آفتاب

دفاع ولیعهد جدید و وزیر خارجه عربستان از تشکیل "اتحادیه کشورهای حوزه خلیج فارس"

دفاع ولیعهد جدید و وزیر خارجه عربستان از تشکیل "اتحادیه کشورهای حوزه خلیج فارس"

مقرن بن عبدالعزیز اعلام کرد که تشکیل اتحادیه برای کشورهای حوزه خلیج فارس یک ضرورت داخلی، منطقه‌ای، امنیتی و اقتصادی است و عاملی برای ثبات منطقه به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی پانوراما، مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان و معاون دوم نخست وزیر این کشور در سخنانی عنوان داشت: تشکیل اتحادیه برای کشورهای حوزه خلیج (فارس) به ضرر هیچ‌ کس نیست. این اتحادیه مخالف هیچ یک از کشورهای منطقه یا جهان نخواهد بود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری عربستان که نخستین مصاحبه وی از زمان تصدی پست ولیعهدی عربستان است، خاطرنشان کرد: اتحادیه کشورهای حوزه خلیج (فارس) باعث می‌شود که حاکمیت تمام این کشورها حفظ شود.

این مقام عربستانی در خصوص مسائل امنیتی در کشورش گفت: امنیت عربستان قابل معامله نیست و به هیچ‌ وجه نباید در خصوص آن اهمالی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد که درخواست ملک‌ عبدالله بن‌ عبدالعزیز پادشاه عربستان برای تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه خلیج‌ فارس نشانگر تجربه سیاسی وی و احساس مسئولیتش نسبت به کشور و منطقه خلیج فارس است و نشان می‌دهد که پادشاه عربستان از واقعیت چالش‌های کنونی و آتی که کشورهای حوزه خلیج‌ فارس را تهدید می‌کند، آگاه است.

وی در ادامه گفت: چالش‌هایی که کشورهای حوزه خلیج (فارس) با آن‌ها مواجه هستند از یک دست است و درخواست برای تشکیل اتحادیه پیش از آنکه درخواست دولت‌ها باشد درخواست مردم این کشورهاست.

در همین راستا سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان عنوان داشت: تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه خلیج (فارس) باعث می‌شود که جایگاه این کشورها در ساختار منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا یافته و این اتحادیه به منزله یک قدرت اقتصادی و سیاسی خواهد بود و در محافظت از کشورها در قبال خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند، نقش خواهد داشت.

این مقام عربستانی تصریح کرد که سیاست ریاض مبتنی بر روابط برادرانه و استراتژیک و براساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست.

الفیصل از سیاست خارجه عربستان در دوره پادشاهی ملک عبدالله‌ بن عبدالعزیز اظهار خرسندی کرده و گفت: عربستان از طریق دیدگاه مشخص مسئولان این کشور توانسته است، دستاوردهای مهمی را در سطوح اقتصادی و سیاسی رقم بزند، که جایگاه این کشور را ارتقا دهد.

انتهای پیام

کد N244914

وبگردی