمان در اختیار یک فرد قرار گرفته بود که البته هم اکنون در زندان است و اگر با سرعت به این موضوع رسیدگی نمی شد معلوم نبود سرنوشت این منابع چه می شد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه دولت به دنبال افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی است تصریح کرد: دولت تدبیر و امید مصمم است اقتصاد کشور را با روش های علمی مدیریت کند و اعتقاد دارد که بخش خصوصی باید محور و مدار حرکت اقتصاد کشور باشد و بنگاه های اقتصادی نیز باید با مدیریت عرضه و تقاضا به شکل مطلوب اداره شوند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت به دنبال آن است که موانع پیش روی بخش تولید و صادرات غیرنفتی را از میان بردارد و زمینه ایجاد فرصتهای شغلی را در کشور فراهم کند، گفت: در سال جاری پروژه های عمرانی باید از شتاب بیشتری برخوردار شوند.

جهانگیری گفت: امیدوارم در دولت تدبیر و امید روز به روز شاهد اتفاقات خوب و ارائه طرح های نو در بخش کارگری و رفاه اجتماعی باشیم.

وی اضافه کرد: بخشی از کارگران به دلیل رکود اقتصادی و کاهش طرحهای عمرانی شغل خود را از دست داده اند که انتظار می رود با منابع خوبی که دولت برای طرح ها و پروژه های عمرانی در سال 93 پیش بینی کرده است، شاهد رونق و شکوفایی این بخش باشیم.
کد N246629

وبگردی