آفتاب

زمین در بخشی از قاره اقیانوسیه لرزید

زمین در بخشی از قاره اقیانوسیه لرزید

تهران - ایرنا - زمین لرزه ای به بزرگی 5/6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین - ریشتر - روز شنبه در آب های برون ساحلی جزایر «تونگا» در قاره اقیانوسیه رخ داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکز لرزه نگاری آمریکا اعلام کرد: این زمین لرزه در 71 کیلومتری شمال شرق «نوکوآلوفا» پایتخت تونگا در عمق 10 کیلومتری بستر دریا رخ داد.

تاکنون خساراتی گزارش نشده است و خطر وقوع سونامی نیز اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش، ساکنین پایتخت «تونگا» ساعت شش صبح به وقت گرینویچ لرزش کوتاه و نسبتا شدید زمین را احساس کردند و مردم از بیم وقوع حوادث ناشی از زلزله به نقاط مرتفع پناه بردند.

مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام مستقردر هاوایی تاکنون درمورد امکان بروز امواج شدید در دریا در پی این زمین لرزه هشداری نداده است.

مجمع الجزایر تونگا در قارهٔ اقیانوسیه و در اقیانوس آرام جنوبی واقع است. این مجمع الجزایر در جنوب ساموآ و در شرق فیجی واقع است. پایتخت تونگا، نوکوآلوفا نام دارد و زبان های رسمی این کشور تونگایی و انگلیسی است. تونگا تنها کشور پادشاهی در اقیانوس آرام است.

این کشور از تعدادی جزایر آتش فشانی و مرجانی تشکیل شده است و در منطقه ای دریایی به وسعت ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع پراکنده است. تونگا در منطقه ای واقع است که به دلیل وقوع زمین لرزه و آتش فشان های متناوب اصطلاحا «حلقه آتش» نامیده می شود.

آساق 1450**1545
کد N246119

وبگردی