آفتاب
گزارش مهر/

بی توجهی به انرژی پاک در قطب انرژی تجدید پذیر کشور/ سوختهای فسیلی آلودگی زیست محیطی کرمان را افزایش می دهد

بی توجهی به انرژی پاک در قطب انرژی تجدید پذیر کشور/ سوختهای فسیلی آلودگی زیست محیطی کرمان را افزایش می دهد

کرمان - خبرگزاری مهر: این روزها شاهد افزایش آلودگی روز افزون هوای کرمان هستیم این در حالیست که این استان یکی از قطبهای اصلی انرژی خورشیدی و بادی کشور محسوب می شود اما عدم استفاده بهینه از این امکانات نگرانیهایی را در خصوص آلودگی هوا توسط سوختهای فسیلی به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان بزرگترین پهنه منطقه ای کشور را به خود اختصاص داده است و از این جهت موقعیتهای مختلف اقلیمی نیز نصیب این استان شده است.

کرمان به دلیل تنوع قلیمی از موقعیت تولید انرژی پاک بهره می برد از سوی دیگر این استان به دلیل پراکندگی بسیار بالای جمعیت باهزینه های بالایی برای خدمات رسانی به مردم به ویژه روستائیان مواجه است در واقع بهترین و کم صرفه ترین راه تامین نیازهای هر منطقه تولید برمبنای پتانسیلهای همان منطقه است.

کرمان در مناطق کویری و بیابانی دارای بیشترین روزهای آفتابی در طول سال می باشد و در شرق و برخی مناطق جنوب کرمان وزش بادهای مستمر زمینه را برای استفاده از انرژی باد فراهم کرده است.

طی سالهای گذشته استفاده از انرژی خورشیدی در برخی از مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفته است و تعدادی از روستاها برق مورد نیاز را از طریق انرژی خورشیدی تامین می کند با این وجود استفاده از انرژی باد با کم توجهی مواجه شده است.

هر چند طی روزهای گذشته شاهد آغاز طرح مطالعاتی و مقدماتی بهره برداری از انرژی باد در شهداد بودیم اما نسبت به سایر مناطق مستعد کشور در این زمینه به شدت عقب مانده ایم.

در شرایط کنونی که بهره وری اقتصادی در صدر توجه مسئولان قرار گرفته است توجه بیشتر به انرژیهای پاک می تواند موجب صرفه جویی در استفاده از سوختهای فسیلی شود.

هم اکنون در استان کرمان نیروگاههای برق یکی از آلاینده ترین واحدهای صنعتی محسوب می شود و بیشترین میزان مصرف را نیز به خود اختصاص داده اند در حالیکه با اندکی سرمایه گذاری و آموزش به راحتی می توان ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی، زمینه را برای بهره برداری از سوختهای فسیلی در مواد دیگر را فراهم کرد.

آلودگیها و ادامه استفاده از سوختهای فسیلی برای تولید انرژی

از سوی دیگر در سالهای گذشته میزان آلودگی محیط زیست نیز در کرمان رو به افزایش است این مسئله به خصوص برای مردم شهرهای بزرگ استان از جمله شهر کرمان کاملا قابل لمس است.

هر چند که شهرداری کرمان در برخی از تاسیسات خود از پنلهای انرژی خورشیدی بهره می برد اما بهره برداری از این نوع انرژی در بخش خانگی هنوز آغاز نشده است و هیچ دستگاهای در این زمینه سرمایه گذاری و حتی فرهنگ سازی هم نکرده است.

علی اظهاری، استاد دانشگاه در کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کرمان دارای پتانسیلهای فراوانی برای تولید انرژی پاک است که استفاده و گسترش این نوع انرژی نیاز به پایه گذاری و حمایتهای زیر ساختی از سوی دولت دارد.

وی عنوان کرد: هیچ گاه نمی توان توقع داشت مردم خود به خود وارد این حیطه شود زیرا عملا عموم مردم اعتقادی به استفاده از این نوع انرژی ندارد و در واقع باید در ابتدا اعتماد مردم را جلب کرد تا تولید انرژی خانگی در جامعه تبیین شود.

اظهاردی گفت: در برخی از روستاهای دور افتاده کرمان شاهد استفاده از انرژی خورشیدی هستیم و این درحالی است که کرمان دارای بیشترین تعداد روستاهای کشور است و پراکندگی این روستاها نیز بالاست و اگر قرار باشد برای تامین برق این روستاها در همه آنها سیستم توزیع برق سنتی استفاده شود بسیار هزینه بر و فاقد بهره وری لازم خواهد بود و بهترین راه استفاده از پنلهای خورشیدی است.

