آفتاب
/گزارش- گاردین/

السیسی به راحتی پیروز انتخابات مصر است

السیسی به راحتی پیروز انتخابات مصر است

"وزیر دفاع سابق و نامزد ریاست جمهوری مصر همزمان با محدود شدن تعداد کاندیداها، یک گام دیگر به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه آتی میلادی این کشور نزدیک شده است. کاندیدای دیگر این رقابت حمدین صباحی، فرمانده بازنشسته ارتش مصر است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: «عبدالفتاح السیسی، وزیر سابق دفاع و نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر احتمالا پیروز این انتخابات است که 26 و 27 مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود. او بیش از هر کاندیدای دیگری از حمایت آشکار به ویژه از جانب ارتش برخوردار است و مورد پذیرش و قبول اکثر رسانه‌های دولتی و خصوصی مصر است.

دولت موقت مصر که ژوئیه سال گذشته میلادی توسط ژنرال السیسی تشکیل شد، رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری را به عنوان نشانه‌ای قلمداد کرده مبنی بر اینکه مصر در مسیر دموکراسی قرار دارد.

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر با عادلانه و آزاد خواندن روند انتخابات در کشور، به روزنامه گاردین گفت: این یک گام بسیار مهم است. زمانی که این اقدام را انجام دهیم، می‌توانیم وارد انتخابات پارلمانی شویم، انتخاباتی که به ما در پایان رساندن نقشه راه به سوی دموکراسی کمک می‌کند و ما به دنبال احیای آینده‌مان هستیم.

اما در میان فعالان راست گرا و سیاستمداران مخالف این نگرانی درباره یکپارچگی این انتخابات وجود دارد. اکثریت محافظه کاران تخمین می‌زنند که دست کم 16 هزار مخالف که اکثرشان اسلام‌گرا هستند در جریان سرکوب مخالفان توسط دولت کنونی قاهره دستگیر شده‌ باشند. دست کم سه کاندیدای عالی رتبه و با نفوذ کمپین انتخابات ریاست جمهوری 2012 این رقابت را در مه سال جاری میلادی تحریم کرده‌اند و فقدان آزادی بیان در مصر را در حالی محکوم می‌کنند که حزب اخوان المسلمین محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع این کشور به واسطه حکم دادگاه از شرکت در انتخابات قریب الوقوع مصر منع شده‌ است.

آخرین رقیب انتخابات ریاست جمهوری مه سال جاری میلادی، مرتضی منصور، رئیس باشگاه فوتبال و وکیل مصری روز شنبه به نفع السیسی کنار کشید. وی در یک مبارزه عجیب و کوتاه مدت قول داده بود که معاهده کمپ دیوید را نادیده بگیرد.

خالد علی، وکیل، عبدالمنعم عبدالفتوح، اسلام‌گرا و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر دیکتاتوری حسنی مبارک در هفته‌های اخیر همگی از رقابت دست کشیدند به طوری که عبدالفتوح گفته بود در فضایی که مخالفان را خائن جلوه می‌دهند، رقابت انتخاباتی غیر ممکن است.

ده‌ها تن از فعالانی که در ژانویه سال جاری میلادی علیه قانون اساسی جدید مصر دست به راهپیمایی زده بودند، دستگیر شدند؛ اقدامی که از سوی رسانه‌ها با بی‌اعتنایی مواجه شد و بسیاری از مخالفان این مساله را محکوم کرده و به چالش کشیدند. کاندیداهای انصراف داده اعلام کردند که نگران تکرار سناریوی مشابه در انتخابات ریاست جمهوری مصر هستند.

زمانی که ژنرال السیسی ماه گذشته میلادی برای شرکت در این انتخابات تمایل خود را اعلام کرد، تلویزیون دولتی مصر زمانی را برای سخنرانی مستقیم اختصاص داد. این یک حق انحصاری برای السیسی در مقابل صباحی است، فردی که تنها مدت کوتاهی برای مستند زندگی و کاریش در تلویزیون صرف کرد.

تحلیل‌گر مصری موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس گفت: در صورتی ما می‌توانیم درباره این انتخابات که قرار است عادلانه و آزادانه برگزار شود، صحبت کنیم که تمامی کاندیداها فرصت برابر برای حضور در رسانه‌ داشته باشند. من بعید می‌دانم که در چهار پنج هفته آتی تغییر شگرفی در این باره رخ دهد.

روز شنبه یک شبکه تلویزیونی خصوصی اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای را از باسم یوسف، هجوگوی سیاسی مصر و منتقد برجسته السیسی پخش نمی‌کند مگر آنکه پس از انتخابات باشد تا به این وسیله از تاثیرگذاری بر رای دهندگان جلوگیری به عمل آورد.

تاکنون کاندیداها جزئیات کمی را درباره برنامه‌های خود افشا کرده‌اند اگر چه السیسی در سخنرانی خود اعلام کرده بود که اولویت‌ها را بر احیای اقتصاد و احقاق حقوق بشر قرار می‌دهد.

السیسی در کنفرانس خبری مبارزه انتخاباتی خود که روز پنجشنبه صورت گرفت، غایب بود و یک سخنگو را برای ارایه آمارهای 500 هزار نفری حامیانش معرفی کرد. در سراسر قاهره، رقیب وی، صباحی که طرفدار جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری فقید مصر است، کنفرانسی خبری داشت و خود را کاندیدای انقلاب 2011 معرفی کرد اما به ذکر سیاست‌هایش نپرداخت.

آنگوس بلر، رئیس اندیشکده اقتصادی سیگنت مستقر در قاهره گفت که انتظار دارد کاندیداها جزئیات بیشتری را در هفته‌های پیش رو اعلام کنند تا به این وسیله سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری جذب بازار مصر شوند و با حضورشان اقتصاد نابسامان این کشور بهبود یابد.

وی افزود: به طور حتم این یک انتخابات یک سویه است، اما من هنوز به هفته‌های پیش رو می‌اندیشیم تا ببینیم ژنرال السیسی چه برنامه اقتصادی دارد. او می‌تواند سریعا گرایش‌های سرمایه‌گذاری خارجی را احیا کند.

بسیاری از مصری‌ها، ژنرال السیسی را مقصر برکناری مرسی در ژوئیه سال گذشته میلادی و در پی تظاهرات گسترده چند روزه می‌دانند و امیدوارند که عصری جدید از دوران ریاست مردی قدرتمند کشور را به سوی احیای اقتصاد و ثبات اجتماعی سوق دهد و هدایت کند. حمایت از جاه طلبی‌های ریاست جمهوری السیسی از 51 درصد به 35 درصد در مارس سال جاری میلادی کاهش یافت، اما بنابر نظرسنجی‌های بصیره در مصر، همچنان حمایت‌ها از او نسبت به کاندیدای دیگر بیشتر است.

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر این مساله را تضمین کرد که هیچ تضمینی در حمایت مرسی برای السیسی وجود ندارد و گفت: از 1952 تا 2011 ما چهار رئیس جمهور داشتیم. از 2011 تا اواسط ژوئن 2014 ما چهار رئیس جمهور خواهیم داشت. این بدان معناست که مصری‌ها هم اکنون تمایل دارند تا خودشان را مسئول بدانند.»

انتهای پیام

کد N244694

وبگردی