آفتاب

قدری جمیل: در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنیم

قدری جمیل: در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنیم

معاون سابق نخست‌وزیر سوریه با اعلام اینکه تشکل وی در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود تاکید کرد شرایط کنونی در سوریه اجازه رقابت واقعی برای انتخابات را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، قدری جمیل، معاون سابق نخست‌وزیر سوریه در میان جمعی از خبرنگاران اعلام کرد: جبهه "تغییر و آزاد‌سازی" در انتخابات ریاست جمهوری سوریه نامزد نشده و شرکت نخواهد کرد.

وی گفت: شرایط کنونی در سوریه اجازه رقابت واقعی در میان نامزدها را نمی‌دهد، لذا جبهه تغییر و آزاد‌سازی تصمیم گرفته که در انتخابات شرکت نکند چرا که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حقیقت بخشی از روند سیاسی است که باید به راهکار سیاسی منجر شود، راهکاری که هنوز محقق نشده است. لذا به عقیده ما شرایط در کشور برای انتخابات مناسب نیست.

جمیل ادامه داد: در قانون اساسی سوریه هیچ مانعی برای عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وجود نداردبلکه در ماده 87 اشاره شده که اگر دوره ریاست جمهوری فردی به پایان برسد و رئیس‌جمهور جدید انتخاب نشود شخص رئیس‌جمهور سابق می‌تواند به مسئولیت‌های تا انتخاب رئیس‌جمهور جدید ادامه دهد. به عقیده ما اولویت اصلی امروز پایان دادن به فاجعه انسانی در سوریه است و این از طریق پایان دادن به دخالت‌های خارجی، خشونت‌ها و آغاز روند سیاسی در سوریه ممکن خواهد شد.

در خصوص نامزدی بشار الاسد، رئیس‌جمهوری سوریه در انتخابات ریاست جمهوری آتی و پیامدهای آن بر راهکار حل بحران سوریه نیز قدری جمیل گفت: ما دائما گفته‌ایم که بحران سوریه، بحرانی پیچیده است و نباید آن را به منطق شخصی محدود کرد. مساله در این که چه کسانی نامزد می‌شوند یا شایستگی نامزدی را دارند یا خیر خلاصه نمی‌شود چرا که رئیس جمهور کنونی یا رئیس‌جمهور آینده رئیس‌جمهور کل سوریه است ولی برگزاری انتخابات در شرایط کنونی خطر استثمار سوریه از سوی کسانی که خواهان منافع سوریه هستند را به دنبال دارد و به اختلاف بیشتر میان سوری‌ها مینجامد.

قدری جمیل در خصوص سوال یکی از خبرنگاران در این باره که موضع وی در قبال نامزدی ماهرالحجار در انتخابات ریاست جمهوری چیست گفت: این حق هر شهروند است که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. ما علنا اعلام کرده‌ایم که ماهر‌حجار از ژوئن 2013 دیگر عضو حزب ما نیست و لذا نماینده ما یا حزب ما به شمار نمی‌شود.

در خصوص دور جدید مذاکرات صلح ژنو نیز جمیل گفت: تحولات سوریه ثابت کرده است که جز از طریق سیاسی و مذاکرات گسترده خروج از بحران موجود ممکن نیست و این چیزی است که ما از همان ابتدا بر آن تاکید داشتیم، اگر تحولات کنونی سوریه و جهان را مورد تحلیل قرار دهیم درمی‌یابیم که از سرگیری مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه ضروری است.

انتهای پیام

کد N245325

وبگردی