آفتاب
از سوی آلمان مطرح شد:

حضور سه جانبه آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا در اوکراین

 حضور سه جانبه آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا در اوکراین

وزیر امور خارجه آلمان پیشنهاد داد تا برای حل بحران اوکراین کمیته ای سه جانبه متشکل از نمایندگان روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به کی یف سفر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "فرانک والتر اشتاین مایر" ضمن مطرح کردن این موضوع گفت : برای حمایت از توافق نامه17 آوریل ژنو و کمک به حل بحران اوکراین پیشناد می کنم تا کمیته ای متشکل از نمایندگان آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا به کی یف سفر کرده و با مقامات اوکراین دیدار و رایزنی کنند.

در تاریخ 17 آوریل، نشست چهارجانبه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و دولت موقت اوکراین در ژنو منجر به امضای توافق نامه ای از سوی طرفین برا حل بحران اوکراین شد اما از آن زمان تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر برقراری ثبات در این کشور مشاهده نشده و هر یک از طرفین دیگری را متهم می کند که به توافق نامه ژنو عمل نمی کند.

اشتاین مایر این پیشنهاد را در نامه ای که به سازمان امنیت و همکاری های اروپا (OSCE) ارسال کرده مطرح نموده است.  در بخشی از این نامه آمده است : توافق نانه ژنو نیازمند حمایت سیاسی آشکار است. به عنوان مثال برای حمایت سیاسی از این توافق نمایندگانی از آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا به کی یف سفر کنند.

ریاست سازمان امنیت و همکاری های اروپا هم اکنون در اختیار سوئیس است و اشتاین مایر این نامه را برای وزیر امور خارجه این کشور ارسال کرده است. 

وزیر امور خارجه آلمان در حالی این پیشنهاد را مطرح می کند که جنگ لفظی میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین همچنان ادامه دارد بطوریکه روز گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا تهدید کرد که در صورت اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه، مسکو متحمل هزینه های زیادی می شود.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد :"هفت روز از توافقنامه ژنو برای کاستن از تنشها در اوکراین گذشته و روسیه هیچ اقدامی برای اجرای این توافق انجام نداده است. مسکو اگر راه تنش‌زدایی را برگزیند، جامعه جهانی از آن استقبال خواهد کرد. اما اگر راه دیگری برود هزینه بیشتری خواهد پرداخت و همان طور که رئیس جمهوری آمریکا گفته است ما برای این کار آماده‌ایم".

در مقابل، سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، نیز ابراز امیدواری کرد که واشنگتن مسئولیت خود را در قبال آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد، درک کند. علاوه بر این وی از آمریکا خواست تا از نفوذش بر دولت موقت اوکراین بهره برده و مانع بدتر شدن اوضاع در شرق این کشور شود.

 

کد N244251

وبگردی