آفتاب

آمریکا نیروی نظامی در لیتوانی مستقر کرد

آمریکا نیروی نظامی در لیتوانی مستقر کرد

تهران-ایرنا- آمریکا حدود 150 نظامی چترباز خودرا روز شنبه به عنوان بخشی از اقدامات واشنگتن در راستای اطمینان دادن به هم پیمانانش در شرق اروپا ،در لیتوانی مستقر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال تشدید تنش ها در اوکراین و تحرکات نظامی روسیه در منطقه کریمه، برخی از کشورهای شرق اروپا با ابراز نگرانی نسبت به امنیت خود از کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا درخواست کمک کردند.

پیش از این گزارش شده بود که قرار است حدود 600 نیروی آمریکایی در راستای کمک های آمریکا به تامین امنیت کشورهای شرق اروپا در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک از جمله استونی، لتونی و لیتوانی مستقر شوند.

در همین حال ˈدالیا گریبایسکایتهˈ رییس جمهوری لیتوانی همزمان با استقبال از این نیروهای امریکایی در یک پایگاه هوایی گفت: همزمان با ظهور تهدید، می بینیم که چه کسی دوست واقعی ماست.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای حوزه بالتیک و لهستان در مرز ناتو قرار دارند، بنابراین تدابیر امنیتی فوری لازم است. حضور این نیروهای آمریکایی در لیتوانی بسیار به موقع و ضروری است.

رییس جمهوری لیتوانی در ادامه بدون اشاره به نام روسیه گفت که حضور نیروهای آمریکایی هر اقدام آنهایی را که ثبات و صلح در اروپا به مخاطره انداخته اند، دفع خواهد کرد.

کشورهای حوزه بالتیک از سال 2004 عضو ناتو شده اند اما حضور دائم نیروهای خارجی را در خاک خود تجربه نکرده اند.

ریچارد سی لونگو معاون فرماندهی مرکزی آمریکا در اروپا خاطر نشان کرد: استقرار نیروهای آمریکایی در شرق اروپا فقط پیامی به روسیه نیست بلکه پیامی به هرکسی می تواند باشد که واشنگتن به تعهداتش در قبال کشورهای شرق اروپا از جمله لیتوانی پایبند است.

مترجمام**9234**5981
کد N246596

وبگردی