آفتاب

نوبخت: یک سوم جمعیت خراسان رضوی محروم هستند

نوبخت: یک سوم جمعیت خراسان رضوی محروم هستند

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر یک سوم جمعیت خراسان رضوی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، محمدباقر نوبخت در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی اظهارکرد: متاسفانه یک سوم جمعیت خراسان رضوی را افراد محروم تشکیل می‌دهند که این آمار لزوم برنامه‌ریزی صحیح در استان را می‌طلبد.

وی با اشاره به این‌که رشد نسبی یک تا سه درصدی مثبت اقتصادی نیازمند تامین منابع است افزود: با توجه به این‌که بخشی از منابع در خراسان رضوی وجود دارد استفاده از آن می‌تواند به توسعه استان بینجامد.

نوبخت گفت: در سال جاری به منظور خروج از رکود فعلی بیش از 40 هزار میلیارد تومان از سوی دولت در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود که 5.5 هزار میلیارد تومان اعتبارات استانی و 34.5 میلیارد تومان در لیست پروژه‌های استانی ملی است.

وی با بیان این که پروژه‌های استانی ملی مشخص شده است ادامه داد: مجموع این طرح‌ها به دو هزار و 906 طرح می‌رسد که پایان یافتن آن‌ها با وجود منابع محدود امکان‌پذیر نیست در نتیجه توافق شده است طرح‌هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت داشته‌اند تا پایان امسال به اتمام برسند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: سهم خراسان رضوی از اعتبارات عمرانی 355 میلیون تومان است، 3 هزار و 800 میلیارد تومان نیز به منظور ایجاد توازن منطقه‌ای و 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده که باید در استان صورت پذیرد.

نوبخت اضافه کرد: 35 میلیارد دلار نیز به صورت فاینانس برای استان‌هایی که عملکرد منطقی داشته باشند در نظر گرفته شده و مهلت بهره‌مندی از آن تنها تا پایان مهرماه است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که در حال حاضر در صندوق توسعه ملی 20 میلیارد دلار و 10 هزار میلیارد تومان ریال منابع مالی وجود دارد، بیان کرد: چنانچه هر استان بخش توانمند خصوصی خود را معرفی کند در کمتر از صد روز از محل صندوق توسعه ملی به منظور سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی منابع لازم تخصیص می‌یابد.

نوبخت ضمن اشاره به این‌که سهم خراسان رضوی از بودجه 93 متناسب با نقش این استان در توسعه نیست گفت: رشد 8 درصدی که در برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود 4.5 درصد محدود شده و نرخ‌های تورم و بیکاری تک رقمی نیز محقق نشده است.

وی ادامه داد: دو نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به کاهش سهم استان اشاره داشتند اما باید توجه کرد که بودجه امسال با 30 میلیارد ریال منابع ارزی بسته‌ شده است و این در حالی است که در برخی از سال‌ها بودجه با بیش از 120 میلیارد ریال بسته شده است.

نوبخت خواستار تبیین نقشه راه توسعه استان در ماه‌های آتی شد.

انتهای پیام

کد N246133

وبگردی