360 روز آفتابی در ده سیف

وی در ادامه به خصوصیات اقلیمی کرمان اشاره کرد و گفت: استان کرمان بین عرض های حدود 26 تا 32 درجه شمالی واقع شده است لذا دمای هوا در نواحی جنوبی آن به دلیل نزدیکی به مدار راس سرطان بیش تر  از نواحی شمالی آن است اما آن چه باعث ایجاد گسست در این روند می شود وجود ارتفاعات و قرار گرفتن بیابان لوت در شرق استان است.

وی خاطر نشان کرد: به طوریکه کوه های لاله زار با ارتفاع متوسط بیش از3500متر ازسطح دریا، کم ترین تعداد روزهای آفتابی 190 روز در سال و پایین ترین دمای میانگین روزانه هشت درجه سانتیگراد را در استان دارد.

وی گفت: این در حالی است که ده سیف در شهداد به دلیل ارتفاع کم 353متر از سطح دریا و مجاورت با دشت لوت دارای بیشترین تعداد روزهای آفتابی360روز در سال  و بیشترین دمای میانگین روزانه در طول سال 50 درجه سانتیگراد است.

منابع تجدید پذیر کرمان موقعیتی استراتژیک برای کشور ایجاد کرده است

مدیر دفتر باد و امواج سازمان انرژی‌های نو ایراننیز روز گذشته در سفر به جنوب کرمان در جمع خبرنگاران گفت: کرمان بزرگترین استان کشور با منابع تجدیدپذیر فراوان است که می‌تواند یکی از بنیانگذاران استفاده از انرژی تجدیدپذیر در کشور باشد.

محمد ساتکین در تشریح هدف از سفر خود به کرمان به منظور بازدید از ایستگاه بادسنج منطقه نرماشیر و بررسی ایجاد یک ایستگاه بادسنج دیگر در منطقه بردسیر، اظهار کرد: سعی ما بر این است که این ظرفیت‌ها شناسایی و از آن ها استفاده شود.

وی افزود: این بازدید میدانی با همکاری شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان انجام گرفت و هدف از آن ایجاد یک ایستگاه بادسنجی دیگر به ارتفاع 80 متر یا بیشتر با همکاری سازمان انرژی‌های نو ایران دفتر باد و امواج است.

لزوم توسعه نیروگاههای بادی در کرمان

مدیر دفتر باد و امواج سازمان انرژی های نو ایران تصریح کرد: علاوه بر اینکه دیتا برداری از این ایستگاه در سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، اطلاعات حاصل از آن در ایجاد اطلس باد نیز کاربرد دارد.

ساتکین بیان کرد: هدف ما در آینده این است که استفاده سرمایه‌گذاران از اطلاعات ایستگاه‌ها به شکل رایگان فراهم شود تا در آینده منجر به احداث نیروگاه بادی شود که دستاورد اصلی این کار است.

وی خاطرنشان کرد: امکان استفاده از توربین‌های بادی برای ساخت داخل کشور نیز فراهم می‌شود.

مدیر دفتر باد و امواج سازمان انرژی های نو ایران با اشاره به مزایای این طرح، اظهار کرد: این پروژه سبب افزایش تنوع تولید کننده‎های انرژی در هر استان، سازگاری با محیط زیست و کاهش آلودگی‌های هوا می‌شود.

ساتکین از فعالیت‌های ارزنده شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان به ویژه اهتمام و جدیت مدیریت عامل این شرکت درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از متخصصان در این حوزه قدردانی کرد.

بافت پیش رو در توسعه انرژی خورشیدی در روستاها

در همین راستا اقداماتی نیز از سوی مسئولان محلی کرمان در حال انجام است که می توان به آغاز طرح جایگزینی انرژی خورشیدی در پنج نقطه از شهرستان بافت اشاره کرد، نصب سریع، کاهش هزینه های مصرف و برق رسانی با روش کابل شبکه ای، کاهش و حذف صددرصدی خاموشی از مزایای جایگزین شدن این طرح است.

به گفته رئیس اداره برق شهرستان بافت، این طرح با اعتبار دو میلیارد و 290 میلیون ریال در پنج نقطه از شهر آغاز شده که این اداره آماده ارائه خدمات به متقاضیان خانگی و اداری می باشد.

تاج پور افزود: در راه اندازی انرژی نور در شهرستان اولویت اولیه با مراکز درمانی، بیمارستانها و ادارات است و سپس برای منازل شهر و روستا نیز انجام خواهد شد.

وی هزینه اولیه را برای هرکیلو وات در منازل مسکونی 100میلیون ریال عنوان کرد و گفت: طبق بخشنامه های گذشته برای 50 درصد تسهیلات بلاعوض این طرح نیز رایزنی صورت گرفته است.

.............................

گزارش: زهرا علومی

 

کد N246166

وبگردی