آفتاب
وزیر امور خارجه:

گذشتگان ما براساس اصل سرنوشت مشترک با یکدیگر زندگی می کردند

گذشتگان ما براساس اصل سرنوشت مشترک با یکدیگر زندگی می کردند

تهران - ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: آثار به جا مانده از پیشینیان نشان می دهد که در گذشته همه گروه ها در همبستگی و براساس اصل سرنوشت مشترک با یکدیگر زندگی می کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدجواد ظریف» روز شنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه پیش از مراسم رونمایی از منتخبی نقشه های به ثبت رسیده در یونسکو در سخنانی، مراتب افتخار خود و همکارانش را از این که مفتخر به نگهداری بخشی کوچک اما مهم تاریخ و میراث تمدن ماندگار ایران شده اند، اعلام کرد.

وی به هزاران سند موجود در مرکز اسناد وزارت امور خارجه اشاره کرد و افزود: بخش کوچکی از اسناد این مرکز شامل نقشه هایی از سال های 1193 تا 1344 هجری قمری ( 1179 تا 1925 میلادی) است که از سوی یونسکو مورد توجه قرار گرفته و در فهرست حافظه جهانی ثبت شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: ثبت این دست نگاره ها در برنامه حافظه جهانی اقدامی شایسته برای جلب توجه جهانی بر این میراث تمدنی است.

ظریف خاطرنشان کرد: آنچه این مجموعه را از سایر آثار ممتاز و برجسته کرده است امری ورای اهمیت تاریخی این آثار است.

وی یادآور شد: اگرچه این ویژگی نیز برای حفاظت یونسکو و نگهداری در آن کفایت می کند ولی ارزش آنها وابسته به آن چیزی است که در شبه قاره هند تا آسیای میانه، بین النهرین و آناتولی امروز خود را به عنوان یک مساله به ما نشان می دهد و آن توجه به اهمیت جغرافیای سیاسی است.

خبر در حال تکمیل است.

سیام (3)** 9173** ل.ا**1336
کد N245140

وبگردی