آفتاب

جزایر مارشال از آمریکا و هشت کشور دیگر برای عدم پیگیری مذاکرات خلع‌سلاح هسته‌ای شکایت کرد

جزایر مارشال از آمریکا و هشت کشور دیگر برای عدم پیگیری مذاکرات خلع‌سلاح هسته‌ای شکایت کرد

جمهوری جزایر مارشال که در دهه 50 صحنه آزمایشات موشکی آمریکا بوده،‌ از این کشور و هشت کشور هسته‌ای دیگر به دلیل طفره رفتن از انجام وظایف در خصوص مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز جمهوری جزایر مارشال تمامی این 9 کشور هسته‌ای را به "نقض آشکار حقوق بین‌الملل" و عدم پیگیری مذاکرات هسته‌ای بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی متهم کرد.

این کشور مستقیما یک پرونده علیه آمریکا در دادگاه منطقه فدرال در سانفرانسیسکو تشکیل داد، در حالی که سایر پرونده‌های این 9 کشور در دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) تشکیل شده است. بنیاد صلح عصر هسته‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسقف اعظم دزموند توتو برنده جایزه نوبل از آفریقای جنوبی نیز از این اقدام حمایت کرده است.

این بنیاد که یک گروه ضد هسته‌ای است و از این شکایت حمایت کرده، در بیانیه‌ خود به نقل از توتو آورده است: عدم موفقیت این کشور‌های هسته‌ای به اجرای تعهدات مهم و احترام به قانون، جهان را تبدیل به مکانی خطرناک‌تر می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ما باید این سوال را مطرح کنیم که چرا این رهبران دائما وعده‌های خود را زیر پا می‌گذارند و شهروندان خود و کل جهان را در خطر نابودی هولناکی قرار می‌دهند. این یکی از مهمترین سوالات اخلاقی و حقوقی در زمان ما است.

این در حالی است که جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

انتهای پیام

کد N244103

وبگردی